Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Corsa 1.2T 130 (2019 - prototype)

Eind dit jaar komt Opel met de definitieve versie van zijn nieuwe Corsa, met Franse genen. Wij konden al eens met een gemaskerd prototype rijden.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De zesde generatie Opel Corsa heeft een lange ontstaansgeschiedenis. Eind 2016 werd het roer helemaal omgegooid toen voormalig eigenaar General Motors besliste om Opel te verkopen en nieuwe eigenaars PSA meteen ordonneerden dat de Corsa op het nieuwe CMP-platform van de Peugeot 208 zou moeten staan. De korte samenvatting:

  • Eerste nieuwe Opel onder PSA-bewind
  • 2-driecilinder met 100 pk of 130 pk
  • Ook als 1.5-diesel
  • 40 kilo lichter dan zijn voorganger
  • Enkel vijfdeurs
  • Elektrische versie op komst

Goed, wat is er nieuw?

In de eerste plaats de basis, het nieuwe compacte platform van PSA, dat we al leerden kennen in de DS 3 Crossback en binnenkort ook de Peugeot 208.

Wel herkennen we de tellers, hendels en aircoknoppen uit de Astra. Het enige wat vanbinnen een duidelijke PSA-signatuur draagt is het multimediascherm en de knoppen in de deurpanelen. Uit de 208 krijgt hij ook een fileassistent, en net als de DS 3 krijgt hij matrix-koplampen met selectieve bundel.

Leuk, al die snufjes. Maar hoe gedraagt hij zich op de baan?

Een stuk darteler dan zijn voorganger, zoveel is zeker. Dat hij 10% lichter, stijver en een heel stuk lager is, heeft uiteraard voordelen. Je zit ook bijna 3 centimeter lager, dat stond samen met het dieet bovenaan de lijst van de ingenieurs. Dat levert een veel sportievere rijhouding op tegenover de vorige Corsa, waar je eerder bovenop dan in zat. Tijdens het bochtenwerk herken je de Franse insteek, met een dartele en snedige voortrein.

Maar het beste wat Parijs te bieden had, was de 1,2 liter-driecilinder, de uitmuntende Puretech-motor die in zowat alle recente PSA-modellen uitblinkt. Een puik stuk mechaniek die een wereld van verschil maakt met de wat lethargische 1,4-benzineblokken in de afzwaaiende Corsa.

Wat met de concurrentie?

De belangrijkste troef van deze zesde Corsa-generatie is dat in het fundament ruimte voorzien is voor een grote batterij, en dat betekent dus dat er ook een elektrische versie aankomt. Net zoals zijn Franse broers heeft hij een accu van 50 kWh die goed moet zijn voor een dikke 300 kilometer emissieloos rijden. En da’s best groot nieuws, want elektrische versies van marktleiders als de Polo, Clio of Fiesta zijn nog lang niet in zicht.

Het AutoWereld-oordeel?

De eerste tekenen ogen veelbelovend, Opel doet een goede zaak met het Franse platform, dat hem een stuk lichtvoetiger maakt. Voor een sluitend verdict is het wel nog even wachten op de vormgeving en prijszetting, da’s pas voor later dit jaar. De lancering is voorzien voor de herfst.

In dit artikel : Opel, Opel Corsa

Geschreven door op