Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Peugeot 308 1.5 BlueHDi 130 (2018)

Diesel is dood. Toch niet bij Peugeot. De Fransen hebben namelijk net een nieuwe 1,5 liter gelanceerd, een zelfontbrander die zo zuinig en proper is dat hij op z'n eentje de planeet kan redden. Al moeten we dat dan toch eerst zien vooraleer we het geloven. AutoWereld doet dus de test.

28.210 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Peugeot 308 is één van de bestseller van het Peugeot-gamma en hoeft dus geen verdere introductie. Zeker niet gezien hij hier recent nog passeerde na z'n opfrisbeurt. De nieuwe 1.5 HDi daarentegen...

Daarvan dien je vooral te weten dat:

  • hij met 130 pk en 300 Nm 15 pk sterker is geworden. Het koppel bleef onveranderd.
  • de 1,5 liter, in tegenstelling tot de 1.6 die hij komt vervangen, rekent op AdBlue om het fijn stof opgekuist te krijgen.
  • de geometrie van de zuigerkop gebaseerd is op de 908 die Le Mans heeft gewonnen.
  • dat deze HDi al conform Euro 6c is
  • hij 4 tot 6 procent minder zou moeten verbruiken.

Laat de kleinere longinhoud zich voelen?

Zeer zeker niet. Al moet daar onmiddellijk aan toegevoegd dat we via de papieren wel zekerheid zijn gaan zoeken over het werkelijke vermogen van de diesel. Het voelde namelijk niet aan als 130 pk, al heeft dat deels vandoen met de kunde van de 308. Het chassis is dusdanig uitgepuurd dat je de SW nooit in verlegenheid brengt. Zelfs niet als je stevig aan het sleuren gaat. Onverzettelijkheid die natuurlijk maakt dat de cavalerie in praktijk wat mager lijkt uit te vallen. Niets meer dan een impressie, wees gerust.

Het andere deel van de mislukte eerste indruk gaat hand in hand met punt één in het mission statement: wees zo zuinig mogelijk. Beter doen dan zijn voorganger qua CO2-uitstoot bleek onbegonnen werk, want de eerder beschreven '4 tot 6 procent' blijkt in praktijk 1 g/km te zijn. Nu goed, alle beetjes helpen en met 95 g/km CO2 behoor je ook vandaag nog tot het selecte kransjes wereldverbeteraars.

Al is het een resultaat waar dus wel wat compromissen voor dienden gesloten. Dat je niet meteen de indruk krijgt snel vooruit te gaan, mag voor een stuk op het conto van de manuele bak die met zijn langer verhoudingen niet meteen geschikt sprintmateriaal is. Wellicht doet de achttrapsautomaat daar beter, al hebben we best vrede met de 9,7 seconden die onze 308 SW nu klokt.

Waar maakt de 1.5 BlueHDi dan het meeste verschil?

In de opkuis van fijn stof. Vroeger viel PSA daarvoor terug op cerine – of Eolys, zoals de commerciële naam luidt van het additief. Opgeslaan in een klein reservoir dicht bij de uitlaatlijn hielp die stof de partikelfilter beter genereren. Vandaag neemt AdBlue die taak waar. Niet omdat het efficiënter zou zijn of er betere resultaten mee voorgelegd kunnen worden. De switch werd voornamelijk gemaakt omdat AdBlue makkelijker bij te vullen valt én het goedkoper is. Waarmee je nu dus ineens weet waarom de tankklep (die nu vierkant is in plaats van ovaal) één van de gefacelifte elementen is aan de 308. Er was ruimte nodig voor de bijkomende vuldop.

Voorts zijn de aanpassingen eerder beperkt. Er is uiteraard het kleinere motorvolume, net als een nieuwe intercooler en de eerder vermelde zuigerkop (yep, die van de 908-racer, al zien we niet goed wat daar dan het voordeel van moet zijn), maar daar blijft het in grote lijnen bij. Niets waar we moeilijk gaan over doen: we hadden immers nooit klachten over het kunnen van de 1.6 BlueHDi.

Bovendien valt de meerkost behoorlijk mee. Vanaf 24.684 euro rij je rond met de 130 pk-variant van deze 1.5 BlueHDi. Goedkoper kan, maar dan moet je het stellen met 100 paarden. Een downgrade die we niet zouden doen. Omdat wat extra vermogen altijd is meegenomen, maar evenzeer omdat je voor dat geld onmiddellijk een Allure-kleed rond je 308 SW hangt.

Het AutoWereld-oordeel?

De switch van een 1,6 liter naar een 1,5 liter-diesel is er één van de had-je-het-mij-niet-gezegd-dan-had-ik-het-niet-geweten-soort. Het laat zich dus amper voelen, noch in verbruik (de 5,2 liter van onze testweek is amper 2 tienden beter dan we klokten tijdens de kamp tegen de Astra Sports Tourer in AutoWereld 366), noch qua prestaties (al is dat laatste zuiver gebaseerd op gevoel). Maar je zorgt wel voor een schonere wereld en bijgevolg een properder geweten.

 

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308

Geschreven door op