Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé 4Matic+ (2018)

Met 639 pk en 900 Nm is de 63S de krachtigste versie van de nieuwe Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. AutoWereld doet de test, op en rond het Circuit of the Americas.

168.190 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Let niet op de naam, want de marketingjongens en -meisjes hebben er een zootje van gemaakt. Dit is geen GT, geen 4-Door en geen Coupé. Wel een doorontwikkelde AMG-versie op basis van de Mercedes CLS. Die komt in vier smaken. De GT 43 AMG en de GT 53 AMG dragen een zes-in-lijn in de gestrekte neus, de GT 63 AMG en deze GT 63S AMG een V8-biturbo. 

Wat moet je nog zoal weten over de topversie van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé?

  • 4,0 liter-biturbo: 639 pk en 900 Nm
  • Actieve motorsteunen, actieve cilinderdesactivatie
  • 0-100 km/u in 3,2 seconden, top van 315 km/u
  • Volledig variabele 4Matic+ met RWD-driftmodus
  • Schakelen met AMG Speedshift MCT 9G, negentrapsautomaat met natte koppeling
  • Actief achterdifferentieel en actief meesturende achteras
  • AMG Ride Control + met actieve demping en luchtvering
  • Koolstofkeramische remmen (met gele remklauwen voor de GT 63S)
  • Actieve aerodynamica, zowel voor- als achteraan
  • AMG Performance-sportstuur met digitale bedieningsknoppen
  • Liefst 6 rijprogramma’s, van Slippery tot Race
  • Prijs: 168.190 euro

2018 Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé

Dus de GT 4-Door Coupé is eigenlijk een CLS?

Eigenlijk splits Mercedes de verschillende wagens verder op. Is de CLS een slanker gelijnde en wat luxueuzer aangeklede E-Klasse, dan is deze GT 4-Door Coupé de sportieve AMG-interpretatie van die CLS. Met een specifiek koetswerk, een stevig herwerkt onderstel en specifieke technologie.

De GT 4-Door doet het overigens met een vijfdeurskoetswerk, in tegenstelling tot de CLS die wel een klassieke kofferklep draagt. En met verschillende achterbankconfiguraties. Mercedes-AMG biedt je niet alleen de keuze tussen een exemplaar met twee of met drie zitplaatsen, maar vraagt ook of die achterbank neerklapbaar moet zijn. Nogal belangrijk, want met een neerklapbare module verliest de GT 4-Door de uit koolstofvezel vervaardigde verstevigingssectie.

Nog eventjes over die naam. Eigenlijk had Mercedes deze creatie graag omschreven als de AMG GT4, maar daar zou Porsche een stokje voorgestoken hebben. Nu bestaat er wel een GT4-raceversie van de AMG GT, maar die vertelt een heel ander verhaal. En een Coupé is het ook niet, natuurlijk. Maar daar trekt Mercedes zich al een tijdje niets meer van aan, denk maar aan de GLC en de GLE Coupé.

Nog meer marketingmagie? De GT 43 en de GT 53 AMG doen het met dezelfde zes-in-lijn, alleen het vermogen verschilt. Toch krijgen ze een andere cijfercombinatie. De GT 63 en de GT 63S AMG doen het met dezelfde V8, maar daar houden ze het bij het S-achtervoegsel. Eigenlijk zou de snelste Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé de 73-badge moeten dragen. Of de 43 had de 53 moeten zijn en de 53 de 53S. Nu goed, de nomenclatuur van Mercedes wringt al een tijdje.

2018 Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé

Over die V8-biturbo. Is dat dezelfde als in de AMG GTR?

De AMG GT 63S 4-Door Coupé vertrouwt inderdaad op hetzelfde M177-motorblok, een 4 liter-V8 met tussen de cilinderbanken gepositioneerde twinscrollturbo’s. In de GTR ontwikkelt deze krachtbron een vermogen van 585 pk, deze GT 63S is liefst 639 pk sterk. Om het brandstofverbruik enigszins onder controle te houden, komt de V8-biturbo met actieve cilinderdesactivatie die. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 11,3 liter per 100 km (nog volgens de NEDC-meetprocedure).

Die V8-biturbo drijft alle vier we wielen aan via 4Matic+, de AMG-vierwielaandrijving met elektro-hydraulisch gestuurde koppeling die het genereuze motorkoppel permanent verdeelt in functie van de gevraagde grip. Tussen de achterwielen van de GT 63S steekt bovendien een actief geregeld differentieel dat ook de koppelverdeling tussen beide achterwielen optimaliseert zodat je sneller weer op het gas kan.

