Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PEUGEOT 508 SW 1.6 e-HDi (2011)

Belastingontduiker, bagagewonder en natuurvriend, deze 508 SW e-HDi wil het alledrie zijn. Tegelijkertijd.

PEUGEOT 508 SW 1.6 e-HDi (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Hoe heeft Peugeot dat voor elkaar gekregen?

Wel, als e-HDi vertrekt de 508 van de 1,6 liter-diesel met 110 pk die Peugeot samen met Ford heeft ontwikkeld. Door die lage cilinderinhoud val je sowieso in gunstige taksregimes, genre 123 euro voor de BIV en amper 248,29 euro voor de verkeersbelasting. Da's goedkoop rijden. Temeer daar deze e-HDi een gemiddelde dorst van 4,2 liter per 100 kilometer belooft. Dankzij ecologische preparaten, zoals een start-stop, banden met verlaagde rolweerstand, een gerobotiseerde versnellingsbak en actieve sleuven in het radiatorrooster. Dankzij een CO2-uitstoot van 110 g/km komt hij dus ook in aanmerking voor 3% staatskorting.



En moet je veel moeite doen voor dat spaarverbruik?

Hangt er wat vanaf. Als je deze break als lastdier gaat inzetten, dan valt het wat tegen. Niet alleen bij het afklikken van het tankpistool, ook bij het neermaaien van het gaspedaal. Het knappe zit vooral in het start-stopsysteem dat de motor automatisch stillegt onder 10 km/u, dus op het moment dat je al glijdend op een rood licht komt afgezoemd. Een comfortabel gevoel, zeker omdat het ook bijzonder wakker en dus snel terug in gang schiet.

De voornaamste tegenvaller is echter de robotbak. Zijn irritante schakelpauzes doen je algauw zelf naar de lepels grijpen. In zo'n geval ben je beter af met een manuele bak. Je moet het gaspedaal echt met een fluwelen zool bestrelen, wil je de semi-automaat soepel doen schakelen.



De resultaten dan.

Tijdens onze ecorit haakten we in op 5,1 liter per 100 kilometer, wat uiteraard een puike score is voor een break van deze omvang. Maar dat kostte toewijding en oeverloos geduld. Gemiddeld mag je rekenen op een dikke 6 liter. De prestatiemetingen vielen dan weer tegen. Met 35,1 seconden voor de 0-1.000 meter koestert deze 508 niet bepaald atletische ambities. Anderzijds siert het wel dat Peugeot niet aan de ophanging heeft gemorreld, waardoor het evenwicht tussen comfort en sport relatief goed bewaard is gebleven. Het rijgedrag is dus best dynamisch zonder al te hortend en stotend over te komen. Alleen het stuurgevoel is veel te licht.

Voor een break ziet de SW er overigens behoorlijk slank uit. Maar dat plaatje bedot de zaak een beetje. Op een goede manier, want met een maximale laadruimte van 1.865 liter is het niet bepaald een kneusje. Meer zelfs, het is beter dan in een Volvo. Er kan dus toch aardig wat in, alleen levert de dichtgenepen achterruit een bizar zicht op in de achteruitkijkspiegel. Alsof je door een brievenbus tuurt.

Motor: L4, turbodiesel, 1560 cc, 112 pk (3600 opm), 270 (285) Nm (1750-2000) Transmissie: FWD, 6R Prestaties: 194 km/u, 0-100 km/u in 13,5 sec. Normverbruik: 4,2 l/100 km Prijs: 27.080 euro

Foto's: Rudi Van Beek

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508

Geschreven door op

De concurrenten