Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes GLS 580 4MATIC (2019)

De GLS begint aan een nieuw leven, wat zich zou moeten uiten in meer comfort, betere terreincapaciteiten en, vooral, een meer ecologische wielafdruk. Of Mercedes erin geslaagd is al die eigenschappen met elkaar te verzoenen? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De S onder de SUV’s. Het staat ook in zijn nomenclatuur – zoals dat onderhand gebruikelijk is bij Mercedes linkt de laatste letter van elke GL naar zijn respectievelijke klasse - dus mag je dat vrij letterlijk nemen.

Concreet uit zich dat in een vergelijkbare uitrusting, prijs en techniek, met weliswaar een paar kanttekeningen. Waarvan de belangrijkste zijn:

  • In de GLS 580 krijgt de 4 liter-V8 voor het eerst een 48 volt-installatie, tegen het blok gevezen. Daarmee krijgen de 489 paarden een kortstondige boost (EQ Boost) van 22 pk.
  • Door de Integrated Starter-Generator (ISG), wat in se het hoofdbestanddeel is van de elektro-installatie, zakt het verbruik ook. Nu is een opgegeven gemiddelde van 9,8 liter per 100 km (223 g/km CO2) niet iets waar we stijl van achterover vallen, al krijgt die waarde wel een kransje als je de 2,5 ton in rekening brengt die de V8 vlot moet houden.
  • Standaard krijg je een driezitsbank in de GLS, optioneel twee captain seats. Sowieso valt de handel elektrisch te verschuiven (10 centimeter) en neer- dan wel op te klappen. Dat laatste geldt ook voor de kofferstoelen.

De concurrentie:

  • Gezien de moloch voornamelijk werd gecreëerd voor de overzeese markten (lees: de VS en China) dien je de tegenstand bijgevolg ook daar te zoeken. We denken dan spontaan aan de Cadillac Escalade of de Chevrolet Suburban, weliswaar voornamelijk omwille van hun taille eerder dan het luxe-aanbod. Nu is Mercedes niet de enige die de Amerikanen wil tonen hoe een dergelijke maxi-SUV echt hoort te zijn. Vandaar dat ze in Stuttgart waarschijnlijk een grotere kluif zullen hebben aan de BMW X7 en Range Rover.

Testomstandigheden:

  • Utah is, met zijn uitgestrekte vlaktes en dun bevolkte hooggebergte, de ideale habitat voor de GLS. Vandaar dus dat Mercedes ons in die speeltuin losliet. Zowel on- als offroad trouwens.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Cavansite Blue Metallic
  • Opties: het ding waste nog net onze kleren niet, dus laten we het erop houden dat quasi alles wat Mercedes in de rekken heeft liggen, ook op onze test-GLS zat. Evenzeer dus het E-Active Body Control, wat ons inziens, de extra is met de grootste meerwaarde.
  • Banden: Continental Premium Contact 6, 285/45 R22 voor, 325/40 R22 achter

Leuke weetjes:

  • De eerder vermelde banden hebben het niet begrepen op slijk, laat staan sneeuw. Wat ze vakkundig bewezen door de handdoek te gooien van zodra ze die laatste morzel sneeuw dienden te passeren die we graag als achtergrond hadden gebruikt voor de foto’s. Ongeacht dus alle terreinhulp waar we konden op terugvallen. Waarmee eens te meer is bewezen dat de ketting maar zo sterk is als zijn zwakste schakel.

E Active Body Control, 48 Volt-systeem, EQ Boost, we kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat we dat eerder allemaal al zagen passeren bij de GLE. Kan dat?

Absoluut. We moeten daar ook niet flauw over doen, technisch gesproken is de GLS niet meer (of minder) dan een tot 5,2 meter gerekte GLE. Daarmee is de GLS trouwens 7,7 centimeter langer dan zijn voorganger.

Hij werd eveneens wat breder (+ 2,2 centimeter) dan voorheen terwijl ook de wielbasis met 6 centimeter een bijkomende stuit kreeg. Onnodig te zeggen dat je daardoor nu een stuk vorstelijker zit. Zowel in vergelijking met zijn voorganger als met de nochtans ook niet bepaald kleine GLE.

Bijkomende plek waar ook de derde zitrij van profiteert. Kofferstoelen die Mercedes trouwens als volwaardig ziet en daardoor ineens standaard meelevert. Volgens de Duitsers zou iedereen tot en met 1m94 er zich zonder probleem moeten kunnen nestelen, waardoor ze er de nodige USB-laadpunten, eigen koelingsroosters en zelfs stoelverwarming voorzagen. Omdat een 18-plusser nu eenmaal meer eisen heeft dan het kleine grut dat normaal veroordeeld wordt tot die ‘noodplekken’.

Wat niet wil zeggen dat volwassen medereizigers zich nu automatisch helemaal achterin zullen wringen. Bij de gestrekte lijven horen namelijk best geen even lange stelten. Aan hoofdruimte is er dan wel geen gebrek, maar waar je met je benen naartoe moet, hebben we nog niet uit kunnen vissen.

