Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes B 200 d (2018)

Geen CLA of GLA, Mercedes geeft voorrang aan de B-Klasse voor zijn make-over. Of dat een goede keuze was? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Mercedes posterboy voor de derde leeftijd. Da’s immers het publiek dat zich het meest aangesproken voelt tot de monovolumer. Niet meteen de meest sexy doelgroep, al zit er wel geld én heerst er een zekere loyauteit.

Kortom, een klantengroep die wel eens in de watten mag worden gelegd. Vandaar dus dat de B-Klasse voorrang kreeg op de beter verkopende coupé/shooting brake en mini-SUV van het A-segment.

Pas op, we willen de balans nu ook niet teveel door laten slaan. ‘We still need to make money’ volgde quasi onmiddellijk achter het statement dat trouwe klanten even voor gaan. Of anders gesteld: ook de B zal zijn duit in de grote zak moeten doen, een bijdrage die gerust een stuk aanzienlijker mag zijn dan bij de vorige generaties.

Daarvoor rekent de B 200 d onder andere op

  • Zijn nieuwe 2 liter-diesel, een blok dat hij is gaan lenen bij de C- en E-Klasse.
  • De al even verse achttrapsautomaat. Excuseer, gerobotiseerde bak met dubbele koppeling.
  • Een dynamischer weggedrag. In die mate dat BMW en zijn Active Tourer zich zorgen mogen beginnen maken.
  • Een volledig hertekend interieur, doorspekt met de laatste MBUX-technologie.

Tiens, van die mechaniek is in de A-Klasse geen spoor. Toevallig?

Voorlopig, want het spreekt voor zich dat de A 200 d binnenkort op dezelfde 2 liter zal lopen. Al geeft het laten debuteren van die verse mechaniek wel aan dat Mercedes zijn B niet stiefmoederlijk wil behandelen.

Nu goed, zoals al gezegd is de viercilinder niet helemaal vers. Het blok draaide als OM 654 namelijk al eerder in de E- en C-Klasse. Een overlangse opstelling die voor de B uiteraard dwars werd gekeerd, een bouw die op zijn beurt met een aantal consequenties kwam.

Zo zette de achttrapsautomaat van de berlines er zichzelf namelijk mee buitenspel: er is simpelweg geen plek voor de bak met koppelomvormer.

Geen issue, Mercedes heeft met zijn door Getrag geleverde 7 G-DCT een prima alternatief in de rekken. Alleen is dat een no go omdat die schakelaar niet omkan met de 320 Nm aan koppel die de vierpitter levert.

Vandaar dus de investering in de nieuwe, in huis ontwikkelde gerobotiseerde achttraps met dubbele koppeling. Een slimme automaat die het beste weet te halen uit de 150 paarden die de 200 d in de aanbieding heeft.

Dat de in de B Klasse tot OM 654q omgedoopte motor in staat is qua tempo te boksen boven zijn stand, heeft de mechaniek dus mede te danken aan de gangwissels die hem in zijn rush richting rode zone nauwelijks onderbreken. Zelfs bij stevige tempowissels viel de bak op geen valse noot te betrappen. Het verklaart meteen waarom je aan 8,2 seconden genoeg hebt om de toch nog altijd 1.535 kilo wegende B 200 d af te zetten aan 100 km/u.

Zonder daarom toegiften te moeten leveren qua efficiëntie. Met een opgegeven verbruik van 5,4 liter per 100 km en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot van 119 g/km (volgens de gecorrelleerde NEDC) schurkt de 2 liter belachelijk dicht aan tegen de waarden van de 1,6 liter uit de B 180 d (respectievelijk 4,4 l/100 km en 115 g/km CO2).

Bovendien zorgt de bijkomende passieve SCR-filter op het einde van de uitlaatlijn, die nabehandelt wat de eerste SCR-katalysator aan de motor niet verwerkt kreeg, ervoor dat de 2 liter nu al voldoet aan de Stage 2 RDE-norm die in 2020 van kracht gaat.

En dan rijdt die B 200 d nog eens plezant ook?

De B kan inderdaad wel wat behappen, een stevige sessie haarspeldbochten incluis. Gezien we technisch gesproken zitten in een hoger op z’n poten getilde A Klasse, had het tegendeel ons verbaasd.

