Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MG ZS EV (2020)

Made in China, het boezemt niet altijd vertrouwen in. Of weet de MG ZS EV definitief af te rekenen met dat vooroordeel? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Chinese wedergeboorte van Brits erfgoed. Sinds 2005 en het faillissement van MG Rover worden de beslissing over Morris Garages immers genomen in het Verre Oosten. Daar huist MG ondertussen onder de vleugels van SAIC Motor, de grootste autobouwer van China en nummer zeven wereldwijd. Adelbrieven die de ZS EV de nodige sérieux moeten geven.

Verdere geloofwaardigheid moet voorts komen van:

  • Zijn praktisch vermogen. Dit is een B-segmenter met het laadvermogen van een C-klasser.
  • Zijn volledig uitrusting. MG biedt slechts twee uitrustingsversies aan en vijf koetskleuren. That’s it.
  • Zijn beschikbaarheid. Doordat er zo weinig te kiezen valt, hebben de Chinezen een aardige stock aan kunnen leggen die ook quasi onmiddellijk beschikbaar is.

De concurrentie

  • Een moeilijke omdat je in essentie zou kunnen zeggen dat de MG ZS EV die (voorlopig) niet heeft. De Seat Mii Electric is bijvoorbeeld goedkoper, maar is tegelijk ook kleiner. Zet je hem tegenover de Kona Electric of Kia e-Niro dan heb je naar gabarit toe een eerlijker verhaal, al raakt ook die vergelijking uiteindelijk van het spoor als de financiën moeten besproken worden. Het is dus wachten op een elektrische Duster of iets dergelijks wil je in deze appels kunnen afwegen tegen appels.

Testomstandigheden

  • MG troonde ons mee naar de d’Ardennen, wat, ons inziens, nu niet meteen de natuurlijke biotoop is van de ZS EV. Anderzijds, als de cross-over op de geaccidenteerde wegen in het Zuiden weet te bevestigen, zal hij dat zeker op het gecraqueleerd asfalt in het Noorden.

Specificaties

  • Kleur: Diamond Red
  • Uitvoering: Luxury

Leuke weetjes

  • Als apart accessoire kan je ook een trekhaak op je ZS EV laten zetten. Weliswaar met de beperking dat die niet meer mag trekken dan een fietsendrager.
  • Mocht de ZS je een maatje te klein zijn: eind dit jaar volgt een iets grotere SUV – formaat Renault Kadjar en co – die dus niet alleen praktischer, maar ook krachtiger zal zijn.

Bon, om maar onmiddellijk met de deur in huis te vallen: hoelang zal het duren, denken jullie, vooraleer de MG ZS EV spontaan uit elkaar valt?

Goh, zo op het eerste zicht vermoeden we dat dat niet eerder noch later zal zijn dan bij het gros van de Europese autobouwers. Aan de assemblage, zowel buiten als binnen, valt dan ook weinig aan te merken. Dat is wel het geval wat de kwaliteit van de gebruikte materialen betreft. De harde plastics en prullerige knopjes doorstaan de toets niet met wat we op het Oude Continent ondertussen gewoon zijn.

Idem wat betreft het infotainmentsysteem. Om te beginnen werkt het ding dusdanig traag dat er tussen de opstart van de navigatie en de feitelijke geleiding afdoende ruimte is om een Champions League-finale te spelen. Met verlengingen. En Bekeruitreiking! De bediening van de multimedia is evenmin intuïtief (we weten nog altijd niet hoe we de digitale kaart in rijrichting kunnen kantelen), het ding kampt ook met bugs (het gemiddeld verbruik laat zich louter instellen in liter of miles per gallon) en de informatie die het op het 8 duim grote aanraakscherm geprojecteerd krijgt, is op z’n zachtst gezegd niet volledig (probeer maar eens een laadpaal in de buurt te vinden).

Ook het stuur is niet in de diepte te verstellen, de zetels vallen of niet in de hoogte te regelen (passagier) of te weinig (bestuurder), de stoelverwarming doet je haast letterlijk op blaren zitten, de Lane Assist piept bij elke overschrijding van een lijn (ongeachte of je je richtingaanwijzer wel of niet gebruikt), de snelheid monitorende elektronica waarschuwt bijzonder arbitrair en de zwarte knop boven de automatische handrem doet weldegelijk iets, alleen wordt niet aangegeven wat dat dan wel precies mag zijn (en om heel eerlijk te zijn, is het ons ondertussen ook ontgaan).

Oei, jullie lijken de ZS EV hier af te doen als een vorm van Corona. Moeten we de MG dan met alle macht in China proberen houden?

Absoluut niet. Om te beginnen is de crossover lang niet zo dodelijk. Zeggen niet alleen wij, maar ook de EuroNCAP waar deze MG een perfect rapport haalde. Opmerkelijk, want de benzine-aangedreven ZS-en deden het daar lang niet zo goed. De verklaring ligt in de actieve veiligheidsuitrusting die een stuk rianter is geworden. Van een adaptieve snelheidsregelaar met file-assistent tot een voetgangersdetectie, het zit allemaal standaard vervat in de basisuitrusting. Enkel voor de actieve rijvakassistent, de blindehoekwaarschuwing en het Rear Traffic Alert dien je te stijgen van Comfort naar Luxury.

