Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk (2019)

Nu Opel in de portefeuille zit van PSA, is het maar logisch dat het ook Franse bouwstenen gebruikt bij zijn modellen. Wat natuurlijk meteen de vraag met zich meebrengt of de nieuwe Corsa dan niet gewoon een Peugeot 208 à l'Allemande is? AutoWereld doet de test.

18.695 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De zesde generatie van Opels bestseller. Tot op heden zijn er 13,7 miljoenen exemplaren van het stadskarretje aan de man gebracht, een aantal dat de Duitsers nu significant aan willen dikken met deze nieuwe. Daarvoor rekent Opel op een hoop spitstechnologie, bits en bytes die het is gaan inslaan bij moederbedrijf PSA. 

Dat maakt dus dat je van deze Corsa hoort te onthouden dat:

  • hij technisch bijzonder sterk aanleunt bij de Peugeot 208 en DS3 Crossback. Inclusief dus dat CMP-platform
  • hij even luxueus aangekleed kan worden als een echte grote. Inclusief masserende zetels en een adaptieve snelheidsregelaar met rijvakcentralisatie.
  • hij door de nieuwe Franse liaison geen vijs meer deelt met de vorige.
  • hij nog altijd van de band zal rollen in Zaragosa. Zoals de Corsa dat al 37 jaar onafgebroken doet.
  • hij een stuk lichter en aeordynamischer is. En bijgevolg dus ook zuiniger.
  • hij in se niet veel groter is dan zijn voorganger, maar door een iets langere wielbasis en een lagere zitpositie binnenin wel ruimer aandoet.

De concurrentie

Die is niet mals, want met kleppers als de Ford Fiesta, Renault Clio en Volkswagen Polo zal de Corsa zijn handen meer dan vol hebben. We zwijgen dan nog voor het gemak over de competitie uit de eigen rangen. Met de C3 en de eerder vermelde 208 zetten immers zowel Citroën als Peugeot een evenwaardig aanbod in de markt. Zeker in het geval van de 208 gaat dat op.

Testomstandigheden

We kregen de grillige kustlijn van Kroatië voor de wielen geworpen. Niet meteen de biotoop van deze Corsa, al leverde het geaccidenteerde asfalt wel een aantal pasklare antwoorden op een stel comfortvragen. 

Leuke Weetjes

Toen PSA Opel opslokte, waren ze in Rüsselsheim al even druk aan het sleutelen aan een Corsa-opvolger. Meer zelfs, op wat punten en komma's na was die zelfs zo goed als klaar. Een creatie die evenwel de vuilbak in mocht omdat het niet aansloot bij de plannen van Tavares, CEO van PSA en in die hoedanigheid nu dus ook chef van Opel.

Nieuws dat leidde tot een welgemeende scheisse van de hoofdingenieur, waarna de man, een halve zenuwinzinking nabij, een dag niet uit zijn zetel is gekomen. Naar verluidt vergaat het hem nu uitstekend. En zou hij zelfs blij zijn dat hij is mogen herbeginnen. Rare jongens, die Duitsers.

Dus, als we het goed begrijpen, is de nieuwe Corsa technisch eigenlijk een 208? 

Yep. Alles wat je niet met het blote oog ziet, komt linea recta van de Peugeot. Waardoor de identiteit van de Corsa voornamelijk bepaald wordt door de esthetische elementen die Opel aan die basis toe kon/mocht voegen.

Het design uiteraard dat, in navolging met de Cross- en Grandland X (nog voorbeelden van zo'n verregaande samenwerking met PSA), iets neutraler aandoet dan het Franse alternatief. De stijl is bijgevolg meer rechttoe rechtaan, met een voor Opel best dynamische curvatuur. Zeker als je je Corsa als GS Line bestelt spat de sportiviteit ervan af.

Zoals al gezegd, is de Corsa amper gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Onder dat markantere plunje huist dus min of meer dezelfde habitat, een leefruimte die het niet direct moet hebben van zijn royale plaatsaanbod achterin. Het is te zeggen, er is wel afdoende zitruimte, alleen vergt het een bovengemiddelde lenigheid vooraleer je daar ook daadwerkelijk kan van profiteren. De schuld van de die forse wielkasten achteraan. 

De koffer is met 309 liter 24 liter groter, al raakt het volume ook dan niet voorbij 'gemiddeld'. Afronden doen we met de waarschuwing dat het panoramische dak snijdt in de hoofdruimte. Waarmee je de oorspronkelijke winst (door de lagere zitpositie) eigenlijk teniet doet en je, indien je groter bent dan 1m80, onherroepelijk met je kruin tegen de randen van je glazen hemel loopt te schuren.

Nogmaals, we doen het waarschijnlijk erger lijken dan het is. Binnen het stadssegment slaat de Corsa zeker geen mal figuur. Maar hij is er evenmin de ruimtekampioen.

Kan de Corsa rijtechnisch een vuist maken?

