Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-AMG GLB 35 4Matic (2020)

Het is niet omdat hij met een familiale missie komt, dat de GLB daarom moet verzaken aan elke vorm van sport en spel. Al is het uiteraard maar de vraag hoeveel fun die 35 AMG dan daadwerkelijk toevoegt? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De heetste versie van Mercedes compactste kindervriend. Waarmee Das Haus probeert twee vliegen in één klap te slaan: deze GLB wil namelijk even praktisch als snel zijn. Overigens is er geen typo in het spel, het gaat hem weldegelijk om de 35 en niet om de 45. Want hoewel die overtreffende trap te verkrijgen valt als GLA is Mercedes van mening dat een AMG 35 voor de GLB al meer dan zot genoeg is.

We kunnen de Duitsers moeilijk ongelijk geven, met in het achterhoofd dat: 

  • er 306 pk en 400 Nm ter beschikking staat
  • de monovolumer in 5,2 seconden naar 100 km/u sprint
  • deze GLB een aangepaste voorophanging krijgt (en lichtjes stijvere naven achteraan)
  • hij evenzeer grotere remmen heeft om het geheel op tijd gestopt te krijgen
  • deze GLB eveneens aansluiting vindt met het roemruchte raceverleden van het merk dankzij zijn 'panamericana' grille

Concurrentie?

De Volkswagen T-Roc R, al is die uiteraard een hele maat kleiner. Een Land Rover Discovery Sport is daarentegen wel van eenzelfde grote - desgewenst zelfs met evenveel zitplaatsen - maar die ontbeert op zijn beurt een specifieke sportversie. Wat daarom niet wil zeggen dat de GLB de P300e daarom zomaar los zou kunnen rijden.

Testomstandigheden?

De eerste (vakantie)weken na de lockdown. Lege wegen en een dito agenda, perfectere omstandigheden krijg je zelden.

Specificaties testvoertuig?

  • Kleur: Galaxy-blauw
  • Velgen: AMG-multispaak, 21 duim
  • MILF-factor: een volle 10 

Deze GLB lijkt vooral een schoolvoorbeeld van veel willen, maar weinig kunnen. Klopt dat ook?

Het hangt er maar vanaf hoe je dat 'willen' interpreteert. Op een recht stuk, waar deze Mercedes ongehinderd richting horizon mag/kan stormen, dien je van bijzonder goede huize te zijn wil je de tred van deze GLB 35 bijhouden. Nu hadden we ook niet anders verwacht. Eerdere ervaringen met die 306 pk en 400 Nm sterke 2 liter-turbo - in onder andere de gelijknamige A 35 en GLA 35 - lieten al duidelijk verstaan tot wat die vierpitter in staat is. 

In deze GLB is dat een spurt tot 100 km/u in 5,2 seconden, wat exact even snel is als de iets compactere GLA. Warp speed, zeker als je de hoogbouw in de vergelijking opneemt. Toch ziet die sensationele versnelling zich maar gedeeltelijk doorgebrieft, voornameliijk omdat de molen zijn cavalerie lineair laat versnellen. Zie het als een bokser die je tegen het canvas mept met een salvo aan links-rechts-combinaties eerder dan één alles wegmaaiende uppercut. Aan het resultaat verandert dat niets, alleen spreekt een in de lucht vliegende tegenstander meer tot de verbeelding.

Er had dus wat meer branie mogen zitten in deze GLB, zelfs al is de 35 de 'brave' AMG. Mojo die Mercedes makkelijk had vrij kunnen spelen, simpelweg door de uitlaten een wat vrijere rol te geven. Dat gezegd zijnde, de ietwat zachtaardige grol waar je nu op wordt getrakteerd, past perfect bij het motorische karater van deze GLB. Terwijl hij evengoed kleurt binnen de alsmaar stringentere dB-regels. 

En wat gebeurt er als je deze Mercedes-AMG een bocht inmikt?

Het stijvere subframe, de andere fusees en de specifieke controlearmen zorgen vooraan voor een merkelijk betere communicatie, wat maakt dat deze GLB een stuk kwieker en zelfverzekerder de bocht rond gaat. Zeker in combinatie met de elektronisch gestuurde multiplatenkoppeling die in een mum van tijd het volle vermogen van de voorwielen (evenredig) kan verdelen over beide kanten. 

