Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Eerste test / Mercedes S 400 d (2020)

Altijd een beetje een mijlpaal, de komst van een volledig nieuwe Mercedes S-Klasse. AutoWereld doet de test met de S 400 d.

119.790 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De zevende generatie van de opper-Mercedes, oftewel W223 voor de ingewijden. Andermaal wil Stuttgart hiermee de beste auto maken die je dezer dagen kan vinden, en ditmaal trekt het daarvoor nog meer dan ooit de kaart van de digitalisering. De grote lijnen:

  • Langer, breder en hoger
  • Op herwerkt MRA-platform, nu met vierwielsturing
  • 3 liter-zes-in-lijn van 330 pk
  • Gedigitaliseerde bediening
  • Soberder koetswerk
  • Elektrisch zustermodel (EQS) op komst

De concurrentie:

  • De onvermijdelijke oppositie uit Beieren, de Audi A8 en BMW 7. En uit Japan: de Lexus LS.

Testomstandigheden:

  • Een rit van Brussel naar de Maasvallei in Noord-Frankrijk en weer terug.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: diamantwit
  • Opties: Premium Plus-pakket, achterwielsturing, elektrische achterzetels met multimedia, nachtpakket
  • Banden: Bridgestone Turanza T005, 255/35 R21 vooraan 285/30 R21 achteraan

Leuke weetjes:

  • 9 op de 10 verkochte S-Klasses wereldwijd is een verlengde versie. Die heeft overigens een aparte modelcode: V223.
  • De optionele Digital Light-koplampen zijn eigenlijk twee beamers, die zowel voor de chauffeur als andere weggebruikers aanwijzingen kunnen projecteren op het asfalt.
  • Net gepresenteerd: de S-Klasse als nog langere en nog luxueuzere Maybach.

Weer wat groter geworden?

Welja, in een S-Klasse is de achterbank de centrale plaats, vandaar dat de wielbasis weer wat gegroeid is. Met 7 centimeter in het geval van deze gewone versie, of nog eens 11 erbij op de L. Het fundament is nochtans deels hetzelfde als dat van de W222: het MRA-platform dat ook dient voor onder andere de C en E, maar dan de tweede generatie. Met vooral een herwerkte achteras die nu vierwielsturing draagt, naar wens met 4,5 tot zelfs 10 graden wieluitslag. Dat laatste verkleint de draaicirkel met liefst 2 meter.

Esthetisch heeft Mercedes hem wat versoberd, met minder ornamenten en plooien in de flank, terwijl de carrosserie – deels uit staal, deels aluminium – ook  weer wat gestroomlijnder is, met een indrukwekkende Cx-waarde van 0,22. Bemerk ook de kleinere lichtblokken, terwijl dit ook nog een van de weinige Mercedessen blijft met de ster pront op de boeg. Uitklappende klinken zijn beschikbaar als optie.

Maar de basis is dezelfde?

De grote lijnen althans, maar er is dus wel die vierwielsturing achteraan. Luchtvering is standaard, een cameragestuurde hydropneumatische demping een optie. Die heeft dempers die met elkaar verbonden zijn en die proactief kunnen afgeregeld worden voor oneffenheden. Een opmerkelijk extraatje daarbij is dat ze de auto aan één kant met 8 centimeter kunnen opkrikken, wat-ie ook doet wanneer er een zijdelingse aanrijding op til is. Op die manier wordt de impact afgeleid van de deuren naar de vloerplaat, die meer kan verdragen.

Voorlopig zijn er enkel zescilinders verkrijgbaar, allen lijnmotoren. Deze 400 d is de krachtigste diesel, met 330 pk, maar er is ook een variant met 286 paarden (350 d). Een negentrapsautomaat is standaard, en op de krachtigere versies ook vierwielaandrijving met centraal differentieel.

Binnenin lijkt er vanalles veranderd?

Jawel, dat grote en rechtopstaande aanraakscherm domineert de stuurhut, terwijl de chauffeur ook nog eens een driedimensioneel kleurenscherm én een groot head-updisplay met augmented reality (met navigatie-aanwijzingen die over de weg lijken te zweven) voor zijn neus aantreft. In navolging van Tesla zijn er amper nog fysieke knoppen, het vernieuwde MBUX-systeem bedien je met je stem of via het aanraakscherm. Je kan de verschillende menu’s ook aansturen vanop het stuur, op 4 spaken staan enkele toetsen geclusterd.

