Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes GLA 200d 4Matic (2020)

De A-Klasse is er opnieuw als SUV. AutoWereld doet de test met de nieuwe Mercedes GLA.

38.357 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Ook de tweede generatie van de Mercedes GLA is de SUV-versie van de A-Klasse. Wat moet je nog weten?

  • 22 cm korter dan de Mercedes GLB
  • 14 cm hoger dan de Mercedes A
  • Maximaal laadvolume van 1.420 liter
  • Geen manuele versnellingsbak meer
  • Keuze tussen voorwielaandrijving of 4Matic
  • GLA 200d is 150 pk sterk en stoot 138 gram aan CO2 uit

Concurrentie?

Als compacte cross-over met een premium uitstraling kruist de Mercedes GLA de degens met de Audi Q3 de BMW X1 en de Volvo XC40. Al biedt zowat elke constructeur momenteel een SUV-alternatief aan.

Testomstandigheden?

We hebben de Mercedes GLA een week lang kunnen testrijden in België, een periode waarin we de SUV over alle in onze contreien beschikbare wegen hebben gestuurd. Waaronder wat soft terreinwerk om de off-roadtalenten van de 4Matic te ervaren.

De nieuwe generatie is wel een heel andere GLA dan zijn voorganger...

Als je vanuit een oude meteen in de nieuwe Mercedes GLA stapt, valt meteen de zowel hogere als iets rechtere zithouding op. Het is te zeggen, dat is waar je met het oog op de meest comfortabele positie het best voor kiest. De auto is zeker geen vliegend tapijt, zo zijn echte oneffendheden zoals dwarsnaden in het beton nog duidelijk voelbaar. Maar het comfort is, ook met de standaardvering en optionele 19-duimsvelgen, toch van een hoog niveau.

Dat geldt ook voor de isolatie. Mercedes zegt veel aandacht aan het weren van storende rol- en andere geluiden te hebben besteed. Die van aerodynamische aard zijn dankzij de uitgekiende vorm van de A-stijl en de buitenspiegels en de verbeterende dichtingen echt tot een minumum herleid, je hoeft het volume dus niet al te hoog te zetten om van muziek te kunnen genieten. Toch nog een comforttip voor mensen met lange benen: de sportstoelen met verlengbaar zitvlak van het AMG-pakket.

Geeft Mercedes de nieuwe GLA het Mbux-infotainment?

Ook deze nieuwe GLA krijgt natuurlijk het inmiddels al van tal van andere recente Mercedessen bekende dubbele kleurenscherm en het bijzonder fraaie MBUX-infotainment mee, al moet je ook hier wel extra betalen als je van alle beschikbare functies wil kunnen genieten. Het is echt wel een voorbeeld qua mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid, ook al zijn we nog altijd geen grote fan van de touchpad-bediening en de swipe-toetsten op het stuurwiel. Qua precisie blijken die hippe dingen nog altijd net iets minder… precies dan klassieke knoppen en toetsen.

Gelukkig zijn die laatste, in tegenstelling tot bij sommige concurrenten, toch nog niet helemaal verdwenen. Zo dien je ze nog altijd te gebruiken voor de airco, wat beslist een pluspunt is. En er zijn ook nog andere manieren om je weg in de menu’s te vinden, waaronder de best wel goed functionerende stembevelen. Hoe dan ook, het vraagt echt wel wat studiewerk voor je met alle snufjes overweg kan. Waarna je er zeker en vast des te meer plezier aan kan beleven, zolang ze je maar niet afleiden van de essentie van het autorijden.

Test Mercedes GLA - AutoWereld 2020

Met welke motoren kan je de nieuwe GLA krijgen?

Het motorenaanbod is vooralsnog vrij beperkt. Naast de door ons geteste 2 liter-diesel van 150 pk en 320 Nm is er ook nog een variant met 190 pk en 400 Nm. Er zijn ernatuurlijk ook benzinemotoren: een 1.3 van 163 pk van Renault-origine en een 2.0 met 224 paarden. De zelfontbrander dateert van 2016 en evolueerde dankzij de installatie van een heus zuiveringsstation eronder ondertussen tot Euro 6d. We weten ondertussen wel dat zo’n dieselmotor vandaag echt niet meer zo schadelijk is, het is alleen nog niet tot alle politieke beslissingsniveaus doorgedrongen.

Mercedes voorziet voor zijn GLA enkel nog automaten, in het geval van deze 200 d is dat een efficiënte achttraps met dubbele koppeling. Die past prima bij het gewillige karakter van de motor, ongeacht de gekozen rijmodus. In Dynamic wordt er wat sneller geschakeld, maar een AMG wordt zo’n 200d natuurlijk nooit. Als de motor soms iets te lang in de toeren blijft hangen, kun je daar met de schakelpeddels aan het stuurwiel ook zelf nog iets aan doen. De gunstige stroomlijn van het koetswerk helpt het verbruik drukken; we besloten onze testweek dan ook onder de 6 liter per 100 kilometer. Alleen jammer dat de Vlaamse fiscus diesels wel blijft afstraffen, of ze nu schoon zijn of niet.

Hoe rijdt de nieuwe Mercedes GLA?

Verrassingen houdt het rijden met deze nieuwe GLA natuurlijk niet meer in. We kennen immers al verschillende andere compacte Mercedessen, qua comfort en ook rijdynamiek verschillen die onderling allemaal niet zoveel. Terwijl ook het aanpassen van de rijmodus en dus zelfs de keuze voor de sportstand, met in deze vierwielaangedreven variant nochtans een andere verdeling van het koppel over de voor- en achteras, het karakter van de auto zeker niet fundamenteel verandert.

Je mag het weggedrag van deze SUV dan ook alweer heel voorspelbaar en dus veilig noemen, terwijl het dankzij de goede feedback toch nooit saai wordt. Zelfs niet met de dan ook best wel gewillige dieselmotor. Als je echt snel een bocht uitduikt, toont de auto zich uitgesproken onderstuurd. Maar dan hebben we het wel al over een rijstijl die in het verkeer anno 2020 nog zelden mogelijk is. In tegenstelling tot de A-Klasse, die in zijn basisuitvoering achteraan nog een ‘goedkopere’ torsieas heeft, komen alle GLA’s wel met een multilink.

Standaard zijn er klassieke veren, maar onze testwagen was uitgerust met dus optionele adaptieve schokdempers. Die maken dat de auto ook zo’n anderhalve centimeter dichter tegen het asfalt ligt, er is in die uitvoering dan trouwens evengoed een variabele overbrengingsverhouding voor de besturing. Het sturen is weliswaar nauwkeurig, maar de communicatie zou nog iets beter mogen. Nu goed, het is een euvel dat we kennen van wel meer auto’s met een elektrische bekrachtiging. Die is echter een must geworden, om het verbruik nog wat te drukken én ook om een aantal assistentiesystemen te laten functioneren.

Test Mercedes GLA - AutoWereld 2020

Het AutoWereld-verdict?

Als je zin hebt in een compacte Mercedes en je hebt geen nood aan de enorme ruimte van de GLB, is de GLA zeker een goede keuze. En als je gewoon zin hebt in een compacte SUV, krijgt je van ons hetzelfde antwoord. Blijft de prijs, 42.108 euro is toch wel een flinke smak geld. Als je die 4Matic met bijhorend offroad-pakket niet echt nodig meent te hebben, kun je alvast een kleine 4.000 euro uitsparen met de voorwielaangedreven versie. Maar zelfs dan blijft dit een dure auto.