Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes GLC F-Cell (2018)

Ook Mercedes komt met een waterstofauto, deze GLC F-Cell is sinds dit najaar te koop. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De markt voor waterstofauto's is momenteel nog piepklein - waar moet je het goedje ook tanken? - maar Mercedes heeft alvast een aanbod klaar. De F-Cell-variant van de GLC vervoegt als eerste Europeaan in deze categorie de Hyundai Nexo en Toyota Mirai. De samenvatting:

  • Hybride met oplaadbare batterij
  • Voorlopig enkel te krijgen in Duitsland en Japan, in een huurformule
  • Autonomie van 478 kilometer
  • Luchtvering achteraan
  • Iets kleiner vanbinnen

Wat is het verschil met de gewone GLC?

Mercedes heeft zijn best gedaan zoveel mogelijk onderdelen gemeenschappelijk te houden, zo zijn de motorsteunen in deze F-Cell bijvoorbeeld dezelfde als in een benzine- of dieselversie. De compacte brandstofcel zit dus tussen de voorwielen, maar de elektromotor zelf achteraan. Daarboven de batterij, en middenin onderaan de auto twee waterstoftanks.

Het bijzondere hier is dat die batterij ook nog eens aan het stopcontact op te laden valt, wat er dus de facto een hybride van maakt. De accu is dezelfde als die van de nieuwe dieselhybrides van het merk, en staat hier garant voor een autonomie van 51 kilometer (gemeten volgens NEDC 2.0).

Er is dus een samenspel, wat zich uit in 4 rijstanden. De GLC kan op beide krachtbronnen rijden, waarbij hij zelf de balans bepaalt (Hybrid-modus), kan voor langere afstanden de batterijstatus constant houden en dus zijn kracht uit de brandstofcel halen (F-Cell-modus), kan zuiver op de batterij rijden (Battery-modus) of kan die zelfs al rijdend opladen (Charge-modus).

De sensoren van de actieve veiligheidssystemen helpen je te anticiperen op de verkeerssituaties en dus zo zuinig mogelijk te rijden.

Goed om weten: door de ligging van de waterstoftanks en de batterij verlies je ruimte binnenin. De achterbank staat enkele centimeters hoger en ook de koffervloer is wat hoger gemonteerd. De GLC is echter nog steeds een bruikbare auto.

En hoe je hem herkent? Simpel, aan de blauwe accenten rondom de carrosserie.

Vertel eens over die brandstofcel?

Mercedes is erin gelaagd een exemplaar te ontwikkelen dat 90% minder platina behoeft, wat de ecologische voetafdruk en de kosten serieus reduceert. Het geheel wordt deels in Canada, deels in Duitsland gebouwd. Opvallend: de lucht wordt aangevoerd via een elektrische turbo.

De twee tanks, eveneens door Mercedes zelf geproduceerd in carbon, dragen in totaal 4,4 kilo waterstof, wat moet volstaan voor een dikke 400 kilometer.

Hoe rijdt de GLC F-Cell?

Zoals een elektrische auto, dat is het qua aandrijving ook natuurlijk. De werking van de brandstofcel merk je niet op, hoogstens hoor je die heel stil zoemen.

Snel is-ie niet, we kennen geen 0-100 km/u-cijfer, maar we gokken op zo'n 10 seconden. De elektromotor genereert 155 kW (211 pk), maar dit ding weegt dan ook 2,1 ton. Dat gewicht heeft ook invloed op het veercomfort. Achteraan is er dan wel luchtvering, je voelt wel dat de ophanging afgesteld is om die bulk te moeten torsen.

Maar je kan hem niet kopen?

Neen, voorlopig is-ie niet te krijgen in ons land. In Duitsland wel, maar ook daar kan je hem niet kopen, wel leasen. Over beschikbaarheid in ons land is er voorlopig geen nieuws, Mercedes wacht dan ook tot er meer dan 2 waterstoftankstations zijn.

Het AutoWereld-oordeel?

Nog iets teveel vraagtekens voor een definitief oordeel, en gezien deze Mercedes GLC F-Cell niet te koop is, doet het er ook niet zoveel toe. Onthoud vooral dat er qua gevoel weinig anders is aan het rijden op waterstof, vergeleken met zuiver elektrisch, behalve dan dat je een groter bereik hebt en sneller tankt dan dat je oplaadt. Maar dus eerst nog even aankijken wanneer en uberhaupt óf het ervan komt.

Verwante testen

Geschreven door op