Reden twee waarom we de ZS EV alle kansen willen geven, is zijn prijs. Alle hierboven vermelde kritiek smelt immers als sneeuw voor de zon van zodra MG je de verkoopbon onder de neus schuift. 30.985 euro voor de Comfort-uitdossing, 32.985 euro voor de Luxury. 2.000 euro extra die je dan eerder genoemde veiligheidsuitrusting oplevert, evenals een panoramisch dak, 17-duims lichtmetaal en een kunstlederen bekleding. Voorwaar, beste lezer, die prijs, dat is gegeven! Toch als je het bekijkt vanuit het elektrische perspectief. Ter vergelijking: de kalere instapversie van de kleinere Renault Zoe kost 32.600 euro.

Ok, allemaal goed en wel, maar hoeveel rijbereik koop ik dan voor dat geld?

De 44,5 kWh sterke lithium ions zouden je volgens de WLTP om en bij de 263 kilometer ver moeten brengen. Niet wat je noemt riant, maar desalniettemin voldoende voor het leeuwendeel van de dagelijkse verplaatsingen. Laat je trouwens niet op de mouw spelden – wat MG bij ons wel heeft geprobeerd- dat minder cellen aan boord hebben veiliger is of dat een kleinere batterij de laadtijd drastisch verkort.

Het is niet gelogen, maar het is evenmin de volledige waarheid. Hadden de Chinezen het gekund, ze hadden ongetwijfeld meer energieopslag in de vloer gepropt. Maar daar was, één, geen plek meer voor en, twee, dat zou de prijs gevoelig hebben opgedreven.

Nu goed, op gelijkstroom kan je tot 80 kW laden, waardoor je in 40 minuten van helemaal leeg tot 80 procent vol raakt. Wisselstroom is een ander paar mouwen. De MG ZS EV kan namelijk uitsluitende monofasig laden en dat maximaal aan 6,6 kW. Dat betekent concreet dat, aan een standaard wallbox (16 ampère en 3,7 kW), je toch een kleine 14 uur geduld zal moeten oefenen wil je van 0 aan 100 procent raken.

En hoe zit het met het rijden zelf? Valt er lol te trappen achter het stuur van de MG ZS EV?

Het is ons zeker niet tegengevallen, al zou het een brug te ver zijn het weggedrag te omschrijven als ‘leuk’. Bij de conceptie van de ZS is van in den beginne rekening gehouden met een EV-afgeleide. Het voordeel daarvan is dat de batterijen meteen in de vloer verwerkt konden worden, wat het zwaartepunt gevoelig verlaagt.

Nadeel is dat de originele ZS-structuur van MacPhersons voor- en torsieas achter – die, voor zover we weten, niet specifiek werd veranderd voor de EV - het niet onder de markt heeft met dat extra gewicht. Toch niet als je er de pees oplegt. De comfortabel afgestelde dempers gaan dan aan het deinen terwijl de stijvere onderbouw de crossover in onderstuur dwingt.

Bestier je de ZS EV echter als een goede huisvader, dan valt alles echter snel in de plooi en wieg je behaaglijk langs Vlaamsche wegen. Het is ook op dat moment dat de 143 pk en 353 Nm van de synchrone elektromotor met permanente magneten het beste rendement leveren. Verwacht ook hier geen topprestaties: 8,2 seconden van 0 naar 100 km/u is degelijk, maar ook niet meer dan dat. Het is dan ook niet van zijn sprint dat deze ZS het moet hebben, maar wel van de flukse duw in de rug die je krijgt bij hernemen.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De MG ZS EV is als een Friac-wasmachine (Friac is het huismerk van elektroketen Eldi, nvdr). De afwerking staat misschien niet op eenzelfde niveau als die van een vergelijkbaar merkproduct en het zou best kunnen dat het ook geleverd wordt met minder functionaliteiten. Maar au fond doet het wel precies hetzelfde: het krijgt je kleren proper voor een fractie van het bedrag dat je er bij gerenommeerde producenten voor kwijt bent. Een budgetoplossing, quoi, die je z’n onvolmaaktheden makkelijker kan vergeven omdat je na elke opmerking ‘maar hij was best goedkoop’ kan plakken.

Idem wat de MG betreft. Wat de ZS goed hoort te doen, doet die ook naar behoren. Zonder daarom evenwel perfect te zijn. Niet meer, niet minder. En da’s wat je dus uiteindelijk betaalt. Een insteek die ook Dacia geen windeieren heeft gelegd, dus zien we niet in wat MG zou tegenhouden hét budgetmerk te worden bij de elektrostromers? Wel, het feit dat je nog altijd meer dan 30.000 euro uit moet geven. Een som dat een heel ander soort klanten aantrekt. Een kapitaalkrachtig publiek dat er waarschijnlijk ook geen graten in zal zien een paar duizend euro meer op te hoesten als dat ook meer waar oplevert.

Afwachten dus hoe dat verhaal af zal lopen. Al mag MG wel al één prestatie op het revers pinnen: de ZS EV heeft de Europese deur voor de Chinese constructeurs definitief opengewrikt.

Journalist AutoGids/AutoWereld