Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes C 250 d Cabriolet (2016)

Geschreven door Piet Andries op

Het stond in de sterren - en zeker die boven het hoofdkantoor in Stuttgart - geschreven dat er na de coupé ook een cabrioletversie van de C zou komen. Volgeladen met goodies is het een te duchten nieuwkomer onder de zon.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Mercedes werkt aan en heus legertje cabrio's, of open versies zo je wil. Naast de SL en de zopas opgesmukte SLC lanceerde het onlangs nog een cabrioversie van de S-Klasse, terwijl er ook nog een toplessmodel van de AMG GT én volgend jaar een met de blikopener gepelde E-Klasse in de steigers staat. Maar eerst mag de C-Klasse uit zijn dak gaan.

Dit is wat je moet weten:

  •  Vervangt niet de E Cabrio van weleer.
  • AMG levert een duo: een C43 en een C63.
  • De airco is cabriowijs.
  • Voor het eerst leverbaar met 4Matic.
  • De linnen kap komt van de S Cabrio.

Is het op een mooi ballet uitgedraaid?

De kap is altijd volautomatisch - uiteraard - en ze kan in minder dan 20 seconden open, een gemiddelde duur. De ganse vouwprocedure kan je tot een best benutbare 50 km/u uitvoeren. Standaard is de linnen kap altijd zwart. Liever een blauw, bruin of rood contrast? Dan moet je het geluiddempende exemplaar uit de optielijst plukken en heb je meteen hetzelfde drielagige dak als in de S Cabrio.

Eens het dak neer blaakt het interieur in al zijn glorie. Het is een regelrechte kopie van dat uit de gewone C, met een knap design en onder ooghoogte toch al eens een goedkoper stukje materiaal. Verschil is dat je het kan optuigen met ditjes en datjes voor een verhoogde bestendigheid tegen de weerselementen. Er is warmtewerend leder beschikbaar, de voorruitspoiler Aircap alsook de heteluchtblazer voor de nek Airscarf.

Die laatste optie kwam onlangs nog in het nieuws in een patentenzaak die Mercedes voor het Duitse gerechtshof heeft verloren. Ondertussen hebben beide partijen een regeling getroffen.

Gelukkig maar, want de overgrote meerderheid van Mercedes’ cabrio’s vliegen met zo’n Airscarf de draaideur van de dealer uit. Begrijpelijk, tijdens het open rijden verhoogt zo’n heteluchtsjaal het comfort aanzienlijk. Ook de Aircap, die zich samen met een niet echt mooi windscherm achter de achterzetels opricht, is present, waardoor er aan hogere snelheden minder tocht in het interieur stroomt.

Het mag best herfstig tot zelfs winters worden, dan nog kan je de C Cabrio inzetten zonder risico op een hardnekkige verkoudheid. Wie zichzelf en zijn copiloot trouwens helemaal uit de wind wil zetten, vindt soelaas in het optionele klapnet dat over de achterzetels wordt geplaatst.

Mercedes zou trouwens Mercedes niet zijn, mocht het niet aan nieuwe vondsten hebben gedacht. Zo herkent de airco cabrioritten. Met het dak neer blaast die warme - of naargelang de buitentemperatuur koele - lucht naar de handen van de bestuurder en schakelt hij de recyclage uit.

Zijn er ook primeurs voor de aandrijving?

Omdat de cabrio al zijn bouwstenen bij de C-Klasse haalt, verwondert het niet dat ook hier de luchtvering Airmatic op de optielijst staat. Zonder gaan alle cabrio’s standaard met het gewone Agility Control de weg op, dat de keuze laat tussen een soepele en een sportieve stand voor de dempers.

Een andere nieuwigheid is de vierwielaandrijving 4Matic, enkel te combineren met de 220d en 200, op de 43 AMG is het standaard. De waaier aan aandrijvingsmogelijkheden, met vooral ook een flink bataljon aan motoren, toont vooral hoeveel richtingen je uit kan. Comfortabel, entertainend, alleseizoenen, rassportief... er is een C Cabrio voor ieders bek.

