Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PEUGEOT 5008 2.0 HDi 150

Een monovolume die naast ruim ook leuk is, het lijkt wel een contradictie. Maar met de 5008 toont Peugeot dat het kan.

PEUGEOT 5008 2.0 HDi 150 #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

We komen deze Fransoos nogal vaak tegen op de weg. Wil dat zeggen dat het iets deftigs is?

Absoluut terecht, met de 5008 heeft Peugeot een zevenzitter gemaakt waarin het leuk reizen is. De chauffeur zit knus in een cockpit die amper aan die van een monovolume doet denken. De instrumenten staan helder rondom de stuurman uitgespreid, met desgewenst een head-updisplay en een puik navigatiesysteem.

Anders dan bij de Citroën  C4 Grand Picasso, waarmee deze Peugeot veel gemeen heeft, is het echt plezierig rijden met de 5008. Zonder nodeloos hard te zijn, ligt het koetswerk strak op de weg. Het stuur is direct maar niet nerveus, en de kort getrapte zesbak haalt het beste uit de puike 2.0 HDi.

Mits enige inspanning haal je een verbruik van 6 liter, maar eens het interieur gevuld met passagiers moet je eerder op 7 rekenen.



Is het écht een zevenzitter?

Nee, idealiter vul je hem met vijf personen, dan blijft er plek over voor bagage. De twee optionele stoeltjes die uit de koffervloer klappen, zijn enkel voor kinderen bedoeld.

Op de tweede rij zit je wél goed als volwassenen. Elk van drie stoelen is apart in de lengte verschuifbaar, terwijl in de vloer extra bergvakjes zitten voor prullaria. Boven de achteruitkijkspiegel hangt nog een breedbeeldspiegeltje om calamiteiten op de achterbank in de gaten te houden. Heerlijk is ook het gigantische glazen zonnedak.



Was Citroën niet de monovolumespecialist van de PSA-groep?

Dat dachten wij ook, en tot nader order heeft de Parijse poot van de groep nog steeds het ruimste aanbod in dit segment. Met deze 5008 heeft Peugeot echter een gevaarlijke klant in de markt gezet. Zijn interieurbouw en weggedrag zijn beter, ook tegenover een Grand Scénic of Zafira. Zelfs de Touran zouden wij laten staan voor deze gezinsvriendelijke Leeuw.

Weet echter wel dat je vlotjes 27.330 euro moet neertellen voor deze 150 pk sterke 2.0 HDi. Onder andere automatische airco, cruise control, parkeerhulp achteraan zijn weliswaar standaard.

Motor: L4-diesel (turbo), 1997 cc, 150 pk (3750 opm), 340 Nm (2000) Transmissie: voorwielaandrijving, 6M Prestaties: 195 km/u, 0-100 km/u in 9,9 sec Testverbruik: 7,1  l/100 km Prijs: 27.330 euro

Detailtest in AutoWereld 258 (14 januari 2010)

Foto's: Peter Staes

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 5008

Geschreven door op

De concurrenten