Naar onderbouw toe zijn de monovolume en hatchback dus quasi uitwisselbaar, waardoor ook de B stijver en ietwat lichter op z’n wielen staat. Met het logische gevolg dat de éénvolumer minder onderhevig is aan de laterale krachten die spelen in haakse bochten.

Niet dat het daarom de bedoeling is stenen uit de grond te rijden. Comfort en gemak blijven primeren, maar krijgen een sportieve ondertoon. Zowel esthetisch als naar prestaties toe trouwens.

Het beste voorbeeld daarvan is de Comfort Low-ophanging, in combinatie met de AMG Line. Het ziet er dynamisch uit, maar is het eigenlijk niet echt. Die Comfort staat dan ook niet toevallig in de titel van de verlaagde demping. Het inkorten van de veren dient voornamelijk design en aerodynamica, niet zozeer het gewin aan rijcapaciteiten.

Mercedes claimt dat, door vast te houden aan dezelfde dempers, je nauwelijks voelt dat je dichter tegen het asfalt hangt. Voorlopig gaan we dat bekrachtigen noch ontkennen. De lager liggende versies die we testten, reden weldegelijk stugger, al kan dat evengoed liggen aan de kloeke 19-duimers die in de wielkasten huisden.

Nu goed, wie niet persé mooi wil zijn, weet bij deze wel dat hij in de B niet hoeft te lijden. Zeker als je de adaptieve dempers hebt bijbesteld. Die zorgen in hun meest meegaande setting voor een wolligheid die deze Mercedes best past.

Is de B 200 d dan ook praktischer?

Niet echt. Ondanks de groeistuit in alle richtingen (behalve de hoogte) en de met 3 centimeter gerokken wielbasis zit je niet beduidend ruimer. Mercedes heeft hier en daar wel wat gespeeld met de plaatsing van de stoelen (iets lager), terwijl er evenzeer meer elleboogruimte voor handen is, ingrepen die doen uitschijnen dat je rijkelijker zit zonder dat het daarom ook daadwerkelijk zo is.

Niets onoverkomelijks, we hadden in de vorige B evenmin klachten wat het plaatsaanbod betreft, al vermoeden we dat het nipt zal worden in een rechtstreeks vergelijk met de Active Tourer van BMW.

De koffer had misschien wel iets grotere gemogen. Met 455 liter doet die het 33 liter minder goed dan de voorganger. Wie meer wil laden, kan wel altijd de in 40/20/40-verhouding opgedeelde rugleuning plat leggen of dieper in z’n zak tasten voor de over 14 centimeter te verschuiven achterbank (wat het volume vergroot tot 705 liter).

Het spreekt voor zich dat het maximaal benutten van die bijkomende laadcapaciteit, ongeacht welke methode je toepast, geen plek meer laat voor je passagiers.

En dat MBUX? Vermoedelijk is dat hetzelfde als dat van de A-Klasse?

Jawel, inclusief alles wat daar qua comfortstimulerende snufjes achter schuilt. We denken dan bijvoorbeeld aan de Energizer-functies waar de Seat Kinetics je stoel in een ‘orthopedische verantwoorde’ manier bewegen.

Concreet geeft het rugpand dan wel zitvlak je bij tijd en wijlen een zetje. In diezelfde menustructuur vind je ook een aantal programma’s terug die je, afhankelijk van je humeur, een autoafstelling (sfeerlichten, muziek, verwarming,…) presenteren die het beste past bij die stemming.

Leuk, al is de toegevoegde waarde ervan zo groot als een eeltknobbel op je teen. Bovendien moet je ervoor aan het morrelen met de functietoets op je stuur of dien je je suf te swipen op het gigantische 10,25 duim grote aanraakscherm dat de even grote digitale tellerpartij flankeert.

Technisch gezien kan je het commando ook gewoon uitspreken, al werd elke ‘hello Mercedes’ van onze kant gevolgd door een ‘ik weet niet waar je het over hebt’ vanwege het systeem. Die voice control, ook dat valt in de categorie ‘geinig, maar niet meer dan dat’.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De merite van de B 200 d is dat hij bewijst dat gemak niet noodzakelijk synoniem hoeft te staan met tam. Een monovolumer kan dus best prettig zijn, met dien verstande dat je je niet mag verwachten aan een hot hatch.

Kan je dat plaatsen, dan zal zowel het kind als de man/vrouw in de brave huisvader/-moeder een ware vriend vinden in de B-Klasse.

Geschreven door op