Wat kan er dan precies allemaal onder de kap vooraan?

Zoals gezegd, keuze te over. Er zijn twee versies van de 2,1 liter-diesel (voor Mercedes’ nieuwe 2 liter is het wachten op de facelift van de C-familie), eentje met 170 en de krachtigere (en hier geteste) met 204 pk. Onder de benzines start het gamma met een 1.6 van 156 paarden, gevolgd door twee vermogensversies van de 2 liter (200: 184 en 250: 211).

En dan is er nog het AMG-luik. Zoals bij de coupé ontfermt Mercedes’ sportbranche zich over een trio: een light (43 4Matic: 367 pk) met zes cilinders en een hitsige V8 die je met 476 (63) of 520 pk (63 S) kan krijgen.

Nog een weetje: in sommige andere landen biedt Mercedes ook nog een 300 (245 pk sterke versie van de 2 liter) en een 400 (3 liter-V6 van 333 stuks) aan. Die wagens staan niet in de Belgische prijslijst, maar kunnen op aanvraag wel besteld worden. Voor wie er trek in zou hebben.

In België wordt sowieso veel van de diesels verwacht, niet minder dan driekwart van de verkoop zouden die voor hun rekening nemen.

En hoe vergaat het de C Cabrio met een d op zijn klep?

Cabrio’s zijn cruisers, althans volgens ons bescheiden mening. En dat ligt de diesel wel, niet in het minst dankzij dat 500 newtonmeter dikke koppel dat de 250d al zo diep als aan 1.600 toeren serveert. Surfend op het middenbereik ontpopt deze cabriolet zich dan tot een soepele GT met onderhoudende reserves. Hij hield er moeiteloos de pas in op de slingerende achterwegjes die we in de Italiaanse bergen verslonden en voelde onder die omstandigheden niet echt trager aan dan de 43 AMG die we nadien reden.

Weliswaar heeft de oude 2,1 liter niet het raffinement van Mercedes’ nieuwste viercilinder-diesel, maar de ronk van de motor wordt goed naar de achtergrond geïsoleerd. En dan is er nog de negentrapsautomaat die de beleving verder poliert door naadloos van verzet te wisselen. Een gedroomd maatje in dit combo.

Het geboden én bovengemiddelde rijcomfort van de C Cabrio komt verder toe aan de luchtvering, die zelfs in de sportstand nog welopgevoede manieren vertoont. Mocht je het allemaal een sneer harder willen, Mercedes heeft ook een sportophanging, terwijl 17-duimsvelgen standaard zijn.

Onderweg voelt het chassis stijver aan dan in de wijlen E-Klasse Cabriolet, wat niet wegneemt dat er over richels en oneffenheden nog steeds een siddering door het interieur zindert.

Hoeft het tenslotte nog gezegd dat ook de cabrioversie van de C bulkt van de actieve hulpsystemen? Concentratiehulp, botspreventie, spoorassistent, actieve cruise control met stuurhulp en filefunctie, rem met voetgangerdetectie... de hele meuk maakt er desnoods een cabrio van met een al gevorderd autonoom rijdend karakter, zij het niet zo vergaand als het Drive Pilot in de recente E-Klasse.

En de cijfers?

Een 250d moet 53.482 euro opbrengen, al is die prijs nog niet definitief.

Motor: 2143 cc, L4 (turbodiesel), 150 kW/204 pk bij 3800 opm, 500 Nm bij 1600-1800 opm . Transmissie: achterwielaandrijving, negentrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4686/1810/1409 mm Gewicht: n.b. kg Koffer: 360 (open: 285 l) Ophanging: multilink/multilink (luchtvering) Prestaties: 243 km/u, 0-100 km/u in 7,2 sec Normverbruik: 4,9 l/100 km CO2-uitstoot: 124 g/km Prijs: ca. 53.482 euro

 

 

 

In dit artikel : Mercedes-Benz

Journalist AutoGids/ AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!