Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MINI COUNTRYMAN COOPER D

No country for old men.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat een onding. Waarom doet Mini dit?

Omdat het de huidige Mini-klant bij het merk wil houden. Het yuppiepubliek van het eerste uur is intussen aan gezinsuitbreiding toe, het moment waarop ze beseffen dat hun blitse Coopertje het niet langer trekt. Het kroost krijg je met wat goede wil nog net op de achterbank geparkeerd. Maar bij de pamperzakken, reisbedden en buggy’s die volgen, volstaat die wilskracht niet meer.

De Clubman was de eerste Mini met een grotere koffer, maar die bracht de verhoopte zoden evenmin aan de dijk. Dus keken de Duitsers verder. Of moeten we hoger zeggen, want de Countryman staat een stuk dichter bij de hemel dan zijn Mini-broers. Omdat iedereen nu eenmaal een SUV wilt, was de redenering. En het succes van dat marktsegment ondersteunt die denkpiste.

Een hoogpoter, begot. Rijdt de Countryman nog wel als een echte Mini?

Toch wel. Ondanks het hogere zwaartepunt, het met zowat 200 kilogram aangespekte lijf en de zachtere onderstelset-up blijft de Countryman een echt bijtertje. Het elektromechanisch bekrachtigde stuur reageert lekker scherp en de koetswerkbeweging worden knap onderdrukt, zodat het zo geloofde kartgevoel overeind blijft.

Een deel van die egards verdwijnen onder de motorkap, want daar huist de nagelnieuwe 1,6 liter-dieselkrachtbron van BMW-makelij. Gebaseerd op het bekende 2 liter-blok uit onder meer de 320d, koppelt deze zelfontbrander een vermogen van 112 pk met een maximaal koppel van 270 Nm. De variabele turbo zorgt ervoor dat het dieselblokje zijn maximale koppel reeds ontplooit vanaf 1.750 toeren per minuut, terwijl de perfect gespreide versnellingsbak de motorkrachten vlekkeloos over de zes verzetten tilt. De aandrijving gebeurt langs de voorwielen.

De onder de Minimalism-noemer gebundelde ecohulpjes zoals het start-stopsysteem, de remenergierecuperatie en een schakelindicator tekenen voor een normverbruik van nauwelijks 4,4 liter per 100 kilometer. Al geraakten we zelf geen enkele keer in de buurt, zelfs niet met onze rechtervoet in ecomodus. Na een weekje testrijden, strandden we op 6,5 liter.

Belangrijker is dat de Cooper D slechts 115 g/km CO2 uitstoot, net voldoende om te profiteren van de 3% ecokorting die de federale overheid vooralsnog toekent. En dat komt van pas, want de talloze opties zijn peperduur en met 24.350 euro is de catalogusprijs best stevig. Maar dat heeft het succes van de kleine Mini ook nooit in de weg gestaan.

En wat levert die groeistuip nu eigenlijk op?

Ruimte. Op de achterbank en in de koffer. De hoger bouw biedt volwassenen net genoeg bewegingsruimte, zodat je achterin eindelijk van twee echte zitplaatsen kan spreken. De laadruimte groeit naar 350 liter, met platgeplooide achterbank heb je zelfs 1.170 liter tot je beschikking. Nog steeds geen recordwaarden, maar tenminste bruikbaar.

Net als aan de buitenkant, zie je ook binnenin meteen dat je in een Mini zit. De retroschakelaars, de gigantische kilometerteller, de hippe ventilatiemonden, ze tekenen stuk voor stuk present. Nieuw is het centrale railsysteem waarmee je spulletjes zoals je gsm, zonnebril of bekerhouder ordent.

Mini maakt zich trouwens sterk dat het interieur een serieuze kwaliteitsboost kreeg, een kritiek waar de andere Mini-modellen nog al eens onder leden. Wij hadden daar toch graag enige duiding bij gekregen, want wat de Duitsers willen laten doorgaan als kwaliteitsvol materiaal zijn plastics die wij eerder situeren bij budgetmerken genre Dacia.

Motor: L4-diesel (variabele turbo), 1598 cc, 112 pk (4000 opm), 270 Nm (1750-2250) Transmissie: FWD, 6M Prestaties: 185 km/u, 0-100 km/u in 11,5 sec Testverbruik: 6,5 l/100 km Prijs: 24.350 euro

Detailtest in AutoWereld 275 (7 oktober 2010)

Fotografie: Peter Staes

In dit artikel : MINI, MINI Countryman

Geschreven door op