Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Corsa GSi (2018)

Meer kracht heeft de Corsa GSi niet gekregen. Wel meer talent. En dat blijft niet onopgemerkt.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Opels GSi-afdeling is een beetje strompelend aan zijn renaissance begonnen. Amper in de showroom verschenen moest de benzineversie van de Insignia GSi al meteen beschikken omwille van de nieuwe WLTP-normen. Deze Corsa als Grand Sport Injection moet de meubelen redden. Hij is niet de vervanger van de OPC, wel nog altijd een op zijn eigen benen staand pretzoekertje met de volgende specificaties:

  • 1,4 liter van 150 pk en 220 Nm
  • Van 0-naar 100 km/u in 8,9 tellen
  • OPC-chassis met Koni-dempers
  • Sportpakket voor exterieur
  • Herwerkte achteras
  • Startprijs vanaf 21.355 euro

Een GSi, dat is dan een halve OPC?

Bij een Grand Sport Injection draait het om een dynamisch rijgedrag dat toegankelijk en voor iedereen veilig moet zijn. Maak je op zondag een animerend ommetje, dan moet je vrouw de maandag nadien er zonder gebroken hakken of genante krijspartijen de kinderen mee naar school kunnen brengen.

Met dat laatste excuus zou een merk een zachte aanpak kunnen verdoezelen, maar dat heeft Opel Performance Cars niet gedaan. De Corsa GSi (gepokt en gemazeld op de Nürburgring, naturlich) is een doorwroet modelletje. Hij krijgt een wat vrijer ademende versie van de 1,4 liter uit de Adam S. Dat verleent hem nog altijd 150 pk (en 220 newtonmeter), waarmee hij aan de stoplichten in 8,9 seconden naar 100 km/u sprint. Aardverschuivend zijn die cijfers niet, maar de pret zit dieper. In het OPC-chassis dat deze GSi onderstut.

Zo krijgt de torsias achteraan meer flex, zitten de ophangingsbussen een paar graden gedraaid en scheert de GSi een centimetertje lager over het asfalt.

Een nieuwigheid die deze snelle Corsa toevoegt zijn dempers van Koni met frequentiegevoeligheid. Daardoor kunnen ze beter overweg met de veranderende ondergrond. Een sper zal je trouwens niet vinden, ook niet op de optielijst. De tractie moet komen van gericht remingrepen en Michelin Pilot Sport 4S-rubber. Tenminste als je voor de optionele 18-duimsvelgen gaat. Het maatje minder staat op Continentals ContiSportContact (die we niet hebben getest).

Goed goed, veilig voor iedereen, dat lezen wij als saai.

Hooggespannen waren onze eigen verwachtingen evenmin. En het is ook niet dat je rooie oortjes krijgt van dat koetswerk. De Corsa lijkt wel de koepel van een basiliekje te torsen en vult dat aan met overdreven brede flanken en de blik van een stripfiguur dat zichzelf een ego wil aanmeten. Buitenspiegels in namaakcarbon of een happertje op de motorkap krijgen dat moeilijk omgezet in respect afdwingende straatwijsheid.

In het interieur wordt de burgerlijkheid vrolijk getemperd door tapijten met een GSi-logo, (iets te vrijelijk zittende en optionele) Recaro-sportstoelen, de versnellingspook van de OPC (maar dan zonder enig logo) en een bijgespijkerde stuurafstelling. Hoeveel we ook frunnikten aan de verstellingen, een helemaal bevredigende zitpositie vonden we niet. Je zit eerder hoog.

En waar zit de knop voor de rijmodi?

Is er niet. En we hebben die ook geen seconde gemist. Opel liet ons met de Corsa GSi asfalt verslinden op de beruchte Route des Crêtes in de Elzas, thuishaven van ene Sebastien Loeb en een onderhoudende verzameling haardspeldbochten en slingerwegen richting pieken van 1.000 meter hoogte.

Op deze baantjes voelt de GSi zich als een rookworst in de choucroute. Ondanks de turbo houd je de 1,4 liter rond 3.000 toeren waarop de Corsa meer dan onderhoudend genoeg opwaarts dendert. Vanaf 5.000 toeren raakt het blokje een beetje uitgeput, maar aan zijn optimale bandbreedte heb je genoeg om je danig te amuseren. Meer kracht is niet per se nodig, want het chassis voelt zich binnen deze grenzen helemaal in zijn sas. De beloning is heldere controle en veel vasthoudendheid. De GSi voelt speciaal aan, en het is exact datgene wat telt in deze poule. Extra jammer daarom dat de sound track zo bedeesd blijft. De plopjes en grolletje moet je maar in de mp3-lader van je hoofd laden.  

Komen de bochten daar, dan merk je dat de remmen graag bijten, de pedaaltjes voor een vlotte scheut tussengas geestig dicht bij elkaar staan en de versnellingsbak gedwee in zijn gangen klikt. Best verrassend goed gedaan allemaal, zeker in het licht van een verleden waarin lang niet elke sportieve Opel die kwaliteiten kon voorleggen en vaak lood in zijn banden had.

Speels als een Fiesta wil deze Corsa nochtans niet zijn, toch weet hij net zozeer een brede glimlach op je gezicht te toveren. Om het met een boutade te zeggen: minder is meer. En aan één setting, als het een goeie is, heb je dan weer meer dan genoeg. 

En op de limiet?

De Route des Crêtes lag er nat bij, waar we de uitdaging wel van inzagen. Het bracht de GSi niet op de knieën. Alweer een verdienste van de symbiose tussen vermogen en onderstel, maar ook de banden zetten een glansrol neer. Weer of geen weer, het Michelin Pilot Sport 4S-rubber rond onze 18-duimers blonk uit in efficiëntie en progressie. Knap werk, alweer. Idem voor de dempers. De GSi rijdt stevig zonder stug te zijn. Dat is weinige gegeven. 

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Je hoeft geen stand-upcomedian te zijn om een goeie lol te kunnen verkopen aan de toog. We hadden niet gedacht dat de Corsa het in zich had, zeker niet met 150 paarden, maar de jongens van Opel Performance Cars hebben van de GSi een aanbevelenswaardige speelkameraad gemaakt. Met een concurrentiële prijs van 21.355 euro.

Dit is een wilskrachtige, kundig gedempte en vasthoudende hot hatch die nooit wordt bedonderd door zijn vermogen en toch moeiteloos het tempo erin houdt. Excellent bij een vloeiende rijstijl. Nu nog een krolse stem, fermer steunende sportstoelen en een minder gecompromitteerde look. Toch kan deze GSi de Swift Sport en de Fiesta ST-line recht in de ogen kijken.

In dit artikel : Opel, Opel Corsa

Geschreven door op