De GT 63S schakelt via de AMG Speedshift MCT 9, een negentrapsautomaat met een natte koppeling. De snelheid en de heftigheid waarmee de ook manueel via schakelpeddels te manipuleren versnellingsbak van verzet wisselt, hangt af van de gekozen rijdmodi. En dat zijn er zes: Slippery, Comfort, Sport, SportPlus, Intelligent en Race. Er is een Launch-controlefunctie, die een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden mogelijk maakt. En een driftmodus, waarbij alle power naar de achterwielen vloeit (eerst in Race, dan ESP volledig desactiveren en vervolgens aan beide peddels trekken).

De V8-biturbo sleurt flink aan de teugels en dat reeds bij lage toerentallen. Echt toeren maken en de naald richting rood jagen, brengt weinig meerwaarde. De GT 63S moet het vooral van zijn gulle koppelreserves hebben. Maar hij blijft wel gaan, ook als je reeds 200 km/u op de klok hebt staan. Pas bij 315 km/u houdt de snelste Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé het voor bekeken.

2018 Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé

Kan het chassis die V8-biturbo wel de baas?

De AMG-jongens hebben hun huiswerk gemaakt. Allerlei verstevigingswerken uit zowel aluminium als koolstofvezel zorgen voor extra koetswerkstijfheid, terwijl de AMG Ride Control+ een actieve demping combineert met luchtvering (met drie kamers). De spoorbreedte neemt toe, de stuurinrichting werd onder handen genomen en de zowel grotere als bredere velgen vullen zich met koolstofkeramische remschijven. Dynamische motorsteunen zorgen er intussen voor dat de comfortkant niet uit het oog verloren wordt.

Je voelt dan ook meteen niet zomaar met een wat krachtigere, wat strakker opgehangen CLS onderweg bent. De veelzijdige ophanging toont zich vergevingsgezind genoeg, maar het is geen zwegend tapijt meer. Je voelt dat de spieren gespannen staan, zelfs als je door de binnenstad slentert. De stuurinrichting reageert bovendien een stuk flukser, waardoor de GT 4-Door Coupé zich wat nerveuzer toont. De 63S heeft standaard recht op het indrukwekkende AMG Performance-sportstuur met digitale bedieningsknoppen, waarmee je de soundtrack, het esp en de rijmodus manipuleert met je vingertoppen.

Om het evenwicht tussen agiliteit en stabiliteit te verzekeren, komt de GT 4-Door met actieve vierwielsturing. Die meesturende achteras zorgt er bovendien voor dat deze Mercedes-AMG zijn flinke gewicht weet te verstoppen. De GT 63S zet toch 2,1 ton op de weegschaal. Toch op de openbare weg, op het circuit kan hij zijn status van zware jongen minder goed verhullen. 

2018 Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé

Maakt de GT 4-Door zich niet belachelijk op circuit?

Neen. Zelfs niet op het Circuit of the Americas, een bijzonder uitdagend en technisch aartsmoeilijk parcours dat een lengte van 5,5 kilometer combineert met 20 bijzonder uitdagende bochten. Het geheel mist wat finesse, wat scherpte bij het balanceren op de limiet. Het is geen pure sportwagen, wat AMG ook beweert. Je krijgt de neus niet altijd even vlot naar de apex gemikt; terwijl het flinke gewicht de remmen en de banden al gauw in lichterlaaie zet. Maar dat neemt niet weg dat de GT 4-Door Coupé indruk maakt met zijn onverschrokken aanvalslust en goedmoedige weggedrag. 

Het is niet allemaal show, de 4-Door Coupé vindt wel degelijk een knappe mix tussen het dagelijks bruikbare van een CLS en het tintelende van een AMG GT. En die split zie je ook in het design, dat een slank lijnenspel combineert met rollende spieren. En met actieve aerodynamica, van de zich openende lamellen onderaan de bumper tot de zich in vijf standen zettende achterspoiler. Dat de Mercedes-AMG vanuit sommige hoeken wel erg hard op de Porsche Panamera lijkt, zal wel geen toeval zijn.

2018 Mercedes-AMG GT 63S 4-Door Coupé

Het AutoWereld-oordeel?

Een zoveelste variatie op zowat hetzelfde thema, normaal gezien draaien die marketingauto’s uit op een sisser. Zeker als ze zo’n vergezochte naam als de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé krijgen. Toch weet Affalterbach de gekende elementen tot een bijzonder interessant, bij momenten zelfs begeesterend geheel te kneden.

De GT 63S AMG is een voorhamer, maar hij slaat spijkers met koppen. De Porsche Panamera heeft er een te geduchten concurrent bijgekregen.

Lees HIER het testverslag van de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid!

Geschreven door op