Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes GLB 220 d (2019)

Mercedes snijdt een nieuwe niche aan, die van de zevenzits-crossover. Voldoet de GLB? AutoWereld doet de test.

46.464 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een zevende variant in het compacte Mercedes-divisie, na de A (inclusief berline), B, CLA (inclusief break) en GLA, die in 2020 vervangen wordt. Een grotere familiewagen in de stijl van de BMW 2 Gran Tourer, maar dan wat stoerder ingepakt. De samenvatting:

  • Op MFA-platform, maar met langere wielbasis
  • 5 of 7 plaatsen, verschuifbare achterbank
  • Beschikbaar met 4x4 en terreinpakket
  • Rechtere vormgeving
  • Vanaf 38.115 euro

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Andalusië, in het zuiden van Spanje. Met zowel slingerende bergwegen als een pittig 4x4-terrein.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Patagonia-blauw
  • Banden: Bridgestone Alenza 001, 235/45 R20

Leuk weetje:

  • Deze Mercedes wordt als enige van de MFA-reeks niet in Duitsland gebouwd, wel in een Nissan-fabriek in Mexico.

Een opgepompte A-Klasse, dus?

Zo is het, en ze hebben een stevige pomp gebruikt. Het aan de basis voorwielaangedreven MFA-platform is maximaal opgerekt, met een wielbasis van 2,83 meter, en de ontwerpers hebben er een zo hoekig mogelijke carrosserie over gedrapeerd. Dat geeft veel hoofd- en beenruimte, terwijl de achterbank verschuifbaar is en je in de koffer twee extra stoeltjes kan bijbestellen (907,50 euro). Het maakt van de GLB één van Mercedes’ handigste modellen.

Een stevige stijlbreuk ook met een zustermodel als de CLA, dat met zijn coupé-achtige lijnen morst met de ruimte. Deze nieuwe staat helemaal rechtop, zoals destijds de GLK, maar dan minder geblokt.

Is het écht een zevenzitter?

Nou ja, met een lengte van 4,63 kan je dat niet verwachten. Niettemin is de beenruimte op de achterste rij acceptabel, maar de hoofdruimte schiet tekort. Sowieso gebruik je die extra plaatsen slechts voor occasionele uitjes, grote gezinnen zijn beter af met een echte monovolume of bestelwagen.

Vooraan herkennen we het instrumentenbord van de andere compacte Mercedessen, al is het dan geen helemaal identieke component. Met de optionele grote kleurenschermen en de knappe ventilatiemoden, maar ook met her en der kunststoffen die te goedkoop aanvoelen voor deze prijs. Dat laatste is al langer een euvel bij Mercedes.

Een echte 4x4 dan?

Vierwielaandrijving is voorzien op de meeste versies, waaronder deze 220 d, en in combinatie met het terreinpakket kan je de centrale meerplatenkoppeling vergrendelen met een 50:50-verdeling. Er is ook een elektronisch gestuurde terreinmodus, waarmee bijvoorbeeld het gaspedaal wat zachter afgeregeld staat. Het resultaat is dat de GLB behoorlijk vaardig is op onverhard, vaardiger allicht dan het gros van de exemplaren ooit zal kunnen bewijzen.

Hoe rijdt de Mercedes GLB op de weg?

Hij is een stuk minder jachtig afgeregeld dan bijvoorbeeld een A, en dat gezapige past bij zijn familiale roeping. De meeste versies gaan over de 1,6 ton, da’s al aardig wat voor dit compacte platform. Daarmee bots je gauw op onderstuur, ook al is de stuurratio behoorlijk direct.

De geluidsisolatie is goed, net als de demping. De grote wielen waarmee Mercedes het SUV-aura wil benadrukken, in dit geval liefst 20 duim, fnuiken dat wel wat.

Het AutoWereld-verdict?

De GLB is het meest geslaagde totaalpakket van Mercedes’ compacte modelreeks, ook al is de startprijs dan fors. Een alleskunner die monovolumetalenten koppelt aan terreinvaardigheid en algemene finesse. Typisch Mercedes is helaas ook de forse prijs, al blijkt dat voor de A-Klasses en co niet in de weg te staan van succes.

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLB

Geschreven door op