Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PEUGEOT 508 2.0 HDi 136

Cijfermatig is het niet helemaal duidelijk, maar de 508 volgt de 407 op. En het honderdje meer is terecht.

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

Dat werd tijd, want de 407 was de versheidsdatum stilaan gepasseerd, niet?

De 407 had op sommige vlakken inderdaad zijn beste tijd gehad. Het interieur was aan de krappe kant, vergeleken met bijvoorbeeld de Mondeo, en ook de inrichting en afwerkingskwaliteit had nood aan een update.

Niet toevallig zijn dat de twee belangrijkste verbeteringen aan de 508 ten opzichte van zijn voorganger. Met name de beenruimte achteraan en het laadvolume zijn serieus vergroot en scharen zich nu bij de top in dit segment. Het dashboard zit strak verpakt in aangename materialen, en ook qua snufjes in de Fransoos weer helemaal bij de pinken.

We zien een head-up display, een GPS met weergave in hoge resolutie, een airco met vier temperatuurzones en op de break (ook wel: SW)  een glazen dak dat niet hoeft onder te doen voor dat van een middelgrote veranda. Allemaal opties, weliswaar.

En nog steeds even leuk om te rijden?

Wat dat betreft hoefde de 407 van niemand lessen te krijgen, en de 508 borduurt verder op dat élan. Het rijgevoel is in essentie hetzelfde, met een strak sturend maar vergevingsgezind chassis. Het stuur staat een tikje directer afgeregeld dan voorheen. Jammer wel van de iets te hoge zitpositie en het luide windgeruis rond de grote zijspiegels.

Helemaal fun is de 2.2 HDi, de enige versie die aanspraak maakt op de aangepaste MacPherson-voortrein met losgekoppeld stuurpunt, zoals op de RS-modellen van Renault en de machtige Focus RS. De 450 newtonmeter vinden vlotjes hun weg naar de wielen, die zich scherp als een mes en zonder koppelstuur laten leiden. Het is geen sportwagen, maar wel een bliksemsnelle en kwieke gezinswagen.

De 2.0 HDi met 136 pk is makker, maar heeft meer dan genoeg is hun om het jaar rond te voldoen. De 2 liter-diesel van PSA behoort tot de beste in zijn genre, en met een gemiddeld normverbruik van 4,8 liter hoeft je dat geeneens zoveel te kosten.

Waarvoor dank aan de gewichtsbesparing van een 30-tal kilo tegenover de nochtans kleinere 407, en de indrukwekkende aërodynamica. Met een Cx-waarde van nauwelijks 0,26 is dit een van de meest gestroomlijnde auto's die je kan kopen.

Wie graag nog wat zuiniger wil, kan gaan voor de 1.6 e-HDi (115 g/km CO2, later op het jaar wordt dat 109) of vanaf volgend jaar de HYbrid4. Die is gebaseerd op de 2.0 HDi met 163 pk, heeft achteraan een elektromotor liggen en zal minder dan 100 g/km uitstoten. We zijn heel benieuwd, al weten we wel al dat het geen koopje zal zijn.

Komt er ook weer een coupé?

Voorlopig niet, de 407 Coupé blijft gewoon te koop. Er volgt op termijn wel een derde 508-variant, maar het enige dat we daarover weten is een gerucht, namelijk dat het een CC wordt.

En de 607, die wordt deels opgevolgd door deze 508. Er komt dus geen rechtstreekse opvolger voor de dienstwagen van onze Koninklijk Bemiddelaar, al belooft Peugeot wel dat het nog 'iets'  zal maken als opvolger. Koffiedik kijken.

Motor: Viercilinder-diesel (turbo), 1997 cc, 136 pk (4000 opm), ca. 320 Nm (2000) Transmissie: voorwielaandrijving, 6M Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 9,8 sec Normverbruik: 4,8 l/100 km Prijs: 26.530

Eerste test in AutoWereld 283 (27 januari 2011)

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508

Geschreven door op