Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mini John Cooper Works GP (2020)

De Mini John Cooper Works is er nu ook als radicale GP. AutoWereld doet de test.

45.000 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Bij elke generatiewissel wordt de Mini groter en comfortabeler, toch blijft het rijplezier overeind. Om dat dynamische potentieel in de fluorescente verf te zetten, komt Oxford aanzetten met de GP. Het gaat op een nog wildere variant van de reeds onstuimige John Cooper Works, die alle ballast overboord gooit in zijn streven naar pure en onversneden sensaties. 

Wat moet je nog weten over de Mini John Cooper Works GP?

  • Waanzinnige bodykit
  • Gestript interieur zonder achterbank
  • Turbomotor van de BMW M135i
  • Voorwielaandrijving met mechanische sper
  • Achttrapsautomaat
  • Oplage van 3.000 exemplaren

Concurrentie?

Als je naar het formaat kijkt, dan vergelijk je de Mini GP het best met rallyreplica's zoals de Hyundai i20 N en de Toyota GR Yaris. Kijk je naar de focus, dan komt de Renault Mégane RS Trophy-R het dichtst in de buurt.

Testomstandigheden?

We gingen de GP #313 oppikken bij de Belgische invoerder in Bornem en stuurden hem een week lang over onze favoriete binnenbanen.

Specificaties testvoertuig?

  • Opties: Comfort Pack
  • Kleur: Racing Grey metallic
  • Banden: Hankook Ventus

Weetjes?

  • Mini zag YouTube-ster POG als de ideale gangmaker voor de John Cooper Works GP. Hij kreeg zijn exemplaar in een houten doos aan huis geleverd. Met amper 23 kilometer op de teller ging zijn GP overkop tijdens een geïmproviseerde wedstrijd in de tuin. Ach ja.
  • Mini joeg de GP ook over de Nordschleife van de Nürburgring, met een rondetijd van 7.56,69 als resultaat. Dat is bijna een halve minuut sneller dan wat de 218 pk sterke Mini GP2 in 2013 presteerde. Maar ook dik 10 seconden trager dan de 300 pk krachtige Mégane RS Trophy-R.

Mini GP versus de Nordschleife: 7.56,69

De naam van de Renault Mégane RS Trophy-R valt wel erg vaak...

Het recept waarmee Mini kookt, is dan ook vergelijkbaar met dat van de Mégane RS Trophy-R: de GP combineert een aerodynamisch geoptimaliseerd koetswerk en een gestript interieur met een radicale set-up van het onderstel. Maar anders dan Renault Sport neemt Mini ook de motor onder handen.

Tussen de voorwielen komt de turbobenzine van de BMW M135i xDrive te liggen; een 306 pk en 450 Nm sterke 2 liter-krachtbron die de voorwielen aandrijft via een mechanisch sperdifferentieel. Schakelen doe je met een achttrapsautomaat die je desgewenst bedient met 3D-geprinte schakelpeddels.

test Mini GP - AutoWereld 2020

En wat levert dat op?

De Mini John Cooper Works GP is razendsnel. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt amper 5,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 265 km/u. Bij het aanzetten geeft de motor niet ogenblikkelijk thuis. Maar zodra de turbocompressor aan het spinnen gaat, heeft de vierpitter een ongelooflijke haast. Ook in de hogere toerentallen blijft het blokje trekken en sleuren.

Die karrenvracht aan paardenkrachten en Newtonmeters gaat frustreren. Omdat je de ruimte moet vinden om de teugels te vieren, maar vooral omdat je die power nauwelijks op het asfalt gelegd krijgt. Zelfs op biljartvlak en kurkdroog asfalt maakt de mechanische sper de gekste bokkensprongen in een poging het overvloedige motorkoppel onder controle te krijgen. Het stuur hou je best met beide handen vast. Altijd en overal.

De automatische Steptronic-transmissie telt acht versnellingen en schakelt vlot, toch mis je wat daadkracht en explosivieit bij het veranderen van verzet. Het mag ons wat mechanischer, vooral bij het terugschakelen voor een nauwe haarspeld. Een DCT-bak had de Mini GP niet misstaan.

test Mini GP - AutoWereld 2020

Kan het onderstel de motor niet de baas?

Toch wel, maar de omstandigheden moeten meezitten. Het met nog eens 10 millimeter verlaagde sportonderstel barst immers van talent. Speciale motorsteunen zorgen voor directere link tussen het explosieve aandrijfgeheel en het verstevigde koetswerk, waardoor je mooi aanvoelt wat de Mini GP aan het uitvreten is.

