Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes C 300 de Break (2018)

Mercedes blijft geloven in dieselhybrides. Zoals deze C 300 de, met stekker, te krijgen vanaf het voorjaar van 2019. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een CO2-kampioen, want een diesel combineren met stekkerkracht, dat zou een superefficiënte tandem moeten vormen. We lichten hem even door:

  • 2 liter-diesel met elektromotor van 90 kilowatt
  • Berline of break
  • 39 g/km CO2, maar nog geen WLTP-cijfer
  • 0-100 km/u in 5,7 seconden
  • Te koop vanaf 2019, minimum 50.000 euro (zeer ruwe schatting)

Dieselhybrides, was dat geen verleden tijd?

Welja, wij zijn nooit helemaal overtuigd geweest van die combinatie. Omdat een zelfontbrander en een elektromotor allebei hun trekkracht genereren bij lage toeren, en ze elkaar dus weinig te bieden hebben, vergeleken met een benzinehybride. Maar ook omdat de hele elektrische zwikzwak een boel kosten en gewicht meebrengen naar een motorconcept dat van nature al heel zuinig is.

Mercedes stelde echter vast dat er in Duitsland (en de rest van Europa) veel veelrijders plots om fiscale redenen een stekkerauto wilden, maar tijdens het kilometervreten veel te veel benzine opstookten. Dan toch maar een compromis gesloten, onder het motto ‘u vraagt, wij draaien’: een stekkerhybride met dieselmotor. Te krijgen als C- en als E-Klasse (die laatste al vanaf najaar 2018).

Waar zitten de batterijen?

In de koffer, wat dus betekent dat je een stukje ruimte opoffert. De achterbank is wel neerklapbaar, dus grote voorwerpen vervoeren kan nog, maar er zit een ferme bult in het midden.

Hoe loopt die combinatie?

Als een trein natuurlijk, de 2 liter-diesel genereert zelf al 400 newtonmeter, de tussen motor en versnellingsbak gemonteerde elektrische hulp gooit daar nog eens 440 eenheden bovenop. Op elkaar afgestemd resulteert dat in 700 Nm, waarmee deze groene jongen in minder dan 6 seconden op 100 km/u zit.

Dit is geen sufferd, en het geheel werkt naadloos. Behalve bij het tot stilstand komen, dan bokt de versnellingsbak even.

Het indrukwekkendst is echter hoe de elektronica je hand vasthoudt om het maximum uit de accu te sleuren. Detecteert de frontale camera dat er voor je neus geremd wordt, dan gaat ook de C van het gas af. Floept in de verte een rood licht aan, dan duwt je gaspedaal je rechtervoet naar boven. En heb je je navigatie ingesteld, dan levert dat de aandrijflijn nog eens extra info om mee aan de slag te gaan, bijvoorbeeld door op hellingen de batterij te ledigen, omdat je ze bij het afdalen weer kan opladen. Anticiperend rijden 2.0.

Hoe groot is het elektrisch rijbereik?

Tja. Mercedes kondigt 57 kilometer aan, maar dat is nog gemeten volgens de niet meer geldende NEDC-meetmethode. Wat de WLTP-cyclus daarover zegt, is niet bekend.

Sowieso hangt die autonomie erg af van de rijstijl, laat ons het er voorlopig op houden dat je maximum op zo’n 30 kilometer kan rekenen.

Hij is er als berline en break?

Jawel, en da’s maar een deeltje van het hybride gamma dat Mercedes uitrolt. Dezelfde aandrijflijn zal ook te krijgen zijn in de E-Klasse, najaar 2018.

De E komt ook als benzine (E 300 e), net als de S-Klasse (S 560 e). Ook diverse SUV’s krijgen varianten met stekker.

Het AutoWereld-verdict?

Er is niets veranderd aan het feit dat een diesel een minder goede aanvulling is bij een elektromotor dan een benzine, 700 opgetelde newtonmeters of niet.

Echter, het is inderdaad de realiteit dat behoorlijk wat bedrijfswagenchauffeurs opgescheept worden met een CO2-vriendelijke plug-in hybride, maar in werkelijkheid teveel lange afstanden afleggen om die tandem optimaal te laten functioneren. Daarop is deze C 300 de een pragmatisch antwoord: in alle omstandigheden zuinig, behoorlijk potig, fiscaal interessant en aangenaam in zijn werking.

Meer dan ooit komt het er vooral op aan te kiezen voor de meest geschikte aandrijflijn naargelang je gebruik. Benzine of diesel, met of zonder hybride: de C-Klasse heeft binnenkort de vier opties.

Geschreven door op