Jammer wel dat die uitgevoerd zijn in zeer goedkoop zwart plastiek, wat je ook op de middenconsole aantreft. De bediening slorpt ook veel aandacht op en is dan ook niet gebruiksvriendelijker dan de draai- en drukknop van de vorige generatie.

In een S-Klasse zit je vanzelfsprekend lekker, zeker in de optionele actieve ‘multicontour’-stoelen, die liefst 19 elektromotoren bevatten om ze in alle richtingen te verstellen, met ook nog eens een rits massagefuncties én ingebouwde vibrerende elementen, die werken op het ritme van de Burmester-geluidsinstallatie (met in totaal 31 luidsprekers!).

Veilig ook, want behalve de klassieke reeks airbags is er ook nog eens een exemplaar tussen de voorste inzittenden, en twee frontale exemplaren voor de achterste passagiers. Een primeur is dat.

Achteraan heb je keuze uit verschillende achterbanken: een klassiek exemplaar of een die elektrisch tot 37 graden achteruit geklapt kan worden. Op de lange versie is er dan ook nog eens een rugleuning die tot 43,5 graden kan, al dan niet gescheiden door een centraal werktablet.

Wat hebben we zo nog qua technologie?

In theorie is de S-Klasse klaar voor autonoom rijden op het zogenaamde Level 3, oftewel volledig zelfstandig in bepaalde omstandigheden, alleen is het wetgevend kader er nog niet. Ten vroegste in 2021 wordt het uitgerold. In afwachting zijn er natuurlijk de gekende rijhulpsystemen, waarmee semi-autonoom rijden eigenlijk al jarenlang mogelijk is.

De centrale computer is artificieel intelligent, en leert zijn eigenaar kennen. Een cameraatje binnenin houdt die in de gaten en reikt af en toe een welwillend handje hulp. Wanneer je bijvoorbeeld in het donker naar het handschoenkastje tast, dan gaat er automatisch een lamp branden, dat soort zaken.

Ook kras: de auto zou zelfstandig in een parkeerplaats kunnen rijden, zelfs in een garage van meerdere verdiepingen. Dat hebben we echter nog niet kunnen uitproberen.

De Urban Guard-functie is standaard. Die gebruikt de verschillende camera’s om, wanneer je geparkeerd hebt, de omgeving in de gaten te houden. Tikt er dan iemand tegen je bumper, dan heb je met een beetje geluk de nummerplaat digitaal beet.

Hoe rijdt de nieuwe Mercedes S-Klasse?

Statig, onverstoorbaar en verfijnd. Zoals we hem al enkele generaties lang kennen eigenlijk, op dat vlak kon er immers weinig verbeterd worden. Voor lange ritten is er niets aangenamer dan een auto van meer dan 5 meter, zeker als er een ster op de neus prijkt.

Nieuw is dat de S nu ook een stuk beweeglijker is in het bochtenwerk, met dank aan de vierwielsturing. En indien dat niet relevant is, de fors verkleinde draaicirkel is dat sowieso wel. Een zegen bij het inparkeren.

De diesel is zoals we hem al kenden, stil en soepel. En opmerkelijk zuinig: wij verbruikten tijdens onze testrit slechts zo’n 7 l/100 km.

Het AutoWereld-verdict?

Aan de top geraken is één ding, er blijven heel wat anders. De ingrepen die Mercedes doorvoerde om toch maar het verschil te maken met de vorige, en ongetwijfeld ook om zijn steeds jongere publiek te plezieren, zijn vooral digitaal van aard en lijken soms wat op effectbejag, waardoor ze er niet noodzakelijk een betere auto van maken.

Dat laatste was dan ook een schier onmogelijke opdracht, veel kon er immers niet meer geoptimaliseerd worden aan de S-Klasse; als limousine was hij al souverein de beste. Dat lijkt met de nieuwe op het eerste gezicht niet anders.

Verwante testen

Journalist AutoGids/AutoWereld