Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Manta GSe Elektromod (2021)

Niet te koop, deze elektrische Opel Manta GSe, maar wel een bijzonder geestige vingeroefening. AutoWereld doet de test met de Elektromod.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

In de eerste plaats een zeer slimme manier van Opel om publiciteit te maken voor de nieuwe vormtaal en voor elektrisch rijden, en met de klap ook nog even het erfgoed in de verf te zetten. Maar deze Manta GSe Elektromod (lees: geëlektrificeerd en gemoderniseerd) is wel volledig operationeel, dus wij wilden die wel eens uitproberen.

  • Gebaseerd op een Manta A uit 1974
  • Elektromotor van 108 kW
  • Digitale tellers en led-snoet
  • Manuele vierbak bleef behouden
  • Niet te koop

De concurrentie:

  • Allerhande bedrijfjes zijn bezig met de ombouw van klassiekers tot EV’s, zoals Monceau Automobiles, dat oude Mercedessen elektrificeert. Het genre zit in de lift, al is de homologatie vaak een struikelblok.

Testomstandigheden:

  • In de buurt van het Opel-hoofdkwartier in Rüsselsheim.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Elektro-geel
  • Opties: niet van toepassing
  • Banden: 195/40 R7, Yokohama Advan Fleva

Leuk weetje:

  • Amper 6 weken had de prototype-afdeling van Opel nodig om deze unieke Manta GSe klaar te maken.

Is dat een moeilijke klus, een oldtimer elektrificeren?

In dit geval niet echt, want Opel moest met weinig rekening houden; deze Elektromod is voor eigen gebruik, niet voor de verkoop. De originele 1.6-benzine ging eruit en een gespecialiseerde onderaannemer leverde de nieuwe elektromotor en batterij aan. De aandrijving is nog steeds op de achterwielen, en het bijzondere hier is dat de manuele vierbak gewoon op zijn plaats bleef.

Wel maakte Opel werk van een eenmalige typegoedkeuring, zodat deze Manta GSe ook de straat op kan. Getuige de letter E op de nummerplaat, in Duitsland rijdt elke (PH)EV daarmee rond.

Hij ziet er ook een stuk moderner uit?

De volledige grille en lichtpartij ging eruit en ruimde plaats voor een groot zwart led-bord, dat het merklogo afficheert en met aan weerszijden haakse led-stroken, een referentie naar de nieuwe vormtaal die het merk uitrolde op de Mokka. De zwarte neus geeft zelfs boodschappen weer, als een lichtkrant.

Verder belandde al het chroomwerk in het containerpark en kreeg de auto subtiele zwarte accenten en een gemoderniseerd logo achteraan. Typisch voor het merk is ook de gele lak en de zwarte motorkap. Tijdens de testrit in de regio van Rüsselsheim, waar iedereen wel een snuifje Opel in het bloed heeft, hadden we alvast veel bekijks met dit stukje gerenoveerd erfgoed.

Binnenin treffen we OPC-sportstoelen, een netjes geïntegreerd digitaal dashboard en fraaie details als de plafondbekleding in donker alcantara of het Petri-stuurtje.

Rijdt dat leuk, een oldtimer zonder verbrandingsmotor?

Toch wel, en dat ligt voor een groot deel aan de manuele versnellingsbak, die je niet alleen nauwer betrekt bij het rijden, maar ook het geluid terugbrengt. Het staccato zoemen van de tandwielen is prettige ersatz voor het gemis aan motorgeronk. En vooral ook: authentieke ersatz. Die van Opel zijn gelukkig niet getrapt in de val van de digitale motorklank.

Ontkoppelen hoeft enkel bij het schakelen, niet bij het tot stilstand komen, want het stationaire toerental van een elektrische motor is 0 opm. Met 255 Nm is er weliswaar voldoende trekkracht om het schakelen te laten voor wat het is, maar de verhoudingen liggen zo dat je gauw tegen de begrenzer botst.

De integratie is netjes, dit is geen haastklus zoals sommige conceptauto’s die rammelend en krakend hun slakkengang inzetten. Uiteraard is de stijfheid niet die van een moderne auto, maar het valt behoorlijk mee, en de (onbekrachtigde) stuurinrichting en het chassis voelen behoorlijk strak aan.

De gewichtsverdeling is er zelfs op vooruit gegaan, de batterij (31 kWh) zit immers achterin. In combinatie met de grip van het moderne Yokohama-schoeisel (17 duim) kan je daardoor verbazend potig door de bocht. Er is zelfs wat teveel grip, een tikje extra beweeglijkheid in de kont zou deze Manta niet misstaan.

Is hij te koop?

Die van Opel zeggen dat ze overstelpt worden met vragen om een elektrische Manta te kunnen kopen, en dat ze een beperkte oplage overwegen. Het zou ons echter sterk verbazen, er is immers een groot verschil tussen een eenmalig exemplaar voor zelfpromotioneel gebruik en serieproductie. Alleen al het vinden van donorauto’s en daarop dan ook enige kwaliteitsgarantie bieden lijkt ons al onbegonnen werk.

Om een lang verhaal kort te maken: neen. Wel iets waarschijnlijker is dat Opel een conversiekit zou uitbrengen, al is ook dat allerminst een zekerheid. Maar als Opel het niet doet, dan wellicht iemand anders.

Het AutoWereld-verdict?

Deze Opel Manta GSe Elektromod illustreert vooral dat er muziek zit in elektrische oldtimers, het is technisch haalbaar en mits de juiste afregeling fnuikt de ombouw allerminst de rijpret. Tussen droom en daad staan echter heel wat praktische bezwaren, waardoor het helaas allicht bij het eerste zal blijven. Niettemin: leuk idee, wie doet er wat mee?

Verwante testen

Journalist AutoGids/AutoWereld