Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes CLS 450 4MATIC (2018)

De alweer derde generatie bouwt opnieuw op de rotsvaste fundamenten van de E-Klasse. Toch is de Mercedes CLS meer dan zomaar een afgeleide. AutoWereld doet de test met de 450 4Matic.

77.077 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De derde generatie van een model dat in 2003 een eigen niche startte, de Mercedes CLS. De grote lijnen van die eerste lichting blijven ook present voor deze jaargang, weliswaar aangevuld met de stijlelementen die Das Haus tegenwoordig typeren.

We vermelden het en passant omdat dat nu eenmaal de wijzigingen zijn die zich onmiddellijk laten zien. Maar wie het échte nieuws zoekt, moet ervoor onder de kap en wel om volgende redenen:

    • De EQ Boost kondigt de komst van een milde hybridisering aan die zich in de komende jaren uit zal spreiden over het volledige gamma.
    • Het 48 volt-systeem wordt niet alleen gebruikt als boordnet, maar evenzeer om de CLS vooruit te helpen.
    • Dankzij de bijkomende elektromotor hoeft de zes-in-lijn veel minder aan de bak. Van het stationaire toerental tot de start-stop, alles wordt geregeld door de zogeheten ISG (Integrated Starter-Alternator).

Ontdek HIER hoe die EQ Boost-zescilinder precies werkt

Goed, de link heeft zijn werk gedaan, we zijn mee wat de motor betreft. Maar hoe zit het nu precies op prestationeel gebied?

Wel, laat ons dat misschien eens afwegen aan de M 276, of de 3 liter-V6. Met zijn 333 pk en 480 Nm was die 3 liter allerminst een sof. Dankzij de EQ Boost en de lijnopstelling echter, steeg dat vermogen tot 367 pk en 500 Nm. Extra kracht die dankzij het bijkomende elektrische zetje van 22 pk en 250 Nm, ook sneller ter beschikking staat.

Het verschil tussen beide zespitters laat zich dan ook vooral voelen als je het pedaal tegen het metaal trapt. Waar de V6 nog even wijfelde vooraleer vooruit te stormen, reageert de nieuwe 3 liter nu instant op je commando. Het spurtje tot 100 km/u zit er dan ook op na 4,8 tellen of goed 6 tienden sneller dan voorheen.

Betere cijfers die niet zouden mogen wegen op het verbruik. Met 7,5 liter per 100 kilometer en 178 g/km CO2 doet de nieuwe CLS 450 4MATIC respectievelijk 0,3 liter en 1 g/km beter dan zijn voorganger. En ja, dat lijkt verwaarloosbaar, al hoort daar de kanttekening bij dat in de nieuwe verbruikswaarden al ten dele rekening is gehouden met de WLTP-metingen. Berekend volgens de ouwe, getrouwe NEDC-cyclus zou de kloof dus een heel stuk dieper zijn.

Bovendien is de nieuwste met zijn 1.940 kilo ook bijna 200 kilo zwaarder dan de vorige. Knap dus dat die bijkomende vetrandjes zich niet laten voelen in de sprint noch in de dorst.

De nieuwe CLS is dus sneller en zuiniger. Maar rijdt de 450 4MATIC ook beter?

Dat hangt er wat vanaf wat je onder ‘beter’ verstaat. Hoewel zwaarder is de nieuwe, dankzij de met aluminium doorspekte onderbouw, ook een heel stuk stijver. Daardoor ligt de CLS vandaag wel iets beter in de hand.

Een winst die uiteraard niet alleen is geboekt door het gebruik van andere staalsoorten. Ook de multilinkstructuur rondom (die net als het chassis onder andere gedeeld wordt met de huidige E Klasse) doet zijn duit in de zak, net als de bekrachtiging met variabele ratio en de (optionele) adaptieve dempers.

Waarmee we niet willen gezegd hebben dat deze Mercedes nu ineens en scheurijzer zou zijn. De CLS dient in de eerste plaats het comfort, ongeacht wat zijn uiterlijk wel mag suggereren. In die zin is het Air Body Control dan ook een conditio sine qua non. Voornamelijk omdat de luchtveren komaf maken met de hardere demping die gekoppeld zit aan de stuggere Body In White.

Begrepen, de CLS is een comfortabele vierzitter.

Maak daar maar vijfzitter van. Anders dan zijn voorgangers heeft Mercedes eveneens de plek boven de aandrijftunnel beschikbaar gemaakt voor passagiers. Al mag het duidelijk zijn dat de bezetting ervan ook dan sporadisch hoort te blijven.

Maar wat dat comfort betreft, heb je het wel bij het rechte eind. Mercedes heeft zijn stinkende best gedaan het algemene welbehagen op een zo’n hoog mogelijk peil te krijgen. Dat gaat dan van een betere isolatie van de frameloze ruiten tot een heus welnesssalon.

Via het Energizing Comfort Control voorziet de CLS namelijk in zes verschillende programma’s die elk met een verschillende afstelling komen voor de massagefunctie van de zetels, de verwarming/ventilatie van het meubilair, de parfumator van het Air Balance-pack, de sfeerverlichting én de muziek. Voor dat laatste levert Mercedes je zelfs vijf deuntjes mee die auditief de vertaling moeten zijn van de kuur die je wil volgen.

Klinkt leuk. Maar ook behoorlijk duur, niet?

Dit is de tussenstap tussen de E en de S Klasse. Meer moeten we daar waarschijnlijk niet aan toevoegen, zeker?

Dus ja, de CLS is behoorlijk prijzig. Zeker als je aan het spekken gaat. Neem het Energizing-pakket bijvoorbeeld. An sich kost de softwaresturing 242 euro. Of in Mercedes-terminologie: peanuts. Alleen moet je wel eerst 7.423 euro ophoesten om alle hardware te laten installeren die nodig zijn wil het programma deftig draaien.

En zo tikt de rekening langzaam maar zeker aan. Het akoestische comfort pakket: 1.331 euro. De Multibeam LED lampen met Ultra Range die tot 650 meter ver je traject verlichten: 1.664 euro. Het rijassistentiepakket Plus waarmee je semi-autonoom door het verkeer kan laveren: 2.432 euro.

Kortom, de CLS kan veel. Heel veel. Als je er tenminste voor wil/kan betalen.

Het AutoWereld-oordeel?

Met zijn sportieve looks en comfortabele inborst blijkt ook CLS-generatie drie een perfecte symbiose tussen de E en S Klasse, zowel qua prestaties, présence als prijs. Exact dus wat ook al zijn voorgangers presteerden.

Geschreven door op

De concurrenten