Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-AMG CLA 45 S (2019)

De koning van de hete compacte sedans is terug. Is de 421 pk sterke Mercedes-AMG CLA 45 S zo bruut als hij lijkt op papier, of houdt hij het beschaafd? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Mercedes, koning van de specifieke vermogens, slaat terug met de nieuwe generatie A en CLA AMG 45-modellen. In 2013 zette het merk de benchmark met 360 pk uit een tweeliter, voor zijn nieuwe generatie sportievelingen kon Stuttgart haast niet anders dan zichzelf nog eens te overtreffen, door voortaan 387 paarden uit twee flessen melk te puren. Tenzij je nog een extra kredietkaart bovenhaalt en de S-versie bestelt, die komt dan zelfs met 421 pk. Wat je verder nog moet weten over de CLA 45 S?

  • Nieuwe M139-viercilinder van AMG met twinscroll-turbo
  • Vier 90 mm dikke uitlaatpijpen met actieve kleppen voor sportief geluid
  • Rode remklauwen grijpen 360 mm grote remschijven vast vooraan
  • 6 rijprogramma's, van Slippery tot Race
  • Driftmodus in Race

Een echt AMG-blok in het vooronder, is hij dan zo bruut als zijn grote broers?

Dat valt best mee, in de praktijk lijkt de splinternieuwe M139-motor relatief beschaafd. Het rauwe randje van de vorige is er af, waardoor de boost geleidelijk vrijkomt en wel tot 7.200 toeren aanhoudt. Daar veert de viercilinder zacht in de begrenzer, tot je aan de rechterstuurlepel trekt en de achttrapsraket opnieuw aanvuurt. Goed voor een 0 tot 100 km/u-sprint in ongeveer 4 seconden, terwijl de acceleratie op de geteste S-versie tot 270 km/u aanhoudt.

En als je een beetje wil spelen...

... dan heeft het chassis een nieuwe party trick klaarstaan: de driftmodus. Die is mogelijk gemaakt door een achterdifferentieel van Magna-Steyr dat twee lamellenkoppelingen inzet om de achterwielen individueel van vermogen te voorzien. Een beetje zoals de uitgaande Ford Focus RS, maar dan elektronisch gestuurd en bijgevolg een stuk reactiever. Mercedes wil evenwel niet dat je die stand te pas en de onpas gebruikt, tenzij op circuit waar de gestileerde AMG er echt mee gediend is. 

Is het zonder die modus nog mogelijk om een beetje te glijden?

Neen, in de meeste rijmodi (en dat zijn er wederom heel wat) gedraagt de CLA 45 S zich evenwel als een uitgebalanceerde vierwielaandrijver, die nergens ook maar één pk laat liggen. Door agressief in te sturen en vroeg op het gas te gaan kan je de achterkant laten meeduwen, maar echt dwars gaat de auto niet op een droog wegdek. Stuurrespons en remkracht zijn overigens patent genoeg om de aanval van de briesende turbomotor te pareren, wat meteen veel vertrouwen schept en haast belachelijke cross-country snelheden mogelijk maakt.

Het AutoWereld-oordeel?

Of de S-variant nog eens 5.000 euro meer waard is dan de qua prijs al gepeperde standaardversie, is voer voor discussie. In ruil krijg je in ieder geval een sportbom die in zowat alle omstandigheden de primus van zijn klas zal blijken, niet in het minst omdat er voorlopig geen enkele concurrent is die qua vermogen en prestaties in de buurt komt. In CLA-vorm resulteert dat in een uiterst capabele, maar tegelijk ook een beetje stoïcijnse sportwagen. Terwijl de hatchback zijn haren helemaal loslaat om zich tot de rebel van het segment te kronen.

Geschreven door op