Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Nissan GT-R (2016) - circuittest

Nissan heeft de GT-R flink onder handen genomen, zowel esthetisch als technologisch. AutoWereld doet de test op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De vernieuwde Nissan GT-R. Deze keer gaat het niet om een zoveelste modelupdate, maar over een grondige facelift. De Japanners beperken zich niet tot hertekende koplampen en een opgewaardeerd infotainmentsysteem, zowat elke bout en elke vijs werd tegen het licht gehouden met het doel de GT-R nog beter te maken.

Wat hebben de Nissan-ingenieurs allemaal veranderd aan de GT-R?

  • De machtige 3,8 liter-biturbo wint nog eens 20 pk en 5 Nm. En krijgt actieve cilinderuitschakeling voor een lager verbruik.
  • Herwerkte aerodynamica zorgt voor een betere koeling en meer downforce.
  • Verder verbeterde koetswerkrigiditeit maakt mildere onderstelset-up mogelijk, zonder verlies aan efficiëntie.
  • Opgefriste cockpit met chiquere materialen, betere geluidsdemping en nieuw infotainmentsysteem met vereenvoudigde bediening.
  • Vollere soundtrack dankzij de standaard gemonteerde uitlaatlijn uit titanium.
  • Wordt de gewone GT-R wat meegaander, dan gaat de nieuwe Nismo nog extremer.

Nissan GT-R Facelift 2016 Spa

Wablieft? Wordt de nieuwe Nissan GT-R meegaander?

Jawel, want Nissan heeft bijzonder hard aan het raffinement van de vernieuwde GT-R gewerkt. Dat merk je vooral binnenin, want het interieur combineert chiquere materialen en een verbeterde geluiddemping met een gloednieuw infotainmentsysteem en een herbekeken ergonomie. Het aanraakscherm staat pal, maar wordt wat groter. En het aantal bedieningsknoppen daalt van 27 naar 11. Gelukkig zonder te raken aan die freaky, Gran Turismo-achtige en dus propvol data gestoken informatiedisplays.

Het koetswerk van de vernieuwde Nissan GT-R werd weer wat stijver, wat de ingenieurs toestond voor een wat mildere onderstelset-up te opteren. En die inspanningen lonen, want bij normale snelheden is de GT-R inderdaad een stuk aangenamer geworden. Je hoeft niet langer vol in de ankers bij het nemen van een verkeersdrempel, terwijl de ooit zo dominante rol- en transmissiegeluiden netjes onder de auditieve mat geveegd worden.

Nissan GT-R Facelift 2016 Spa

Gaat dat dan ten koste van de circuitfocus van de GT-R?

Helemaal niet. Nissan heeft de GT-R naast wat verfijnder vooral veel sneller willen maken. En daarvoor zijn die knotsgekke Japanners niet over een nacht ijs gegaan, want elke aanpassing zou voor een concrete meerwaarde zorgen. Neem nu die hertekende motorkap, met zijn V-vorm mooi in lijn met de overige modellen van de Nissan-catalogus. Toch is het geen puur esthetische modificatie, want die nieuwe motorkap zou ook de downforce verhogen. Vanaf 250 km/u...

Ook op andere ontwikkelingsgebieden rekenen de Japanners met getallen achter de komma. Hoewel de aanpassingen aan de zogeheten VR38DETT-krachtbron om beduidend meer koellucht vragen, zorgt de geoptimaliseerde aerodynamica ervoor dat de luchtweerstand niet en dan de neerwaartse druk wel verhoogt. Overal op het koetswerk vind je kleine lipjes en onbeduidende flapjes, waarvan de ingenieurs ons verzekeren dat ze een functie hebben.

Nissan GT-R Facelift 2016 Spa

Natuurlijk wint ook de krachtbron aan spierkracht. De door twee turbocompressoren onder druk gehouden 3,8 liter-V6 ontwikkelt nu een piekvermogen van 570 pk voor een maximumkoppel van 637 Nm, respectievelijk 20 pk en 5 Nm meer dan de laatste motorupdate. Maar het blijft niet bij wat extra power alleen, want het blok reageer feller, trekt harder door en verbruik minder dankzij de introductie van actieve cilinderuitschakeling. En klinkt beter, want de GT-R komt voortaan standaard met een uit titanium opgetrokken uitlaatlijn met actieve flaps.

Op het ciruit van Spa voelt de Nissan GT-R zich nog steeds als een vis in het water, ook als de baan er krukdroog bijligt. De gerobotiseerde zesbak verwelkomt grotere schakellepels en nieuwe software, waardoor hij als een bezetene van het ene naar het volgende verzet schakelt. Intussen zorgt de slimme vierwielaandrijving ervoor dat de aandrijfkrachten zo efficiënt mogelijk verdeeld worden over de voor- en achteras. De GT-R is groot en de GT-R is zwaar, maar dartelt als een vederlichte formulewagen over Eau Rouge, door Les Combes en Pouhon. Ronduit indrukwekkend.

Kan de wat oudere GT-R nog mee met de jonge veulens?

Zeker. Op het vlak van pure prestaties en van rondetijden hoeft de Nissan GT-R van niemand lessen te krijgen, dankzij de aanpassingen aan het koetswerk en het onderstel gedraagt de facelift zich zo mogelijk nog gewilliger bij het aanvallen van de beruchtste bochtencombinaties op de moderne F1-kalender. Het ding ontwikkelt grip, geeft vertrouwen en gaat als een speer. Ronde na ronde na ronde, tot de Dunlops helemaal aan gort gereden zijn.

Nissan GT-R Facelift 2016 Spa

Het mag allemaal wat minder puur aanvoelen dan in een exotische Italiaan, maar op pure kunde blijft de GT-R een baas.

Het AutoWereld-oordeel?

De Nissan GT-R gaat intussen al even mee, maar die jaren lijken amper vat te krijgen op de Japanse atleet. Je moet wat voor het concept zijn, want hapklaar kan je deze jongen moeilijk noemen. Die hondbrutale pose en die blazende biturbo, dat hoge gewicht en dat ingewikkelde 4x4-systeem. Maar rijd ermee en je geraakt diep onder de indruk van zijn talent. Waardig ouder worden, heet zoiets.

Zie deze facelift dan ook niet als een facelift, maar als een grondige systeemupdate die naast het koetswerk en het interieur ook de motor, de transmissie, de aerodynamica en het onderstel grondig onder handen neemt. Er zijn nieuwe modellen die minder nieuw zijn dan deze facelift van de Nissan GT-R. Hoedje af voor de haast absurde toewijding van de Japanse ingenieurs voor hun intussen volwassen baby.

Nissan GT-R Facelift 2016 Spa

 

In dit artikel : Nissan, Nissan GT-R

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas