Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PEUGEOT 508 HYBRID4

Een ecologische missie te vervullen, maar rechtvaardigen je weekends bij je schoonmoeder geen avontuurlijke break? Dan is er nu de 508 HYbrid4 in sedankostuum.

PEUGEOT 508 HYBRID4 #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

De technologie is voorgekauwd, juist?

Affirmatief. De hybridetechniek hebben de ingenieurs van onder de 508 RXH gevezen, een verhoogde break met een iets avontuurlijker behangen koetswerk. De sedan werpt die A.S. Adventure-outfit van zich af, evenmin schreeuwt hij van de daken dat hij eigenlijk een milieuridder is. Slechts een connaisseur spot het minuscule HYbrid4-opschrift dat in de grille zit verwerkt. Ook in het salon strooit Peugeot amper met logo's.

Vergis je trouwens niet. De HYbrid4 is er één die diesel snuift. De 2.0 HDi lost zijn 163 paarden op de voorwielen, terwijl de 37 pk sterke elektromolen de achterwielen aandrijft. Hoewel er dus geen mechanische verbinding tussen voor en achter wordt gesmeed, is deze 508 technisch beschouwd een vierwielaandrijver. Met de draaiknop op de middenconsole in zijn 4x4-stand gemikt, geraak je tijdens je skivakantie wat sneller de berg op, maar veel meerwaarde biedt die setting niet.



De grootste troef is zonder meer het rijcomfort dat recht doet aan de reputatie van de Fransen als grossiers in wattigheid. Peknaden, mangaten en andere verplichte nummers van de Belgische wegen: de ophanging verteert het probleemloos. Bovendien gomt die zen de levendigheid onderweg niet volledig uit.

Het beste van twee werelden?

Bij constante snelheid, volmondig ja. Maar het hele concept moet nog wat langer in de vaten rijpen. Geen schande, ga maar eens na hoe lang Toyota aan zijn hybridetechniek heeft moeten schaven. Dan reppen we niet over het verbruik dat na 900 testkilometers strandt op 6,4 liter per 100 kilometer, zowat het dubbele van de door Peugeot geproclameerde 3,6 liter. Minder aanvaardbaar is het gedrag van de gerobotiseerde zesbak.



In pakweg de vorige BMW M5 kan je nog opwerpen dat natrappen, klappen en stoten bijdraagt aan de rijbeleving, in dit geval vloekt het echter met de comfortabele onderstelset-up. In automatische stand reageert de bak als een bejaarde, en voelt het gaspedaal te zwaar aan, waardoor je al snel de sportstand opzoekt. Daarbij krijg je meteen een vrijgeleide over het gecombineerde vermogen van 200 pk. De auto reageert bovendien een stuk alerter op je commando's, maar schokvrij? Dat nooit. Een ander nadeel is dat de zelfontbrander hoger in de toeren klimt, iets wat zich een neut te duidelijk manifesteert in de woonkamer.

Gemengde reacties.

Wel ja, de hybride stoot nauwelijks 95 gram CO2 per kilometer uit. Fiscale motieven kunnen je dus over de streep trekken, maar het is niet omdat de ijskappen verdwijnen dat je moet smelten voor de 508 HYbrid4. Met een ingereden exemplaar pits je zeker een aantal deciliters van het testverbruik af, maar de robotbak verknoeit het.

Dat, het prijskaartje van meer dan 38.000 euro en het feit dat zelfs in sportstand de paardenspan een aantal exemplaren lijkt te missen, zijn geen reden om je zonder elektrotechniek uitgedoste 2.0 HDi aan de kant te schuiven.



Motor: L4 (turbodiesel), 1997 cc + elektromotor met NiMH-batterijen, 200 pk (gecombineerd), 450 Nm (gecombineerd) Transmissie: AWD, 6A Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 8,6 sec. (Sport) Normverbruik: 3,6 l/100 km (95 g/km CO2) Prijs: 38.030 euro

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508

Geschreven door op

De concurrenten