Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-AMG GT C Roadster (2017)

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Mercedes voorziet meteen twee primeurs voor zijn AMG GT: een C-versie én een Roadster-variant. Autowereld doet de test met de GTC Roadster.

Wat is dit?

Laten we beginnen met de makkelijkste aanpassing. De Roadster is, zoals de naam het laat vermoeden, een dakloze variant van de coupé. Met een canvas, omdat Mercedes niet teveel wou raken aan het sportieve karakter van zijn sportkoets.

Wat ons brengt bij nieuwtje nummer twee. Om dat imago hoog te houden, voorzien de Duitsers meteen een C-achtervoegsel voor de cabrio. Een letter die borg moet staan voor meer vermogen, meer dynamiek en meer geronk.

De grootste verschillen met de gewone AMG-GT zijn dan ook:

  • Vierwielsturing, iets wat de AMG-GT C deelt met de GT R
  • Een bijkomende 81 pk en 50 Nm uit de 4 liter-biturbo-V8
  • wat ditjes en datjes, zoals een elektronische sturing voor het sper, een actieve uitlaat en een breder spoor achteraan.

Mercedes-AMG GTC Roadster - test AutoWereld

Wat is er nieuw?

Laat ons, zoals daarnet, beginnen met de dakconstructie. De drie lagen linnen die daarvoor gebruikt werden, zitten gevlochten rond een lichte structuur bestaande uit een mix van staal, alumimium en magnesium. In 11 seconden heb je die constructie weggeplooid en dat desgewenst tot 50 km/u.

Om toch de nodige stevigheid te garanderen als je open aan het vlassen gaat, kwamen er dikkere zijschorten, extra stutting van het schutbord aan de voorruitomlijsting en een bijkomende klem tussen de softtop en de tank (wat op zijn beurt de achteras versterkt).

Om het gewicht niet al te zeer op te laten lopen, werden her en daar lichtgewichtmaterialen door de bestaande structuur gewoven. Zoals bijvoorbeeld het kofferdeksel waarvan het dragende gedeelte nu bestaat uit zogeheten Sheet Moulding Compound. Kunststof dus, maar dan wel van de bijzonder lichte én sterke soort.

Knap, al voorkomt het niet dat de GT C 55 kilo meer weegt dan zijn gelijk gemotoriseerde Coupé-broer.

Mercedes-AMG GTC Roadster - test AutoWereld

En de GT C, wat kan je ons daarover vertellen?

Wel, in essentie is dat een GT R met manieren. Hardwaregewijs krijgt die exact dezelfde 4 liter-V8 weliswaar teruggeschroefd met 28 pk. Dat maakt de GT C een zucht minder snel, al is 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u nog altijd breintergend rap.

Voorts doet de GT C het ook zonder alle lichtgewichtconstructies van de GT R, waardoor de softere van de twee met zijn 1.735 kilo (als roadster) een pak kilo’s meer te verslepen heeft (al is dat, zoals al gezegd, deels ook te wijten aan de extra massa van de kap).

Ook de spoorbreedte vooraan blijft bij de GT C ongewijzigd, de banden achteraan zijn iets minder breed (305/30 R20 tegenover 325/30 R20) en de uitlaat krijgt wel actieve flappen, maar is niet van titanium.

De actieve luchtgeleiding, waarbij de spijlen in de luchthapper onderaan de voorbumper zich kunnen openen als het te heet wordt onder de kap, maakt wel de oversteek. Al biedt de eerlijkheid te melden dat alle AMG-GT’s recht krijgen op die bijkomende koeling.

Mercedes-AMG GTC Roadster - test AutoWereld

Hoe verschillend is de AMG-GT C dan?

Je voelt dat hij minder strak staat dan de GT R, voornamelijk dan door het meergewicht, al doet dat nauwelijks iets af aan de algemene scherpte. Ook als GT C snijdt dit ding door bochten als ware ze van boter. Millimeterprecies en met sprekend gemak.

Naast het ultrastijve chassis wijzen we ook daarvoor richting vierwielsturing die de kont net dat ietsje makkelijker de hoek om krijgt. Zeker bij scherp keren aan lage(re) snelheden voel je de helpende hand van de meedraaiende achterwielen.

Tegelijk blijft de GT C ook comfortabel. Zelfs met het AMG Dynamic Select in Sport+ of Race, settings die ook de adaptieve dempers een streep straffer afstellen.

Verslavende standen, gezien die modi de flappen in de uitlaat open laten. Zeker in Race is het een geknetter van jewelste telkens je het gas even viert. Nu, als het je enkel om het ploffen te doen is, kan je ook gewoon de uitlaat activeren via de daartoe voorziene knop op de middentunnel.

Mercedes-AMG GTC Roadster - test AutoWereld

Mogen we dan concluderen dat dit de AMG-GT is die je hebben moet?

Absoluut, met nog een vrijblijvende keuze of je die kunde dan wilt als Roadster, dan wel als Coupé. En uiteraard alleen als je er ook de financiële middelen toe hebt. Met 121.242 euro voor de Coupé en 165.649 euro voor de Roadster, zijn de GT C’s respectievelijk 32.065 en 31.944 euro duurder dan de instapversies.

De gesloten versie maakt de beslissing wel iets makkelijker, aangezien die ook nog een S-variant in de aanbieding heeft die zich in de prijsvork tussen de gewone AMG-GT en de GT C posteert.

Mercedes-AMG GTC Roadster - test AutoWereld

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De AMG-GT C koppelt de dynamiek van de GT R aan het comfort van de gewone GT. Het is daarom ook zonder twijfel de meest homogene van de familie.

Of je hem dan neemt als Roadster, dan wel als Coupé, hangt er maar vanaf hoe je de rijervaring graag beleeft. De GT met gesloten monocoque zal ongetwijfeld dat stukje harder gaan, al laat de open variant, zeker als die zijn top uitspeelt, je uitvoeriger genieten van de (auditieve) beleving.

Mercedes-AMG GTC Roadster - test AutoWereld