Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Opel Zafira Life 2.0 Turbo D 180 (2019)

De Opel Zafira is geen echte Opel meer, en zelfs geen echte personenwagen. Het is nu een busje geworden, net als de Peugeot Traveller en de Citroën SpaceTourer. Weet hij zich nog te onderscheiden? AutoWereld doet de test.

52.350 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De nieuwe Zafira, de vierde generatie alweer. Alleen gooit Opel het nu over een heel andere boeg, want deze Zafira is geen monovolume met het rijgedrag van een break meer. Het is nu een busje geworden, waardoor hij ook het achtervoegsel Life verdiende, waarmee hij zich duidelijk boven de Combo life positioneert. En net als die Combo heeft de Zafira Life PSA-genen, want onder- en bovenhuids is hij zowat identiek aan de Peugeot Traveller en de Citroën SpaceTourer. Wat dat zoal inhoudt?

  • 2 liter-dieselmotor van 177 pk en 400 Nm gekoppeld aan 8-trapsautomaatbak
  • Medium meet 4,95 m lang, ook verkrijgbaar als Small (4,6 m) en Large (5,3 m)
  • 6 individuele en configureerbare VIP-zetels met centraal tafeltje
  • Elektrische schuifdeuren langs beide kanten
  • Wereldpremière was op Autosalon Brussel 2019
  • 7”-infotainmentscherm met Android Auto/Apple CarPlay

Concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Een kampeerweekend met 6 volwassenen richting Nederland, inclusief kampeerspullen. Een uitdaging om het allemaal passend te krijgen, dus.

Specificaties testvoertuig:

  • Business Innovation, een vrij complete uitvoering om tot 6 man comfortabel te vervoeren. Er zijn ook configuraties met 7 of 8 zitplaatsen.
  • Kleur: Platinum Grey
  • Opties: verwijderbare trekhaak (700 euro), panoramisch dak (750 euro), Multimedia Navi met 7” touchscreen (900 euro)

Waarom noemt Opel dit busje nog een Zafira?

Omdat ze de rechten op die naam nog hadden liggen, waarschijnlijk. Nee, veel heeft deze vierde generatie Zafira (Life) niet meer te maken met zijn voorgangers, maar monovolumes hebben het enorm moeilijk vandaag de dag. Dat Opel dan voor een goedkope manier is gegaan om een opvolger uit te brengen, mag dus geen verrassing vormen.

En, is het gelukt om alle bagage erin te proppen?

Nog net, ja! En dat dankzij de apart openende achterruit, waardoor je de bagage simpelweg kan stapelen tegen het kofferdeksel zonder dat de hele constructie naar beneden dondert. Zolang je zachte tassen gebruikt en dat kofferdeksel dicht blijft, natuurlijk. Ook heb je over heel de lengte van de auto veel ruimte tussen en naast de zetels voor allerlei spullen. Het is dus mogelijk om 6 man mee te nemen, inclusief bagage.

En onderweg?

Onderweg was er niet veel geklaag te horen van achterin. De zes individuele zetels zitten uiterst comfortabel en zijn gemakkelijk in te stellen. De achterzetels staan bovendien op rails, waardoor ze verschoven, gedraaid of zelfs volledig verwijderd kunnen worden in een handomdraai. En een setje sterke biceps, want licht zijn ze niet. En ook voorin zit je prinsheerlijk, met een hoge zitpositie en dito stuur, waardoor je ook wat flexibeler bent in je rijhouding. Het grootste kritiekpuntje dat we hebben mogen aanhoren: het gebrek aan luidsprekers voor de derde zitrij.

Het rijgedrag van de Opel Zafira Life zit pal tussen dat van een comfortabele personenwagen en van een gewone bestelwagen. De krachtige dieselmotor werkt goed samen met de achttrapsautomaat, waardoor je vlot herneemt om in te voegen op de snelweg of een inhaalmanoeuvre uitvoert. Ook qua geluidsisolatie heb je niets te klagen. Je bent je wel steeds bewust van het feit dat je zowat op de vooras zit, en er nog een hele lap auto achter je zit. Met zijn 2 meter breedte (zonder buitenspiegels) is het ook niet altijd even makkelijk parkeren.

Maar zijn er dan ook echt verschillen te bemerken tegenover zijn broers?

Buiten een iets ander design van de koplampen, de grille en het logo op het stuur: niet echt, neen. Je vindt ook overal PSA- en Peugeot-logo’s terug. En ook qua aankleding zijn de Peugeot- en Citroënversies zowat identiek samen te stellen. Dan moet je al kijken naar de prijs, maar ook daar is het moeilijk om een duidelijke rangorde te bepalen. Opel geeft op het moment van schrijven namelijk erg veel korting op de Zafira Life, maar ook bij de andere PSA-merken zal je kunnen onderhandelen.

Het AutoWereld-oordeel?

Neen, deze Opel Zafira Life weet zich niet te onderscheiden van zijn broertjes Traveller en SpaceTourer. Maar dat neemt niet weg dat het een heel fijne metgezel is. Hij is comfortabel voor elke inzittende, rijdt zeer aangenaam met de krachtigste dieselmotor en ziet er ook niet slecht uit. Of je nu deze moet kiezen, of een van die andere twee, hangt uiteindelijk af van hoe goed je overeenkomt met jouw Opel-dealer.

In dit artikel : Opel, Opel Zafira

Geschreven door op