Of toch wel: schuif je de tweede zitrij de volle 10 centimeter vooruit, wat overigens altijd elektrisch geschiedt, dan hoef je je knieën niet langer in de nek te plooien. Het spreekt uiteraard voor zich dat dat op zijn beurt wel concessies vergt voor de passagiers op de achterbank.

Nu goed, kofferzetels vergen altijd een zeker compromis en da’s niet anders bij de GLS. Met dien verstande dat, ondanks het water dat je hebt toe moeten voegen, je nog altijd voornamelijk wijn drinkt.

Goed, je zit comfortabel, we gaan ervan uit dat de GLS ook zo rijdt?

Uiteraard. Gezien zijn link met de S Klasse waren we ook met niets minder tevreden geweest. Mercedes heeft daarvoor wel een tandje bij moeten steken. Het werkte het chassis van de GLE nog wat bij – voornamelijk naar stijfheid toe – waardoor het beter bestand is tegen zowel torsen als vibraties.

Vooral dat laatste speelt in deze zijn rol wegens een niet onbelangrijke factor in het NVH-verhaal (Noise, Vibrations, Harshness). In combinatie met een uitgekiend isolatiebeleid zorgt dat namelijk voor een rijdende cocon waar noch wind- noch rijgeluiden de stilte komen verstoren.

Een welnesscenter dat vervolgens zijdezacht over het asfalt wordt gewiegd. De Airmatic-luchtveren en de adaptieve dempers zijn sowieso standaard, deze keer aangevuld met een car wash-mode (die de auto hoger krikt waardoor de spoorbreedte wat krimpt), al hoor je bij de 580 eigenlijk ook altijd het E-Active Body Control aan te vinken.

Voor de uitleg over hoe die zijn mojo nu precies uitrolt, verwijzen we je graag naar de test van de GLE, al geven we wel graag mee dat de mate waarin het systeem koetsrol uitvlakt en tegelijk oneffenheden filtert bijzonder indrukwekkend is.

Bovendien help je er niet alleen de rijvaardigheid dan wel rijcomfort mee vooruit. Net als bij de GLE valt de hoogte van elke veerpoot apart in stellen en krijg je de GLS in zijn Free Driving Mode aan het dansen.

Beide zijn bedoeld om het leven er aangenamer op te maken, zij het in deze naast het asfalt. Wat niet wegneemt dat we, eenieder die zijn GLS regelmatig trakteert op een uitje in de vrije natuur, ook het Offroad-pakket met zijn veldversnelling en sperfunctie van het centrale differentieel aan zouden willen raden.

Misschien nog iets over de nieuwe V8?

Om te beginnen is de motor an sich niet nieuw. De 4 liter-V8 gaat ook nu nog altijd door het leven als de M176, exact dus zoals hij intern gecodeerd wordt zonder dat 48 Volt-systeem.

Het enige nieuwe is dan ook die ISG die 22 pk en 250 Nm levert bovenop de 489 pk en 700 Nm waarin de biturbobenzine voorziet. Dat zorgt niet alleen voor een kortstondige vermogensboost bij het acceleren, maar evenzeer voor het drukken van het verbruik.

Tegenover het gemiddelde van 9,8 liter benzine per 100 kilometer staat dan ook een spurtje tot 100 km/u in 5,2 seconden. We herhalen nog eens dat de GLS vlotjes de 2,5 ton passeert, waardoor bovenvermelde cijfers behoorlijk indrukwekkend zijn.

Als hij qua comfort en luxe gelinkt zit aan de S Klasse, zal dat voor de prijs van de GLS ook wel gelden zeker?

Ook hier moeten we dat jammer genoeg bevestigen. Als 580 vertrekt de GLS in Duitsland niet voor minder dan 110.000 euro. Belgische prijzen zijn er voorlopig nog niet, al mag je er gif op innemen dat we dieper in onze zak zullen moeten tasten dan onze oosterburen.

Wie trouwens een benzine zou willen, zal sowieso tot het najaar en dus deze GLS 580 moeten wachten. De 450 4MATIC, die je wel kan krijgen in de GLE, werd niet weerhouden voor West-Europa. Althans, voorlopig niet.

Dat maakt dat de andere motorkeuzes, te weten de 300 d en 400 d, sowieso op diesel draaien.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Op het moment dat de GL dat S-suffix kreeg toegevoegd, veranderde de perceptie. Een ideaalbeeld waar de vorige GLS niet helemaal aan wist te beantwoorden. Praktisch, robuust, comfortabel, al wat je wou, maar het exquise ontbrak.

Net dat voegde Mercedes nu toe. Er werd een hele lek luxe door het concept gemixt waardoor de GLS, naast het pragmatische werkpaard dat hij altijd is geweest, nu ook naar weelde en welness toe de toets met de limovariant doorstaat.

Niet dat we daarom ineens zoveel S-rijders zien overstappen. De GLS heeft op ons continent de tijdsgeest volledig tegen. Zijn omvang en uitstoot maken hem bij ons auto non grata, waardoor de Mercedes enkel zieltjes zal winnen onder de meerwaardezoekers. Zij die het slepen van het jacht, het doorploegen van de wei dan wel vervoeren van kroost en uitzet niet ten koste willen zien gaan van het eigen welbehagen.

Geschreven door op