Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Astra 1.4T CVT (2019)

De Opel Astra is vernieuwd, al zie je het er niet aan. Waar je het wel zal merken, is onder de motorkap: daar huist nu een volledig nieuwe generatie driecilinders. Hoe de krachtigste benzineversie rijdt? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De facelift van de Opel Astra K. We vergeven het je als je het verschil niet direct ziet, ingrijpende veranderingen aan het design zijn er niet. Dit is dan ook eerder een beperkte facelift die het maar een paar jaar moet volhouden, dan komt namelijk een volledig nieuwe Astra met PSA-genen. Maar dat betekent niet dat er niets nieuw is:

  • Volledig nieuwe generatie driecilinders uit aluminium, door Opel ontwikkeld
  • Vermogens van 105 tot 145 pk
  • Nieuwe CVT (enkel op 1.4T) en 9-trapsautomaat (enkel op 1.5D 122 pk)
  • Tot 21% lagere CO2-uitstoot door nieuwe motoren en betere aerodynamica
  • Nieuwe schokdempers en aangepaste besturing voor meer stabiliteit
  • Updates voor infotainment en interieur

De concurrentie?

De hele rits aan compacte middenklassers, van de Audi A3 over de Ford Focus en de Kia Ceed tot de Volkswagen Golf.

Zoek de zeven verschillen...

Knap als je er zeven weet te vinden, want voor het exterieur tellen wij er maar vier: de nieuwe grille met ‘vleugeltjes’ aan weerszijden van het logo, de iets hertekende voorbumper, het extra chroom in de koplampen (voor een beter ‘kwaliteitsgevoel’, wat dat ook moge betekenen) en de aerodriehoekjes aan de achterruit voor een betere stroomlijn. “Onze klanten vertelden ons dat we niet te veel mochten veranderen”, aldus Opel. Wij denken eerder dat er niet te veel budget was voor een grote facelift.

Goed, er zijn wel nieuwe motoren.

Ja, en ondanks de bekende cilinderinhoud gaat het hier niet om PSA-blokken. De Opel Astra K is namelijk nog een GM-product (het GM-logo vind je dan ook nog hier en daar terug), deze driecilinders zijn door Opel zelf ontwikkeld en worden ook verkocht aan GM. De nieuwe driecilinders zijn uit aluminium opgetrokken en hebben als hoofddoel de CO2-uitstoot van de vernieuwde Astra zo laag mogelijk te krijgen. Zo heeft Opel hard gewerkt aan het gewicht en de wrijving van de motoren, om ze allebei zo laag mogelijk te krijgen. Alle beetjes helpen om de Europese CO2-targets te halen (vlootgemiddelde van 95 g tegen 2021).

Zijn er ook nieuwe snufjes?

Voor het eerst krijgt de Opel Astra een digitale snelheidsmeter, die tussen de nog analoge toerenteller en andere meters zit. Het infotainmentsysteem is ook vernieuwd, meet tot 8 inch groot en ondersteunt Android Auto en Apple CarPlay. Daarnaast zijn er nog enkele kleine extraatjes, zoals inductieladen voor smartphones, een nieuw Bose-audiosysteem en een verbeterde achteruitrijcamera. En tenslotte herkent het remhulpsysteem nu ook voetgangers dankzij de verbeterde frontcamera.

En hoe rijdt het?

Best goed. Deze 1.4T is de krachtigste benzineversie met 145 pk en 236 Nm, en daarnaast de enige benzineversie met (standaard) automaat. Geen klassieke automaat, maar wel een CVT-bak. Een concrete reden daarvoor geeft Opel niet, wel spreken ze over de extra soepelheid van de CVT. Om het snelheidsgevoel te bewaren, zitten er trouwens valse ‘schakelmomenten’ geprogrammeerd in de hoge toerentallen tijdens het accelereren.

Niet dat je daar vaak zal vertoeven, want de 1.4 toont zich krachtig in het middengebied, waardoor je niet meer dan een dikke 3.000 toeren nodig hebt om vlot op gang te komen. Het is wel niet de stilste motor, in tegenstelling tot de 1.2T en 1.5D die we ook konden rijden. Je hoort hem steeds brommen, ook bij lage toerentallen.

Is de Astra ook beter geworden in de bochten?

Verwacht geen grote verschillen, maar Opel belooft meer stabiliteit tijdens het rijden, en dat merk je ook. De besturing is vrij direct, zeker met het sportonderstel, maar nooit nerveus en de ophanging is erg solide en bekwaam. Het is geen speelvogel, daar lijkt de Astra niet lichtvoetig genoeg voor ondanks zijn lage gewicht, en op de limiet valt de communicatie een beetje weg. Bij rustig tot vlot rijden heb je echter niets te klagen.

Het AutoWereld-oordeel?

De Astra verdient meer aandacht dan hij eigenlijk krijgt, het is nog steeds een solide keuze in zijn segment. De nieuwe motoren passen hem goed en op dynamisch vlak doet hij niet onder voor de concurrentie. Zijn facelift is eerder beperkt, maar Opels compacte middenklasser komt niets tekort. En de lagere CO2-uitstoot is ook een financiële meevaller. Wacht niet op de nieuwe generatie, de Astra K is minstens het overwegen waard.

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Geschreven door op