Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Performancebanden

Met de winter naderend op kousenvoeten ben je dezer dagen beter af met sneeuwrubbers (zie dan ook onze winterbandenspecial bij AutoWereld 342). Al doen volgende performancebanden wel smachten naar de komende, en ongetwijfeld hete, zomer.

Performancebanden #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Met de winter naderend op kousenvoeten ben je dezer dagen beter af met sneeuwrubbers (zie dan ook onze winterbandenspecial bij AutoWereld 342). Al doen volgende performancebanden wel smachten naar de komende, en ongetwijfeld hete, zomer.

Dergelijk rubber adequaat testen, vraagt om zo weinig mogelijk interfererende variabelen. Die stoorzenders horen dus uitgeschakeld door, om te beginnen, de verschillende spelers op dezelfde dag te verzamelen, zodat de klimatologische omstandigheden voor iedereen alvast dezelfde zijn. Vervolgens hoort eveneens de proeftuin identiek te zijn, net zoals ook de testwagens idealiter uit dezelfde stal stammen.

Vandaar dus dat we op een kwakkelende septemberdag rendez-vous geven op het circuit van Zolder. Een vloot A 200 CDI's zijn de uitgenodigde speelkameraden, elk geschoeid met een sportief maatje 225/40 R18, weliswaar telkens geleverd door een andere fabrikant. Tekenen present: Bridgestone met zijn Potenza S001, Continental met de ContiSportContact 5, Goodyear en de Eagle F1, de Pilot Sport 3 van Michelin, Pirelli's Pzero en uit Japan vaardigde Yokohama zijn Advan Sport V105 af. Nu maar eens kijken wel vlees, euh - rubber, we in de kuip hebben.

Tyre_Test_Zolder-6949

Bridgestone Potenza S001

Banden met een sportieve instelling horen in de eerste plaats bakken grip te leveren, ongeacht de weersomstandigheden. Tenminste, zolang dat niet ten koste gaat van het stuurgevoel. En net daar blinkt de Potenza uit. Hij is niet de 'plakkerigste' van de hoop, zeker niet als de piste er ook nat bij ligt, maar je voelt ten allen tijde wel wat de Bridgestone-rubbers aan het uitvreten zijn.

Een bijzonder leuke band dus, ook al is het niet de efficiëntste. Fun die echter wel wat ten koste gaat van het comfort en komt met extra rolgeluiden (beide te wijten aan de vrij harde flanken). Bovendien is er, zoals gezegd, nog werk aan de grip in het nat, al zou Bridgestone voor dat laatste binnenkort met een afdoend antwoord komen.

+: communiceert uitstekend, fun
- : rolgeluiden, mist grip in het nat

Tyre_Test_Zolder-6799

Continental ContiSportContact 5 

Duitse Gründlichkeit wordt in deze belichaamt door Continentals ContiSportContact 5. In welke condities of op welke ondergrond ook, de Conti's laten zich nimmer van de wijs brengen. Grip is er zowat altijd, zelfs al hamer je geregeld en keihard op het rempedaal. Foolproof met grote F, heet zoiets dan.

De keerzijde is wel dat de Continental inboet aan beleving. Je gaat bijzonder snel, met de ContiSportContact werden telkens toptijden geklokt, al maal je die rondjes zonder de glimlach waar een paar van zijn concurrenten je op trakteren. De Continentals kosten ook een aardige duit én kampten met een aanzienlijke slijtage rond het middengebied.

+: veel grip in alle omstandigheden, korte remafstanden
- : kostprijs, vergeet te entertainen

Tyre_Test_Zolder-6761

Goodyear Eagle F1

ActiveBraking Technology heet het wonder van deze Goodyear. Dankzij die nieuwe rubbersamenstelling zou je gemiddeld 3 meter minder nodig hebben om tot stilstand te komen dan de concurrentie, aldus de Amerikanen, een claim die we alleen maar kunnen bevestigen. Het is verbazend hoe weinig asfalt de met Eagle F1's geschoeide A-Klasses nodig hadden om gestopt te raken. Naast performant remmen, blinkt de Goodyear ook uit in speelsheid. Even de achterkant zetten, vergt niet de minste moeite, spelplezier dat we op de technische piste meer dan wisten te waarderen.

Alleen, wat we al aangehaald hebben bij de Bridgestones, je verwacht van een sportband in de eerste plaats de nodige grip en net daar stelt de Eagle F1 wat teleur. Zeker in het nat voel je het vertrouwen wegzinken en spartelen de rubbers naar houvast. De Goodyears waren ook het meest onderhevig aan slijtage, wat dan weer de keerzijde is van die ActiveBraking Technology.

+: kortste remafstand, veel spelplezier
- : mist grip zeker in het nat, slijtage

Tyre_Test_Zolder-6938

Michelin Pilot Sport 3

De Pilot Sports horen al jaren tot de referentie en daar lijkt nu niets aan te zullen veranderen. Michelin bewees immers ook nu weer dat het weet hoe je een steengoede band in elkaar moet draaien. Zowel naar uithouding, grip, communicatie als slijtage toe scoorden de Pilot Sports steeds goed tot zeer goed. Het maakt er dan ook één van onze geprefereerde sportbanden van.

Toch moeten ook de Fransen naar huis met wat werkpunten. Zo stelde de remafstand op het droog enigszins teleur. In natte omstandigheden herstelden de Michelins de balans enigszins, maar van een dergelijk icoon verwachten we wel beter. Zeker aangezien de Pilot Sports niet meteen goedkoop zijn.

+: prima allrounder, bulkt van het vertrouwen
- : remafstanden kunnen beter, prijzig

Tyre_Test_Zolder-6811

Pirelli Pzero

Ook de Pzero draait al jaren mee bij de sportieve jongens en heeft bijgevolg nog weinig te bewijzen. Nochtans blinkt de Pirelli nergens echt uit. Hij doet alles wat je ervan mag verwachten, met uitstekende gripbalansen, een mooi comfort en een meer dan behoorlijke feeling, zonder echter te excelleren. Het maakt bijgevolg van de Pzero een mooie, maar wat onopvallende allrounder.

Toch zolang het droog blijft. De Pirelli heeft een hekel aan regen en laat dat ook duidelijk voelen. Hoewel hij zeker niet als slechtste uit de testen op nat wegdek kwam, voel je toch dat de Pzero last heeft met de veranderde (weers)omstandigheid. Vooral het vertrouwen is dan zoek. Of dat dan te maken heeft met zijn zuiderse afkomst? Tja ...

+: knappe allrounder, comfortabel
- : schrik van water, duurste van het panel

Tyre_Test_Zolder-6833

Yokohama Advan Sport V105

Dé revelatie als het aankomt op handling, komt deze keer uit Japanse hoek. Yokohama rekende dan ook vakkundig af met de kritiek die de vorige Advan Sports te slikken kregen (te weinig grip in natte omstandigheden) en leverde met zijn V105 een band af die niet alleen bulkt van het vertrouwen, maar ook naar bijtkracht en speelsheid toe zijn uitdagers overtroeft. Wie sportiviteit hoog in het vaandel draagt, kan dus eigenlijk niet rond deze Yokohama's, temeer daar ze de goedkoopste zijn uit deze test. Vandaar wellicht dat heel wat Porsche en AMG's standaard de fabriek verlaten op Advan Sports.

Uiteraard is er ook hier een 'maar'. Naar rolweerstand en rijgeluiden toe, scoren de Yokohama's eerder pover, waardoor ze inboeten op comfort. Wie welbehagen vooropstelt, laat de Advan Sports dus beter links liggen. Al kan je je dan evengoed de vraag stellen of sportrubbers wel de banden zijn die je echt nodig hebt?

+: bijzonder uitgepuurde sportband, veel vertrouwen, prijselijk
- : hoge rolweerstand, rijgeluiden

Tyre_Test_Zolder-6622