Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / NISSAN LEAF NISMO RC (2013) - Circuittest

Als we morgen allemaal elektrisch rijden, dan zal dat op onze circuits niet anders zijn. Nissan laat ons alvast eens proeven van die racetoekomst achter het stuur van de Leaf Nismo RC.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :


Is dat een Leaf? Dan toch van heel ver!
Klopt. Deze Nismo-versie bouwt wel voort op de Leafs technologie maar huist al die knowhow in een compleet ander jasje. Je mag de RC dan ook gerust catalogeren bij de silhouetteracers. Oh ja, mocht je het afvragen, RC staat voor Racing Competition.


En wat is de bedoeling? Wil Nissan echt racen met dit ding?
Daarvoor is het uiteraard nog wat te vroeg. Om te beginnen houden de centraal geplaatste lithium-ions het maar 20 minuten vol. Nu goed, tegen die tijd rij je allang achteraan het peleton. Met de 110 pk en 280 Nm die de eveneens achter de zetels gebouwde synchrone elektromotor levert, het vermogen dat ook een gewone Leaf op het asfalt zet, ding je nu eenmaal niet mee naar de prijzen.

Maar het geeft wel een idee van wat de toekomst brengen kan. Want de Leaf Nismo RC mag dan al wat kracht missen, zijn onderliggende structuur is wel meer dan circuitwaardig. Gestript van alle luxe en overtrokken met een zelfdragende koets uit koolstofvezel zet deze elektroracer 938 kilo op de weegschaal. De 0 naar 100 km/u zit er dan ook op na 6,8 tellen, waarna je de wind steeds harder hoort fluiten tot je tegen de 150 km/u-begrenzing kletst.

Onder die structuur verzorgen dubbele wishbones voor en achter het contact met de piste, terwijl een regelbare achtervleugel de downforce optimaal houdt. Dat je kont slechts 6 centimeter boven het asfalt schuift, doet natuurlijk ook zijn duit in het aerodynamische zakje.


Wat geeft dat dan in praktijk? Krijg je uiteindelijk een echt racegevoel?
Je door een rolkooi moeten hijsen, vastgegespt worden in kuipjes, een alcantara racestuur in je handen voelen en middels een hoop tuimelaars op de middenconsole je bolide tot leven schoppen, veel realistischer dan dat wordt het niet.

Je mist natuurlijk wel een oerbrul, net als bijpassende prestaties. Wat niet wil zeggen dat we ons niet kostelijk hebben geamuseerd. Op het circuit van Castelloli, net voorbij Barcelona, hebben we aan den lijve mogen ondervinden dat de limieten van deze Leaf Nismo nog steeds een heel eind verwijderd liggen van wat we zelf aandurven.

Het vraagt dus een stevig paar ballen om deze Leaf tot het uiterste te pushen. In dat opzicht is deze bolide niet anders dan zijn conventioneel aangedreven broers. Behalve dan dat de Nissan dat doet met het nodige respect voor Moeder Natuur.

Motor: synchrone elektromotor (lithium-ionaccu’s), 80 kW/107 pk, 280 Nm Transmissie: achterwielaandrijving, directe verbinding Prestaties: 150 km/u, 0-100 km/u in 6,8 sec.

In dit artikel : Nissan, Nissan Leaf

Geschreven door op