De aangepaste geometrie van de ophanging en de specifieke tuning van de stuurinrichting zorgen voor extra grip en extra scherpte, een gevoel van controle dat verder versterkt wordt door de gesmede 18-duimsvelgen, de kleverige Hankook-banden en de bijtgrage sportremmen.

Zoek niet naar een sportmodus die speelt met de kalibratie van de demping, de stuurinrichting of de gasrespons, want die is er niet. Je moet het doen met een speciale GP-circuitstand van het elektronische stabiliteitsprogramma, dat enkel ingrijpt wanneer je in de bandenmuur dreigt te gaan.

test Mini GP - AutoWereld 2020

Wat is dan het probleem?

Op een afgesloten omloop komt deze Mini uitstekend tot zijn recht, maar op de openbare weg voelt hij onmondig, zelfs onbeholpen aan. De GP stuitert over het asfalt en wipt over peknerven alsof het springschansen zijn, zonder dat je daarvoor iets in de plaats krijgt. Het Britse scheurijzer zet minder dan 1,3 ton op de weegschaal, maar voelt veel zwaarder aan. 

Wij blijven met een dubbel gevoel zitten. Mini is erin geslaagd een echt hebbedingtje te ontwikkelen, want de GP ziet er speciaal uit en voelt speciaal aan. In de juiste omstandigheden blaast hij je moeiteloos van je sokken, want de motor is een beest en het chassis een scalpel. De chronometer liegt niet. Toch blijven we een beetje op onze honger, vooral omdat het rijplezier druppelt en niet stroomt. We hadden op iets meer emotie gehoopt.

test Mini GP - AutoWereld 2020

Aan het design zal het niet liggen...

Om de link met de racerij te versterken en de aerodynamica te optimaliseren, draagt de John Cooper Works GP een opvallende bodykit. De herwerkte voorbumper krijgt een spoilerlipje onder zijn kin dat extra stabiliteit biedt bij snelheden boven de 200 km/u en centraal onder de achterbumper hangen twee uitlaatpijpen, maar het is de complex vormgegeven achtervleugel die met alle aandacht aan de haal gaat.

Het dubbele design zou voor een maximum aan downforce zorgen zonder een negatieve impact op de drag, maar Mini zegt er niet bij hoeveel neerwaartse druk de spoiler daadwerkelijk ontwikkelt.

Minstens even flamboyant zijn de wielkastverbreders, opgetrokken uit met koolstofvezel versterkt kunststof dat gerecycleerd werd uit de productieprocessen van de BMW i3 en i8. Je kan niet kiezen tussen verschillende koetswerkkleuren, de GP komt enkel en alleen in Racing Grey metallic. De behuizing van de zijspiegels is zilverkleurig, de designdetails en de remklauwen zijn felrood.

test Mini GP - AutoWereld 2020

En binnenin?

De queeste naar kilo’s noopt Mini tot het schrappen van de achterbank. De achtersteven wordt gevuld door een aluminiumstaaf die de binnenkanten van de wielkasten met elkaar verbindt. Die moet er enkel voor zorgen dat eventuele bagage niet gaat slingeren en biedt de koetswerkstructuur dus geen extra stevigheid.

Het instrumentarium maakt plaats voor een digitale tellerpartij die recht uit een racewagen geplukt lijkt, ware het niet dat speciale circuitmenu’s schitteren door afwezigheid. Verder blijft de gewichtsbesparing beperkt, tenzij je ervoor zou opteren de airconditioning en de geluidsinstallatie te schrappen. Weet dat de GP een speciale uitlaatlijn krijgt, maar dat de soundtrack eerder grommend dan muzikaal klinkt. Alleen bij het opstarten, hoor je het monster onder de motorkap even brullen.

Verder oogt het interieur van de GP zoals dat van elke goed uitgeruste Mini. Je zit lekker laag en weet je gesteund door uitstekende sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en rode veiligheidsgordels. Op het dashboard prijkt een 3D-geprint nummer dat aangeeft met welk van de 3.000 geplande exemplaren je onderweg bent. Die cijfercombinatie vind je ook op de opmerkelijk vormgegeven wielkastverbreders.

test Mini GP - AutoWereld 2020

Het AutoWereld-verdict?

Mini heeft alle registers opengetrokken, van de motor over het design tot het onderstel. De John Cooper Works GP is een indrukwekkend uitstalraam van kennis en kunde geworden, maar vergeet onderweg het rijplezier wat uit het oog.

De automatische versnellingsbak is een misser, het mechanische differentieel buigt onder de mokerslagen van de turbomotor en de beenharde set-up toont enkel een meerwaarde op afgesloten omloop. Het blijft een hebbedingtje, maar enkel voor de echte fans.

 

In dit artikel : MINI, MINI Mini

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas