Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Peugeot 3008 1.6 THP (2016)

Geen monovolumers meer voor Peugeot en dus kreeg de 3008 een herscholing tot SUV. Of dat dan bevalt? AutoWereld doet de test.

38.350 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Jawel, dit is weldegelijk de 3008. Je ziet geen gelijkenissen? Wel, je zal er ook geen vinden. Peugeot heeft het namelijk gehad met monovolumers. Of juister: ze zien in Parijs geen groeipotentieel meer in het familiaal concept. In een SUV daarentegen...

Het merk van de leeuw heeft berekend dat er vandaag 2,5 keer meer cross-overs worden verkocht als in 2009, een stijgende tendens waar Peugeot nu ook zijn steentje toe wil bijdragen. Met naast de 2008 nu de 3008, een offensief dat binnen een paar maanden wordt versterkt door de 5008.

Maar tot die tijd dien je van de 3008 te onthouden dat:

  • Hij de eerste Peugeot is met de nieuwe i-Cockpit. Een digitaal tableau die niet alleen bijzonder futuristisch oogt, maar ook de algemene beleving een premium kantje bezorgt.
  • Hij, net als zijn voorganger, steunt op de fundamenten van de 308. Vandaag is dat echter het nieuwe EMP2-platform, een basis waar de ophangingspunten lichtjes van werden herbekeken. Dat zou moeten zorgen voor een comfortabelere en tegelijk toch afdoende dynamische beleving.
  • Hij nog altijd een familievriend is. De 3008 groeide namelijk in alle richtingen en daar profiteren vooral de passagiers op de achterbank van.

 

Nog een 4X4 voor het C-segment? Hebben we er daar onderhand niet genoeg van?

Klaarblijkelijk niet. Al moet er meteen bij gezegd dat de 3008 eigenlijk een softroader is. Een 4X4-systeem is er niet, enkel het al van de 2008 en Partner gekende Advanced Grip Control dat via vijf standen ingrijpt op het ESP. Er is ook een Hill Assist Descent Control om je een gladde helling af te helpen, maar daar houdt de terreinhulp op.

Wie er dus echt mee het onverhard op wil, zal moeten wachten tot 2019 wanneer de plug-inhybride wordt gelanceerd. Diens bijkomende elektromotoren op de achteras zouden, naast het terugdringen van het verbruik, ook moeten voorzien in een echt offroadprogramma.

Enigszins jammer, want de gabarie van de 3008 leent zich wel voor een occasionele stap naast het asfalt. Met een bodemvrijheid van 22 centimeter en aan- en afrijhoeken van respectievelijk 20 en 29 graden kan je aardig wat obstakels tackelen. Bovendien laat de basis het technisch toe een extra verbinding te leggen tussen voor- en achteras, dus ook daar kan Peugeot zich niet achter verstoppen.

Al betreuren we de beslissing vooral omdat de potige looks duidelijk hinten naar een avontuurlijk bestaan. De wijde, met de 2008 gedeelde grille, de geprononceerde wielkasten, de robuust ogende flanken, ga ermee voor een modderpoel staan en er is geen hond die niet gelooft dat je het einde ervan niet zou halen. Helaas, pindakaas.

Wordt dat dan gecompenseerd door een degelijk gedrag op geplaveide wegen?

Gelukkig wel. Zoals al gezegd zijn de fundamenten die van de 308. En hoewel de 3008 een stuk hoger op zijn wielen staat, kan je zijn dynamische capaciteiten niet beter vergelijken dan met die van de hatch back. Comfortabel dynamisch weet ook de 3008 zich dus aardig staande te houden tussen zijn concurrenten.

Een Kuga is vlotter, een Kadjar iets behagelijker, maar beiden worden wel op de nek gezeten door de Peugeot.

Noem hem gerust de Franse Tiguan. Niet toevallig overigens, aangezien de hele ontwikkeling van de 3008 gespiegeld werd aan de VW.

 

Hoe zit het met de prestaties?

Net zoals het weggedrag volgen die een gulden middenweg tussen vlot en zuinig. Om dat concreet te duiden: de 1,6 liter-turbobenzine gaat in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u terwijl dat aan de pomp slechts 5,8 liter benzine zou mogen kosten (129 g/km CO2).

Maar wat misschien nog het meest indruk maakt, is de werkingsstilte. Enkel bij vloeren of in de optionele Sport-stand, waarbij het geluid via de luidsprekers versterkt wordt, hoor je de vierpitter wat kabaal maken. Een positief effect dat op zijn beurt om minder geluidsisolerend materiaal vroeg, wat dan weer zijn gunstige invloed heeft op de balans.

Met zijn 1.375 kilo is deze 3008 dan ook een pluimpje wat evenzeer bijdraagt tot het lichtvoetige gestuur van daarnet. Het enige waar we, tot slot, wat minder tevreden over waren, was de standaard gemonteerde zestrapsautomaat. Zolang je die niet bruskeert doet die zijn werk naar behoren, maar wil je ermee aan het sporten, dan blijken de gangwissels te traag om er echt de vaart in te houden. Maar goed, dat zijn spijkers op zeer laag water.

Goed, instappen nu. Hoe zit het achter het stuur?

Bijzonder comfortabel en aangenaam. Peugeot bouwde verder op het concept van de 308 waarbij je over het klein stuurtje moet piepen om de tellers te zien. Weliswaar met enkele ingrijpende aanpassingen. Om de kritiek te counteren dat de stuurnaaf nogal eens in het gezichtsveld van sommige chauffeurs lag, werd, naast de onderkant, nu ook de bovenkant van de hoepel afgevlakt.

Dat zorgt dus voor een verbeterde zichtbaarheid, al stopte Peugeot daar niet. Met de i-Cockpit treden de Fransen namelijk voor het eerst de digitale arena binnen. Alle nuttige info ziet zich voortaan geafficheerd op een 12,3 duim groot, personaliseerbaar TFT-scherm. Overigens is dat display standaard, ongeacht de motor en/of versie. 

Wat niet in de tellerpartij raakte, vind je vervolgens terug op het centrale aanraakscherm van 8 duim. Zoals we dat al een tijdje gewend zijn van PSA dien je voor zowat alle comfortfuncties aan het swipen, al voorzag Peugeot voor een aantal veel gebruikte functies wel nog een een aantal kantelschakelaars. Inderdaad, net zoals ook de vorige 3008 die in de aanbieding had. Waarmee we wel meteen de eerste en enige verwijzing naar de voorganger hebben gehad.

Ok, het is bijtijds. Maar is het ook praktisch?

Ook daar een overtuigende ‘oui’. Zoals evenzeer al gesteld is er door de uitgezette maten geen gebrek aan been- of hoofdruimte. Dat laatste wel enkel als je het panoramische schuifdak laat voor wat het is.

Eenzelfde verhaal in de koffer waar je nu minimum 590 liter in kwijt kan. Gooi je alles plat, dan stijgt dat volume tot 1.670 liter. De in twee delen te openen klep, waardoor de onderste kant zich desgewenst transformeerde tot handig bankje, heeft de nieuwe wel op moeten geven. Ter compensatie voorziet Peugeot in een uitschuifbare laadvloer waar je je derrière ook op neer kan vleien mocht je daar de behoefte toe voelen.

Even praktisch dus en daar komt nog een fameuze toef modernisme bovenop. Peugeot voorzag de boordplank en deurpanelen van een stoffen afwerking die een trendy cocoonsfeertje oproepen. Bijzonder aangenaam, zowel voor het oog als voor de algemene beleving.

Het verdict?

Is de 3008 de SUV teveel? Na deze eerste test kunnen we daar alleen maar negatief op antwoorden. De Peugeot heeft ons in alle opzichten verrast, niet alleen door zijn boute stijl, maar evenzeer door de puike afwerking, zijn knappe interieur, het onderhoudende weggedrag en het futuristische digitalisme. Dat maakt hem zeker niet foutloos, maar de weinige manco’s die resten, vergeef je hem nu wel een stuk sneller. Een model om in de gaten te houden dus. Zeker daar in Wolfsburg.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008

Geschreven door op