Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

AUTOSHOW BRUSSELS 2020

Ontdek hier alle saloncondities en het beste van het Autosalon 2020

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 130 (2019)

Samen met de 208 heeft Peugeot ook de 2008 volledig herbouwd. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Een van de bestsellers onder de kleine crossovers, samen met de eveneens volledig nieuwe Renault Captur. En een afgeleide van de 208, logisch dus dat de Fransen hun succesduo in één beweging vernieuwen. De korte samenvatting:

  • Op CMP-platform (208, Opel Corsa en DS 3)
  • Elektrische versie meteen verkrijgbaar
  • Zelfde vormtaal als 3008
  • 1.2-benzine of 1.5-diesel
  • Tellers met 3D-scherm

De concurrentie:

  • De Captur vanzelfsprekend, net als de VW T-Roc, Toyota CH-R, Nissan Juke, Dacia Duster en nog een dozijn andere spelers.

Testomstandigheden:

  • In de Provence, waar de winters guurder zijn dan je zou denken. Al is het er altijd wel lekker rijden.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Fusion-oranje
  • Banden: Michelin Primacy, 215/55 R18

Leuk weetje:

  • Peugeot verhuist de productie van de 2008 van Mulhouse, bij de Vogezen, naar Vigo, aan de Atlantische kust van Spanje. Daar staat PSA’s grootste fabriek ter wereld.

Een 208, maar dan wat groter dus?

Zoiets, maar wel een heel stuk groter. De 2008 werd liefst 16 centimeter langer en zit nu aan 4,3 meter. Tegelijk werd hij breder en lager, een beweging die de meeste crossovers maken, waardoor hij wat atletischer op zijn poten staat.

De stijl is die van de 3008, met een lange en vlakke motorkap, scherpe hoeken en lichtblokken met 3 led-stroken, maar de flank is wel uitbundiger gesculpteerd. De deuren doen wat aan die van de Audi Q2 denken.

En vanbinnen?

Je waant je aan boord van de 208, wat geen slechte zaak is. Herkenbaar zijn het kleine stuur en de digitale tellers met knap uitgewerkt 3D-scherm, net als het hypermoderne maar tegelijk knusse ontwerp en de knappe materialen. Dat laatste echter niet overal, het en der treffen we ook goedkoop blinkende kunststof, terwijl de bediening van bijvoorbeeld de airco ook nodeloos omslachtig is. Geen perfect rapport dus, maar er valt hier wel wat te beleven.

De wielbasis is langer dan die van de 208, er is dus ook meer beenruimte. Voldoende, zonder meer, en de achterbank kan je helaas niet verschuiven, zoals in de Captur.

Hoe rijdt de nieuwe Peugeot 2008?

Behoorlijk sensationeel eigenlijk, de onderstelafregeling die Peugeot hier heeft uitgetekend. De voortrein is beweeglijk en bijzonder communicatief, en in de besturing zit een soort elasticiteit die het bochtenpikken verrassend prettig maakt. Dat kleine stuurtje zet het vinnige chassis nog eens extra in de verf.

Een terreinwagen is dit natuurlijk niet, laat staan dat hij met 4x4 zou komen, maar om toch een beetje de schijn hoog te houden, heeft Peugeot een terreinprogramma (Grip Control) beschikbaar, dat via de elektronica de auto wat ploetervaardiger maakt.

Benzine, diesel of elektrisch?

Tja, voor ieder wat wils natuurlijk. Alledrie de motoren zijn valabele opties, afhankelijk van wat je nodig hebt. De 1.2 kan je krijgen met 100, 130 of 155 pk, de 1.5-diesel met 100 of 130 stuks.

Welke je ook kiest, de 2008 is behoorlijk licht van bouw, waardoor ook de minder krachtige versies niet te snel op hun adem trappen en de dorst in bedwang houden.

Het AutoWereld-verdict?

We vonden de nieuwe 208 al een erg geslaagd autootje en de grote broer gaat door op dat elan, met een spitse stijl, een knappe zitkamer en een puntig chassis. Dit is een crossover waarin het prettig toeven en rijden is, en dat kunnen we lang niet van alle soortgenoten zeggen.

Verwante testen

Geschreven door op