Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / NISSAN 370Z NISMO (2013)

Na de Juke krijgt nu ook de 370Z de Nismo-behandeling. Wat dat geeft, vertelt AutoWereld-tester Johan Dillen.

NISSAN 370Z NISMO (2013) #1
46.500 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Laat ons raden: hardcore!

De Nismo-kit maakt duidelijk dat de 370Z naar de fitness is geweest. Vooraan heeft een dikke spoilerlip op de bumper plaatsgenomen, achteraan wordt die in balans gehouden door een indrukwekkende achtervleugel. De wielen zuigen al evenzeer de aandacht naar zicht toe. Zijn de gewone Rays-velgen onder de 370Z al de moeite, dan zijn de Nismo-exemplaren van 19 duim met hun 3D-design nog een pak extravaganter.

De rode remzadels blinken als lipstick op de snoet van Scarlett Johansson. De extra bling-bling maakt de 370Z wat voluptueuzer, met wielkasten die nog meer in de verf worden gezet en ook een toename in de lengte door de splitter vooraan. Die maakt de Nismo 16 centimeter langer dan de gewone Z, 4,41 meter in totaal. Denk er bij het parkeren ook aan dat die spoiler voor de nummerbordhouder uitsteekt.

En naast de visuele Need for Speed?

Het zou maar triest zijn moest het hele Nismo-verhaal zich beperken tot een bodykit. Gelukkig is dat niet het geval. Een chip die door de handen van de digitale tovenaar ging en minder tegendruk in de uitlaat doen het vermogen klimmen met 16 pk. De Nismo tovert zo maximaal 344 pk uit de 3.7 V6, bij 7.400 opm. Dat is precies 100 opm voor de rode zone begint.

Nismo Nissan 370Z

Ook de maximale trekkracht, 371 Nm (+8 Nm) bij 5.200 opm, geeft aan dat de motor toeren nodig heeft om volop tot zijn recht te komen. Hij is gekoppeld aan een manuele zesbak, die in de sportstand zelf tussengas geeft tijdens het terugschakelen. Nu, 16 pk extra, niet dat je dat meteen voelt. De Nismo beschikt over hetzelfde gaspedaal met lange slag en over een V6 die meer toeren nodig heeft dan je zou denken.

Het is altijd weer even wennen aan een Z, die pas echt het beste van zichzelf geeft in het hogere bereik van de toerenteller. Niet lui en ook niet te dik (1.607 kilogram), maar hij is gewoon zo. Hij wordt graag eens een aangepord. Zelf houden we daar wel van: die zware koppeling, het gewicht in het stuur, de stevige versnellingsbak en dat gaspedaal waar heel wat marge is ingebouwd. Allemaal zijn het tekenen van een ware rijdersauto.

Maar dat waren de 350Z en de 370Z ook... Waar ligt de meerwaarde van deze Nismo?

Nismo is gelukkig een instituut dat een indrukwekkende reputatie te verdedigen heeft. Laat ons even het rijtje afwerken: vooraan kreeg de 14% stijver getrokken veren, de schokdempers staan 23% strakker dan die van een gewone Z. Tussen de voorpoten is een verstevigingsstang over de motor getrokken, met Nismo-logo bien sûr.

Nismo Nissan 370Z

Achteraan zijn de schokdempers liefst 41% stijver, terwijl die knappe Nismo-velgen elk 800 gram lichter wegen. Al gaat het ook hier om Rays-velgen. Grotere exemplaren die dienen om de eveneens grotere remmen te huisvesten. En omheen die velgen steken Potenza S001-banden van Bridgestone. Negentien duim groot en voor- en achteraan respectievelijk 245/40 en liefst 285/35 in omvang. Dat is groter dan die onder een gewone Z. En het is ook meteen de sleutel om de 370Z Nismo te ontgrendelen: grip.

Waar je gezien de strakkere ophanging zou verwachten dat je ruggengraat de klassieke marteling te wachten staat, valt dat op glad Duits asfalt reuze mee. Wie het beste uit de Nismo wil halen, heeft zich slechts aan de klassieke regel voor een achterwielaandrijver te houden: traag in, snel uit.

Het moeilijkste is het inschatten van de grip van de voorwielen, maar eens je dat juist hebt, kan het gas vroeg open en nemen de achterwielen het werk over. Grip heeft hij in overvloed en op de openbare weg zou je er niet mee in problemen mogen komen. Bovendien tonen de Potenza’s zich ook op halfnatte ondergrond best kundig.

Nismo Nissan 370Z

 

Als vanouds glijdt hij ook mooi controleerbaar over zijn achterkant, maar alleen indien flink geprovoceerd. Je zou hem steriel kunnen noemen, maar dan heb je niet genoeg tijd gehad om de Z Nismo tot jou te nemen. Het duurt even voor je het onderste uit de kan hebt, om dan te merken dat er nog wat op de bodem ligt. Het was even geleden dat we nog zoveel plezier gehad hebben aan een snelle rit, maar het kan dus nog.

Wie zich verwacht aan een puur op straatracen afgerichte coupé, komt eigenlijk bedrogen uit. Gezien de stoere bodykit is dat wel een eigenaardige conclusie. Toch klopt het Nismo-verhaal wel degelijk: een meer gefocust product dat ook voor gewone ritten kan dienen.

Motor: 3696 cc, V6 (benzine), 253/344 kW/pk bij 7400 opm, 371 Nm bij 5200 opm . Transmissie: achterwielaandrijving, manuele zesversnellingsbak . Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 5,2 sec. Normverbruik: 10,6 l/100 km CO2-uitstoot: 248 g/km Prijs: 45.500 euro

In dit artikel : Nissan, Nissan 370Z

Geschreven door op

De concurrenten