Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-AMG C63 S Coupé (2018)

Onlangs gaf Mercedes de C-Klasse een facelift, nu volgen ook de sportieve AMG-versies. AutoWereld doet de test met de C63 S Coupé.

104.907 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De C63 S is de krachtigste AMG-variant van de Mercedes C-Klasse, die onlangs een ingrijpende facelift genoot. Die veelal elektronische verbeteringen schoppen het uiteraard ook tot op deze sportversie, van het nu volledig digitale dashboard over het centrale infotainmentsysteem tot het nieuwe elektronicaplatform. Al draait het bij deze AMG natuurlijk vooral om sensaties. Daarom:

  • Geen extra vermogen: C63 heeft 476 en de C63 S 510 pk
  • Wel sneller, want topsnelheid bedraagt nu 290 km/u
  • S-versie krijgt dynamische motorsteunen
  • Introductie van een actief sperdifferentieel tussen de achterwielen
  • Esthetische update met zogeheten Panamericana-grille
  • Multimedia krijgt specifieke AMG-functies
  • C63 AMG komt ook als berline, als break en als cabrio

(Lees verder onder de foto)

Mercedes-AMG C63s Coupé

Zo ingrijpend lijkt die facelift toch niet...

Toch gaat de update verder dan je op het eerste gezicht zou denken. Ook visueel, waar het verschil tussen de klassieke C-Klasse en wildere AMG-varianten groeit. Vooral vooraan, waar het intussen van andere AMG-modellen bekende Panamericana-rooster met verticale lamellen zijn intrede doet. Verder noteren we een overdwarse vin in de buitenste luchtinlaten, meer uitgesproken dorpelverbreders en een herwerkte achterdiffusor met nieuwe einddempers. De AMG-jongens gooien er ook een setje nieuw ontworpen velgen tegenaan.

Binnenin zegent AMG de Mercedes C63 met nieuwe aankledingsmogelijkheden, waarvan we vooral de optionele Performance-stoelen onthouden. Die passen zich perfect aan de bestuurder aan dankzij ingewerkte, verstelbare luchtkussens en kunnen naast verwarmd ook geventileerd worden. Nu maakt het interieur vooral indruk met zijn digitale update, met een nieuw dashboard en een nieuwe multimediadisplay.

Dat infotainmentsysteem bundelt een heleboel extra AMG-informatie. Van de warm-upfase en de gekozen set-up over de motorgegevens, de weergave van de g-krachten tot de gedetailleerde Race Timer. Maar er is meer. Zo krijg je bij het optionele AMG Track Pace een visualisering van de circuitlay-out en allerlei info over zowel de sector- als de rondetijden. Het nieuwe AMG-sportstuur kan uitgerust worden met twee bijkomende functies: onder de rechter stuurspaak een ronde controller in pure manettino-stijl zit en links twee verticaal opgestelde kleurendisplay schakelaars die vrij configureerbaar zijn.

(Lees verder onder de foto)

Mercedes-AMG C63s Coupé

Maar aan het aandrijfgeheel wordt niet geraakt?

Dat was ook niet nodig. De gekende, nog steeds door twee turbo's aangevuurde 4 liter-V8 blijft 476 pk sterk. Of 510, zoals in het geval van nog iets wildere S-versie van de C63 AMG. Die power drijft de achterwielen aan via een negentrapsautomaat met Speedshift-technologie, waarbij de klassieke koppelomvormer vervangen werd door een natte, wat alerter reagerende koppeling.

De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt amper 3,9 seconden, de elektronisch geregelde topsnelheid van de Mercedes-AMG C63 S werd opgetrokken tot 290 km/u.

Alle versies van de Mercedes-AMG C63 hebben nu een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras. De mechanische stalen ophanging is standaard voorzien van een adaptieve demping. Op de nog sportievere S-modellen zitten er ook dynamische motorsteunen die zich aanpassen aan de rijstijl en zo de comfortstand comfortabeler maken en de sportstand rijdynamischer.

(Lees verder onder de foto)

Mercedes-AMG C63s Coupé

Rijdt de vernieuwde C63 AMG ook anders?

In tegenstelling zowel de C43 AMG en de E63 AMG is de snelste C-Klasse niet verkrijgbaar met de 4Matic-vierwielaandrijving. Net zoals de eveneens enkel met achterwielaandrijving te verkrijgen BMW M4 Coupé durft dat al eens voor tractieproblemen zorgen, zeker wanneer het asfalt er ofwel vochtig ofwel gebrekkig bijligt. En tegen dat genereuze motorkoppel kan het actieve sperdifferentieel weinig inbrengen. Gelukkig goochelt AMG met een wijd scale aan instelmogelijkheden.

Nu heeft het wel enige voeten in de aarde om je geliefde afstelling te vinden. Gezien het hoge vermogen en de wilde natuur van het beestje raden we dan ook aan om die keuze op het circuit te maken. Ook de AMG Driving Academy kan je helpen om de C63 AMG beter te leren kennen, zodat je het enorme potentieel ook kan aanspreken en durft benutten. Wie regelmatig over een afgesloten omloop boendert, hoort de koolstofkeramische remschijven te bestellen. 

Op de gewone weg is de Mercedes-AMG C63 een echte Dr. Jekyll en Mister Hyde. Het is heel eenvoudig en best doenbaar om in comfortstand de kilometers vlot maar bezadigd en in alle rust aaneen te rijgen, met een versnellingsbak die zo mogelijk comfortabeler schakelt dan de gewone met de koppelomvormer. Start je met het mes tussen de tanden en weet je al ongeveer welke rijmodus jou en de omstandigheden past, dan wordt dit een echte sportauto die voor een pak sensaties kan zorgen, powerslides en een bijzonder levendige achterhand inbegrepen. Het automatisch sperdifferentieel zorgt er wel voor dat een en ander wat gemakkelijker onder controle kan worden gehouden, je moet dan niet altijd meer met klamme handen rijden.

(Lees verder onder de foto)

Mercedes-AMG C63s Coupé

Het AutoWereld-verdict?

Mercedes heeft van de facelift van de gewone C-Klasse gebruik gemaakt om het wilde karakter van de 63 AMG verder uit te diepen. Aan de geweldige V8-biturbo werd niet geraakt, maar het koetswerk wint aan spierkracht en het onderstel aan scherpte. Maar alleen als het moet, want dankzij de verschillende instelmogelijkheden wordt deze wilde wolf net zo gemakkelijk een trouwe hond.