De harder geschroefde veren en dempers houden ondertussen de koetsrol in het gareel terwijl de ultrasnelle gangwissels van de gerobotiseerde achttraps met dubbele koppeling - ongeacht of je die door de elektronica laat uitvoeren dan wel zelf stuurt met de peddels - het tempo zowel bij het ingaan als het uitkomen van de bocht erin weten te houden. 

Ook stoppen doet deze GLB een stuk beter dankzij de opgewaardeerde AMG-schijven. Die meten nu 350 mm voor- en 330 mm achteraan, wat meer 'beet' laat voor de ankers om zich in vast te graven. 

Met andere woorden, het is best knap wat Mercedes heeft klaargespeeld, al wil dat daarom niet zeggen dat deze GLB de wetten der fysica kan tarten. Hij is nu eenmaal hoger, langer en logger dan pakweg een A 35, dus zal het niet verbazen dat de GLB ook iets minder presteert op draaiend tarmac dan die gelijkgemotoriseerde hatchback/berline.

Hoe zit het eigenlijk met het comfort van de 35 4Matic? Is dat te vergelijken met de andere GLB's?

Uiteraard voel je een verschil en uiteraard is dat, comfortgewijs, in het nadeel van de 35. Al heeft Mercedes wel z'n stinkende best gedaan het onderscheid tussen de modale GLB's en deze met peper in de reet bediende afgeleide tot een minimum te beperken.

We verwijzen daarbij nogmaals naar die herwerkte voorophanging. Door die ingreep hoefde de ophanging niet plankhard opgedraaid te worden, waardoor ook de GLB 35 oneffenheden nog vrij convenabel weet te filteren. Nooit zo behagelijk als zijn wiegende broers op die vergevingsgezinde 17-duimers, al zal het beoogde klienteel daar allicht geen punt van maken. Mochten die het nu toch iets harder/zachter willen, dan is er uiteraard altijd nog de optielijst en de daar aan te vinken adaptieve dempers. 

Is er binnenin iets dat de testosterontoename van deze GLB weggeeft?

Eigenlijk niet. Bestel je huis-tuin-en-keuken-GLB met een AMG-pack en hij kan zo dubbelen voor deze 35. Hoeft in se ook geen probleem te zijn. Als het je echt om de sport te doen is, zoek je je gading allicht in de 45-range van Mercedes-AMG. 

Het doelpubliek van deze GLB wil wel snel zijn echter zonder daarvoor in te moeten boeten aan praktisch gemak. En da's exact wat de 35 die klanten levert. Een ruime koffer, een verschuifbare achterbank en als het moet zelfs zeven zitplekken (al is 5+2 een juistere omschrijving). Een buik die vervolgens aangekleed komt met de nodige digitale bling, want ook dat kadert in de bruikbaarheid. Bits en bytes die deze GLB, net als zijn platform en motor, ook gewoon overneemt van de A.

Maar daar zal allicht een stevig prijskaartje tegenover staan, toch?

Tja, wat had je nu gedacht? Als je er niet minstens 57.354 euro voor over hebt, hoef je er zelfs niet om te vragen. En hoewel Mercedes die prijs vergoeilijkt met een meer dan behoorlijke basisuitrusting en uiteraard de sportieve alteraties, blijft dat desondanks toch een surplus van bijna 10.000 euro op de evenmin trage GLB 250 4MATIC.

We zwijgen dan nog voor het gemak over het verbruik - we onthielden ons van echt exuberante exploten, al volstond dat desondanks niet om onder de 8 lter per 100 km te duiken- en de fiscale lasten die meekomen met de CO2-uitstoot van 193 g/km.

Het AutoWereld-verdict?

Hoe goed hij als 35 4MATIC ook mag wezen, de GLB blijft teveel een auto van het verstand om een dergelijke aberratie goedgepraat te krijgen. We hebben het dan niet zozeer over zijn prestaties, noch over zijn comfort of uitrusting. Nee, het gaat ons in deze louter over zijn budget.

Dat deze Mercedes-AMG een dergelijk opleg vereist (ten opzichte van de GLB 250), zonder getrakteerd te worden op een even groot verschil in dadingsdrang, dat krijg je werkelijk aan geen enkel zinnig mens uitgelegd.

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld