Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PEUGEOT 2008 1.6 e-HDi (2013)

Geschreven door Steven Appelmans op

Het B-segment is nog maar eens een SUV-je rijker nu ook Peugeot zich in de debatten komt mengen. Maar of de 2008 ook het hoge woord zal voeren? Hij ziet er alleszins niet slecht uit. Behalve opzij dan, want wat zitten die chromen strips boven de achterdeuren te doen?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

2008 1301JBL009 630x380 WEGTEST: Peugeot 2008 1.6 e HDi (2013)

Misschien beginnen bij het begin. Over smaken en kleuren valt niet te discussiëren, dus dat gaan we in deze dan ook niet doen. Wat we wel vaststellen is dat Peugeot de minder controversiële kant is opgegaan met zijn design. De stijl van de 2008 zal dan ook minder stof doen opwaaien dan de Captur van Renault of de Nissan Juke. Een bewuste keuze overigens. In Sochaux willen ze vooral een boodschap van verfijning en elegantie overbrengen, een taak die nu eenmaal om de nodige tekenkundige reserves vraagt.

Dat gezegd zijnde, begrijpen we maar al te goed jullie esthetische tegenkantingen tegen die gechromeerde latten aan de zijkanten. Ook wij hadden/hebben het er moeilijk mee en hadden de 2008 liever gezien zonder. Vooral omdat het eigenlijk ook zonder kon.

2008_1301JBL300

Hoe bedoel je?

Initieel zaten daar de dieper in de koets snijdende deurstijlen. Peugeot wou immers koste wat het wou de voordeuren rechtstreeks overnemen van de 208. Maar dat leverde issues op voor de instap achterin. Door dezelfde horizontale profiellijn aan te houden, krompen de achterdeuren en werd de instap achterin te klein. Daar werd wat op gevonden door het dak achterin lichtjes te verhogen en de portieren achteraan door te laten lopen in de dakstijl.

Tot ook de ingenieurs zich gingen bemoeien en met een eenvoudigere oplossing op de proppen kwamen. De achterbank werd gewoon wat lager ingebouwd waardoor instappen, zelfs met de standaarddeuren, niet hoefde gepaard te gaan met ernstige hoofdletsels. Maar omdat het design ondertussen op punt stond (lees: er geen tijd, noch geld overbleef om de oefening opnieuw te doen) werden beide uitstulpingen gehouden en kwamen er chromen strips waar eerder plek werd voorzien voor de portieren.

2008_1301JBL034

Ah zo. Jullie zeiden eerder dat de voordeuren overgenomen werden van de 208. Deelt de 2008 nog iets met zijn kleinere broer?

Yep, twee derde van zijn onderdelen zelfs. Al zitten die stuk voor stuk onder de koets. De 115 pk en 270 Nm sterke 1.6 e-HDi bijvoorbeeld. Een bijzonder jolig blokje dat gepaste prestaties levert bij de vlotte rijstijl die de 2008 wil aanhouden. Want het mag dan al een crossover zijn, deze Peugeot rijdt als een berline. Bijzonder prettig dus. Zeker met dat kleine stuurtje. Ook het A-platform wordt gedeeld, net als de ophangingsstructuur, de zesbak, de voorruit en de spiegels. Al de rest is nieuw.

Wel opvallend is dat de 2008, ondanks zijn 20 centimeter langere, 0,3 centimeter bredere en  2,5 centimeter hoger op zijn poten staande koets met identiek dezelfde wielbasis aan de aftrap komt. Dat het SUV-je achterin toch een pak meer been-en hoofdruimte in de aanbieding heeft, dankt hij volledig aan de eerder al vermelde nieuwe achterbank.

Ook de koffer is een stuk groter wat van deze 2008, in tegenstelling tot zijn kleinere broer, een echte familiewagen maakt. Eentje die op de koop toe ook beter en chiquer afgewerkt komt. Want ze mogen dan al dezelfde boordplank delen, de plastics die erover werden getrokken, staan een stuk hoger op de kwaliteitsladder.

2008_1301JBL101

Ja, maar dat zal je ongetwijfeld wel betalen ook.

Goedkoop is hij allerminst, maar je wordt evenmin bedrogen. Wie zich tevreden kan stellen met de vrij kale 1.2 VTi rijdt al met een 2008 vanaf 14.900 euro. Da's een kleine 1.500 euro meer dan wat je voor een gelijkgemotoriseerde 208 dient neer te tellen. Een prijsverschil dat quasi wegvalt als je ook de 207 SW, het breakje dat de 2008 moet doen vergeten, in het verhaal betrekt.

Zelfs de 22.350 euro die onze top-2008 dient te kosten, vinden we eigenlijk best meevallen. Toch als je kijkt wat je er allemaal voor in ruil krijgt. Ook gadgetjagers worden op hun wenken bedient, want wie dat wil kan het parkeren overlaten aan de 2008, zich via een aantal apps laten informeren over  de geldende prijzen bij de lokale benzineboer of  de show stelen met de LED-verlichting in het plafond. Tot slot kunnen ook terreinridders hun hart min of meer ophalen met het Grip Control. Met dat van de 3008 geleende snufje raakt je voorwielaandrijver een behoorlijk eind op uitdagend offroadterrein. Wie die kunde met eigen ogen wil aanschouwen, zal trouwens niet lang meer moeten wachten. Binnen een drietal weken staat de 2008 immers al in de showroom.

Motor: 1560 cc, L4 (turbodiesel), 84/115 kW/pk bij 3600 opm, 270 (285 in overboost) Nm bij 1750 opm. Transmissie: voorwielaandrijving, manuele zesbak . Afmetingen (l/b/h): 4159/1829/1556 mm Gewicht:1180 kg Koffer: 360-1194 l Ophanging: MacPherson/torsieas Prestaties: 188 km/u, 0-100 km/u in 10,4 sec. . Normverbruik: 4,0 l/100 km . CO2-uitstoot: 105 g/km . Prijs: 20.650 euro

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 2008

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!