Gezien elk nadeel eveneens met een voordeel komt, worden die onveranderde maten finaal toch ook beloond. Temaar daar de compacte packaging ook een heel stuk minder weegt. Een goeie 100 kilo om precies te zijn, waarvan er 40 kilo op het conto komt van het body in white, zeg maar de koetsstructuur. 

Zoals dat hedentendage bon ton is, is dat CMP-platform ook stijver. Een combo die maakt dat de lichtste Corsa zijn 980 kilo bijzonder gezwind de bocht rond krijgt zonder dat dat enorme offers vergt van het dempingscomfort.

Gezien de MacPhersons voor- en torsieas achteraan minder massa af te veren hebben én het hele onderstel, door de toegenomen rigiditeit, beter omkan met torsionele krachten, hoefden de veerpoten niet al te zeer opgespannen. 

Het is dan ook hier dat je de Franse invloed het meest voelt. De Corsa rijdt immers Frans comfortabel, aangevuld met een Duitse schwung. De perfecte basis voor een GSi, dunkt ons. Niet waar, Opel?

En die 1,2 liter? Ook een PSA-benzine?

Correctamundo. Overigens is dat alleen iets om toe te juichen. De driepitter heeft onderhand bewezen zowel onderhoudend als zuinig te zijn, kunde die hij onder de kap van de Corsa alleen maar bevestigt. Na onze testrit gaf de boordcomputer een bijzonder puike 5,4 liter per 100 km weer. Een verbruik bij elkaar gereden op een afwisselend parcous van bergwegen, nationales en autostrades. Kortom, een realistische setting.

We hebben de mechaniek daarbij ook niet echt ontzien. Met zijn 100 pk en 205 Nm had de Corsa immers wel wat aanmoediging nodig om sommige cols te bedwingen. Niets problematisch trouwens: even een versnelling terug in de bijzonder vlot schakelden zesbak, het gaspedaal wat dieper en, hup, de Opel zat opnieuw op tempo

Een aanzet die echter wel komt met een hoger toerental en dus meer motorgeroffel. Ook hier niets onoverkomelijks en zelden storend. Als het al iets bewijst dan is het vooral dat de geluidsisolatie bij deellast meer dan op punt staat. Eens op regime hoor je het molentje amper nog.

Hoe zit het met die technologische demarche van de Corsa?

Wel, om te beginnen is er de digitale omwenteling. Wie dat wil (lees: wie er voor wil betalen) kan, naast het centrale infotainmentsysteem, ook zijn tellerpartij digitaal krijgen. Wat de multimediaconsole betreft: ook daar is er keuze, te weten tussen een 7 of een 10 duim groot aanraakscherm. 

Het spreekt voor zich dat de centrale intelligentie die daarachter draait linea recta van de PSA-schappen komt, al gebruikte Opel ook hier - toch voor de tellerunit - zijn eigen architectuur. Dat geldt trouwens evenzeer voor het leeuwendeel van de in het interieur verspreide knoppen en hendels. Daar behoudt de Corsa zijn signatuur. Waarmee trouwe Opel-klanten zich, ondanks de technische omwenteling, toch thuis zullen voelen in de Corsa.

Tot slot: prijzen. Hoe zit het daar mee?

Vooraleer we met specifieke bedragen voor de pinnen komen, willen we toch eerst even iets meegeven. Dat de Corsa naar veiligheidsuitrusting bijvoorbeeld af fabriek al heel wat meekrijgt. We denken daarbij aan de slimme snelheidslimiter of de actieve rijvakassistent. 

Ga je finaal ook grasduinen in de opties, dan zijn er eigenlijk maar een handvol die er uitspringen qua opleg. Voor een lederen interieur (1.750 euro), de Intellilux LED-lichten met Matrix-technologie (1.000 euro) of het panoramische dak (750 euro) dien je nog vrij diep in de zak te tasten. De rest van de gadgets valt onder de noemer 'billijk geprijsd'. 

We geven het even mee omdat het de basisprijs van 18.695 euro voor deze manueel geschakelde 1.2 Turbo enigszins in perspectief zet. Of 20.095 euro als je de gangwissels liever overlaat aan de achttrapsautomaat. Wat ons betreft is dat laatste sowieso het gepreferreerde scenario.

De nieuwe Corsa is dus zeker niet gegeven, al krijg je voor dat geld wel best veel auto in ruil.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Dit is zonder meer de meeste pientere Corsa ooit. Het is ook één van de leuker sturende, best ogende en comfortabel opgehangen edities. Maar of dat automatisch wil zeggen dat nummer zes dan ineens ook de meest succesvolle zal worden? 

Naar we vermoeden zal dat vooral afhangen van de prijzenpolitiek binnen de PSA-groep. Je zal de technisch identieke 208 maar goedkoper aan kunnen schaffen, niet waar? 

In dit artikel : Opel, Opel Corsa

Geschreven door op