Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Eerste test / Mercedes E 300 de 4Matic (2020)

De klassieker binnen het Mercedes-gamma kreeg een facelift met nieuwe rondingen en een nieuw rond ding binnenin. AutoWereld doet de test.

68.244 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Is het een C, is het een S? Neen, dat is het niet. Het is de nieuwe E-Klasse die je op je beeldscherm ziet. Al is dat gratuite mopje misschien niet meer zo van toepassing, nu Mercedes voor anders getekende en dus meer onderscheidende lichtblokken heeft gekozen voor zijn E-segmenter. Toch tot wanneer de nieuwe S-Klasse op het toneel verschijnt, die naar alle waarschijnlijkheid gelijkaardige achterlichten krijgt. Wat je verder moet weten?

  • Voortaan standaard als Avantgarde
  • Nieuw stuurwiel vol met capacitieve sensoren
  • Plug-in hybride met dieselmotor (al is er ook een benzine)
  • 42 gram CO2 (NEDC), ongeveer 50 km elektrische range
  • Gecombineerd vermogen van 306 pk en 700 Nm
  • 0-tot-100 in 5,9 seconden, top van 250 km/u

Concurrentie?

De zopas gefacelifte BMW 5 Reeks is de gedoodverfde tegenstander van deze E-Klasse, net als de Audi A6. Maar ook outsiders als de Lexus ES en de Jaguar XF spelen in dezelfde categorie.

Testomstandigheden?

Een geïmproviseerde route langs de oostkant van Brussel ('Gaven we een roadbook mee, dan zou toch niemand die volgen', aldus Mercedes), met eerst wat nationale wegen en om af te ronden een stuk snelweg. Al zaten we in totaal maar zo'n anderhalf uur achter het stuur van de E-Klasse.

Zijn enkel de looks nieuw, of gaat het hier ook om een kersverse aandrijflijn?

De plug-in hybride versies van de E-Klasse kennen we al van voor de facelift en zijn in hun essentie niet veranderd. Versies, want in totaal heb je de keuze uit maar liefst zeven varianten van de stekkerhybride: op benzine, diesel, als berline of als break en tenslotte kan je ook nog kiezen voor vierwielaandrijving. Ze leggen allemaal vergelijkbare CO2- en vermogenscijfers voor, al zal de diesel in de praktijk wat zuiniger zijn als je de batterij niet steeds oplaadt (foei!). De facelift verandert overigens niets aan de batterijbult in de koffer, die is nog steeds erg groot en een beetje storend, zeker in de sedan.

Wat is er dan wel nieuw?

Het lijkt maar een detail, maar het nieuwe stuurwiel van Mercedes maakt zijn debuut in de E-Klasse-facelift. Het ziet er veel moderner uit en heeft niet enkel capacitieve sensoren in de knoppen zitten, maar over het hele wiel, met als voordeel dat je niet langer een ruk aan het stuur moet geven om de semi-autonome rijhulpmiddelen te laten weten dat je nog aan het opletten bent.

Natuurlijk is een facelift niet compleet zonder een esthetische aanpassing aan het exterieur, in dit geval vooral aan de lichtblokken voor- en achteraan. Die zijn wat platter geworden en sluiten nu mooier aan bij het koetswerk. De ingreep ziet er in het echt trouwens wat geslaagder uit dan op foto. Het doet de E-Klasse kleiner ogen dan hij in werkelijkheid is, maar die illusie verdwijnt zodra je achter dat nieuwe stuur kruipt.

Dan is het nog een dikke Mercedes, waarschijnlijk.

Helemaal correct, je hebt echt het gevoel dat je met een statige slee onderweg bent, zeker als jouw E-Klasse wat gespekt is met opties. Ons testexemplaar had de grote teller- en infotainmentschermen (twee keer 12,3 inch), kussentjes op de hoofdsteunen (een dikke aanrader) en een mooie cognackleurige lederen bekleding. Navigeren kan met augmented reality dankzij de camera’s vooraan en de veiligheidssystemen kunnen nu zelfs uitwijken als je een auto of ander obstakel over het hoofd hebt gezien.

Zijn er nog leuke snufjes?

Net als bij grote concurrent BMW herkent het MBUX-infotainmentsysteem van de E-Klasse nu ook gebaren, al is het meer om het systeem voor te bereiden op een instelling dan om het met een zwaai ook echt te bedienen. Ook nieuw is de Energizing Coach, die kan samenwerken met een Garmin-smartwatch om te detecteren als je gestresseerd bent. De auto past dan de muziek, de interieurverlichting en eventueel de parfumering aan om je te doen ontspannen. Al kan het ook net het omgekeerde teweeg brengen als je net aan het meegaan was met een stukje stevige muziek. Tenslotte hebben de plug-ins ook een ‘PowerNap’-functie, waarmee je een optimaal dutje kan doen terwijl je aan het opladen bent onderweg, of gewoon als je een pauze nodig had.

Juist, dit is toch ook zo’n stekkerhybride?

Klopt helemaal, de ‘de’ betekent dat dit de dieselversie is van alle plug-ins die je kan krijgen op de E-Klasse. De E 300 e is dan weer de benzine, terwijl we in dit geval ook met de vierwielaangedreven versie op pad mochten. De ‘de’ combineert een 194 pk sterke tweeliter diesel met een 122 pk sterke elektromotor, die in de praktijk het gros van de werking op zich neemt... als de batterij genoeg is opgeladen. Je zou zo’n 50 kilometer emissieloos kunnen tuffen, euh, zoemen, een claim die we niet hebben kunnen testen bij deze korte eerste ontmoeting.

Wat was de eerste indruk dan?

Dat we die Energizing Coach niet nodig hadden om tot rust te komen in de vernieuwde E-Klasse. Zeker met de plug-in hybride aandrijflijn is hij fluisterstil onderweg, terwijl de luchtvering van ons testmodel elke put en bobbel meesterlijk wegfiltert van onze gewaarwording. Je waagt je bijna in een S-Klasse, al ligt die laatste nog iets meer als een blok op de weg. Toch komt het gevoel erg in de buurt. Bovendien zijn al die snufjes en rijhulpmiddelen steeds beter aan het worden, waardoor ze minder gaan storen en meer effectief hun werk doen om je uit de problemen te houden.

Het AutoWereld-oordeel?

De E-Klasse staat nog steeds als een huis en zou dankzij een frisse look en nieuwe snufjes weer het hoofd kunnen bieden aan de Beierse concurrentie, die ook net zijn wapens heeft geslepen. Vooral het comfort staat op een zeer hoog plan. Deze dieselhybride heeft nog steeds die vreselijke bult in de koffer, maar toont zich voor de rest als een ideaal compromis tussen elektrisch en klassiek rijden. Toch tot op het moment dat een diesel écht de stad niet meer binnen mag.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm