Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes E 220 d Cabrio (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
59.290 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Dat er een E Cabrio aan zat te komen, was zo klaar als pompwater. Dé vraag is echter in hoeverre die meer weet te bevredigen dan zijn voorganger, AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

De vijfde generatie E Cabrio. Een verwachte aanvulling van het E-gamma ook, gezien Mercedes al sinds 1992, overigens met het nodige succes, het dak haalt van zijn grote middenklasser. Daar hij past in een lange lijn voorgangers, zal het dan ook waarschijnlijk niet verbazen dat Das Haus vooral verder heeft geborduurd op de sterke punten van het concept, onderwijl werk makend van de wat minder positieve kanten.

De belangrijkste wijzigingen zijn dan ook:

  • de vernieuwde dakconstructie overgenomen van de S Cabrio.
  • het onderstel, dat nu wel gedeeld wordt met de E sedan en break. 
  • de achterbank die eindelijk volwaardig mag worden genoemd.

Ah zo, een volwaardige vierzitter. Dan zal de E 220d Cabrio wel bijzonder uit de kluiten gewassen zijn?

De nieuwe groeide inderdaad in alle richtingen en dat laat inderdaad heel wat bijkomende plek voor zijn passagiers. Zo zitten je benen achteraan 10 centimeter ruimer, is er 6 centimeter meer plek voor je hoofd (1,5 centimeter vooraan) en krijgen ook je schouders en ellebogen met respectievelijke 1,4 en 2 centimeter wat meer bewegingsvrijheid achterin. 

Al maakt de groeistuit de E Cabrio daarom niet kolossaal. Die bijkomende centimeters zijn er vooral om de achterstand met de concurrentie terug dicht te rijden. De vorige E Cabrio was onderhuids immers een gecamoufleerde C Klasse, met bijgevolg vergelijkbare afmetingen. Vandaag huist de dakloze versie (en bij uitbreiding de Coupé) op hetzelfde MRA-platform van de sedan met ook diens genereuzere contouren.

Voor de volledigheid geven we trouwens graag nog mee dat ook je bagage profiteert van het partijtje platform-strekken: met 385 liter aan cargovolume (310 liter als je het dak wegklapt) kan er gerust een kratje champagne extra mee als je nog eens binnenwipt bij de wijnboer.

Zelfde platform, zelfde afmetingen. We mogen er waarschijnlijk vanuit gaan dat de Cabrio en sedan ook vergelijkbaar sturen?

Dat mag je zeker. Goed, met zijn 1.830 kilo weegt onze 220 d Cabrio 150 kilo meer dan de vergelijkbare vierdeursvariant, al krijgt de open E dat meergewicht in praktijk afdoende gecamoufleerd. Net als de Coupé rust de multilinkstructuur van de Cabrio immers 15 millimeter lager tegen het asfalt. Een ingreep die de dynamiek zonder meer ten goede komt, weliswaar deels ten koste van het comfort.

Al zou Mercedes Mercedes niet zijn als het ook daar geen wit konijn voor in de mouw had. Het (optionele) Air Body Control vlakt een groot stuk van dat discomfort uit zonder afbreuk te doen aan de rijcapaciteiten van de E Cabrio. het is een dusdanig goede combo dat we er bij deze voor willen pleiten dat technologische hoogstandje gewoon toe te voegen aan de standaarduitrusting.

Want voor wie het nog niet duidelijk zou zijn: deze E jaagt maar één ding na en dat is welbehagen. Flaneren langs boulevards, een trip richting terrasjes of gewoon zachtmoedig kilometersmalen, zolang je hem maar niet bruskeert, verteert deze E alles met verve. 

Voor stevig scheuren mist deze E 220 d Cabrio waarschijnlijk ook de gepaste mechaniek?

Klopt. Pas op, met 194 pk en 400 Nm hoeft de derde rijstrook je niet af te schrikken. Met de nodige aanmoediging klokt de 2 liter-viercilinder 7,7 seconden op de 100 km/u-spurt, wat meer dan voldoende is om vlot mee te schuiven. Alleen laat de diesel zich bij volgas danig horen, zelfs nu de nieuwe kap zorgt voor ‘een exemplarische wering van wind- en rijgeluiden’.

Ook over het opgegeven gemiddelde van 4,3 liter per 100 kilometer mag je dan een kruis maken. Niet dat je veel kans maakt dat resultaat ooit in een werkelijke situatie te kopieëren, maar elke liter minder is een euro gewonnen.

Waarmee jullie ongetwijfeld doelen op de financiële buffer die deze E Cabrio vergt?

Ook daar is dat een 'yep'. Voor deze E 220 d Cabrio vraagt Mercedes minstens 52.635 euro. Voor dat geld krijg je de elektrisch bediening van de (zwarte) kap, de Aircap (een uitklappend spoilertje dat ook de passagiers achteraan uit de wind moet zetten) en de 9G-Tronic-negentrapsautomaat. Wil je ook vierwielaandrijving, dan komt daar 2.783 euro bij.

De Airscarf, die je nek warm houdt, kost 556,60 euro, het Air Body Control 2.299 euro en het Magic Vision Control, dat je voorruit reinigt zonder iedere inzittende mee te douchen, doet er nog eens 363 euro bij. Dat zijn dan nog maar wat ditjes en datjes, want zoals je dat mag verwachten van een Mercedes is het samenstellen van je perfecte E Cabrio even uitdagend als een begrotingsakkoord.

Het verdict?

De E 220 d hield de goeie elementen van zijn voorganger en schaafde de zwakke bij. De prima windisolatie, comfort en prestaties zijn dus gebleven, terwijl je daar nu ook écht met vier van kan genieten. Alleen jammer dat aan die luxe een stevig prijskaartje hangt. Tja, sommige zaken veranderen nu eenmaal nooit.