Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Nissan Juke-R (2012)

Je neemt een Juke en een GT-R, smijt ze binnen bij de jongens van RML en na wat roeren krijg je deze Nissan Juke-R. Zo eenvoudig het recept, zo pittig de smaak. AutoWereld doet de test!

Nissan Juke-R (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Een Nissan Juke met GT-R-technologie, hoe komen ze erbij?

Het hele project begon als een marketingstunt, bedoeld om de nieuwe Nissan Juke in de schijnwerpers en het enorme prestatiepotentieel van de GT-R nog eens in de verf te zetten. Maar op de Autoshow in Dubai bleek het gekke ding ook kopers aan te trekken. Van het een komt het ander en even later geeft Nissan groen licht voor een beperkte productie.

Voor de bouw van de Juke-R gaan de Japanners bij Ray Mallock Limited aankloppen, vandaag vooral bekend voor de ontwikkeling van de Chevrolet Cruze die het WTCC-gebeuren nu al enkele jaren domineert. Nissan kent RML van het knotsgekke DeltaWing-project, de batmobiel waarmee ze dit jaar aan de 24 Uur van Le Mans deelnamen.

Het kost RML zo'n vijf weken om een Juke-R te bouwen. Ze beginnen met een GT-R en met een Juke, die ze eerst ontmantelen vooraleer er een wagen van te maken. Een waar huzarenstukje, want ze moesten de hele aandrijflijn van de GT-R in het compacte Juke-lijfje gepropt krijgen. Geen sinecure, zeker niet wat de koeling betreft.

Nissan Juke-R

50% Juke en 50% GT-R, maakt dat 100% fun?

Reken maar van yes. De Juke-R weegt evenveel als de GT-R en pronkt met dezelfde koetswerkrigiditeit. Natuurlijk speelt het iets hogere zwaartepunt en de minder gunstige luchtweerstandscoëfficiënt hem wat parten bij supersnelle circuitpassages, maar bij het tackelen van kronkelende baantjes en korte bochten maakt deze Nissan optimaal gebruik van zijn kortere wielbasis en smallere spoor. En van de onmetelijke grip van de intelligente vierwielaandrijving.

Noem het een lelijk ding en vind het inplanten van GT-R-technologie in een SUV gerust onnozel, maar kruip achter het stuurwiel en het maakt geen sikkepit meer uit. Sleuren dat de Juke-R doet, alsof het een iets te groot uitgevallen quad met een kernmotor is. Maar het blijft allemaal erg toegankelijke en angstaanjagend gemakkelijk om dat waanzinnige potentieel ook aan te wenden.

Het rechtsgestuurde prototype waarmee wij aan de slag mochten, rooit het nog met de oude motorspecificatie. Dat wil zeggen dat de door twee turbo's opgeleukte 3,8 liter-V6 een vermogen van 485 pk combineert met een maximaal koppel van 588 Nm. De versies die nu gebouwd worden en dus voor de klanten bestemd zijn, krijgen de laatste motorevolutie. Dan hebben we het over 550 pk en 632 Nm, alsjeblieft.

Nissan Juke-R

Klinkt leuk. Waar kan ik me er eentje kopen?

Aankloppen bij Ray Mallock Limited. Maar je moet je haasten, want Nissan houdt het bij een productieaantal van maximum 23 exemplaren. De interesse is groot, vanuit alle hoeken van de wereld. Maar dan moet je wel over het stevige prijskaartje van 406.000 pond geraken, volgens de huidige wisselkoers is dat zowat 515.000 euro.

Een gekke prijs voor een gekke auto, zeker als je weet dat een technisch identieke GT-R nog geen vijfde kost. Maar de Juke-R is handwerk, en om er eentje te maken hebben de RML-jongens zowel een GT-R als een Juke nodig. Daar krijg je dan wel een uniek hebbeding voor in de plaats, eentje waarmee je de Porsches Cayenne Turbo S en de BMW's X6 M helemaal verloren rijdt.

Het is gewoon leuk dat hij bestaat, deze Juke-R. Alleen al daarom vinden we hem zo on-ge-loof-lijk cool.





 

In dit artikel : Nissan, Nissan Juke

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas