Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 911 Carrera T (2018)

Porsche omschrijft de Carrera T als een 911 voor puristen. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De zoveelste variatie op het 911-thema. Met de Carrera T knipoogt Porsche naar de gelijknamige Touring uit 1968, eigenlijk een goedkopere versie met een slappere motor en een kalere basisuitrusting die de verkoop moest aanzwengelen. De moderne T gooit het over een andere boeg. Eigenlijk is het een duurdere variant van de 911 Carrera die zijn meerprijs probeert te rechtvaardigen met zijn surplus aan rijplezier. 

Naast wat lichter wil de Porsche 911 Carrera T vooral wat spannender zijn:

  • Turbomotor uit de Carrera: 370 pk en 450 Nm sterk
  • Sportuitlaatsysteem met actieve kleppen
  • Lichter dankzij dunnere ruiten en verwijderde achterbank
  • PASM komt standaard, actief meesturende achteras optioneel
  • Met PDK en met manuele zevenbak, met kortere pook en agressievere gearing

Porsche 911 Carrera T

Lichter is altijd beter!

Je krijgt dunnere zijruiten en minder geluidsisolatie, wie dat wenst kan ook de achterbank en het multimediasysteem schrappen. Meer dan een 5-tal kilogram levert dat dieet niet op. Porsche wil je vooral de indruk geven met een lichtere 911 te rijden. Dat wordt versterkt door de standaard gemonteerde sportuitlaat met actieve kleppen, die wat luider lijkt te klinken. Maar ook het bandenrumoer en het windgeruis nemen toe, dus de auditieve winst blijft beperkt. De boxermotor klinkt goed, zonder meer.

Een handbak is altijd beter!

Wie voor de manuele zevenversnellingsbak opteert, schakelt met een ingekorte, met rood schakelpatroon getooide pook. De wat vinnigere eindoverbrenging is die van de Carrera S, waardoor de sprinttijd van 0 naar 100 km/u zakt naar 4,5 seconden. Met PDK lukt diezelfde oefening je in 4,2 seconden, maar dan verlies je naast het ouderwetse genot van de handbak ook het sperdifferentieel tussen de aangedreven achterwielen. Met gerobotiseerde transmissie ligt ook de topsnelheid wat lager, al vinden wij het verschil tussen 291 en 293 km/u eigenlijk verwaarloosbaar.

Porsche 911 Carrera T

Extra vermogen is altijd beter!

De krachtbron is identiek aan die van de Carrera, ook in de T ontwikkelt het 3 liter-turboblok een piekvermogen van 370 pk voor een maximumkoppel van 450 Nm. Als deze Porsche 911 Carrera T één ding bewijst, dan wel dat je geen extra vermogen nodig hebt om het hinterland sensationeel snel te splijten.

Elke Porsche 911 is een plezier om over een verlaten bochtenbaan te sturen, maar het gaat net iets vlotter wanneer je standaard de beschikking hebt over de adaptieve, met 20 millimeter verlaagde PASM-sportophanging en over het Sport Chrono-pakket met op het stuurwiel gemonteerde rijmodusschakelaar met boost-knop. Ons testexemplaar kwam tevens met de actieve achteras die destijds debuteerde op de GT3.

Extra spoilerwerk is altijd beter!

De T onderscheidt zich van de 911 Carrera middels een wat agressievere splitter, de dubieuze striping onderaan de flanken en de standaard gemonteerde 20-duimsvelgen, die Porsche in hetzelfde grijs spuit als de achteruitkijkspiegels. De deuren open je niet met een hendel, maar met een lint. En je zit in nauwe, maar aangename sportstoelen. Niet langer in leder, maar in het zogeheten Sport-Tex. Maar daar houdt het ook op, tenzij je het infotainmentsysteem en de achterbank overboord zou gooien.

Porsche 911 Carrera T

Het AutoWereld-besluit?

Neen, dit is niet de GT3 Light die Porsche ons beloofde. Wel een zoveelste mengelmoes van beschikbare technologieën die de marketingafdeling verpakt onder een klassieke badge en verkoopt aan 111.054 euro. Geen wonder dat de Carrera T moeilijk klanten vindt.

Deze 911 mag dan de vrucht zijn van opportunisme, het is en blijft wel een verdraaid goede sportwagen. Eentje waarvoor we vroeger opstonden en later thuiskwamen, zoals je dat enkel doet voor een wilde wip. De turbomotor blijft wat ijl in de lagere toerentalregionen, de ingekorte zevenbak schakelt niet zo vlot als de manuele zesversnellingsbak van de 718 en de gewichtsbesparingen verstoren de rust in de cockpit, maar de ophanging weet wel raad met zowat alle ondergrond en de elektromechanische besturing blijft naast accuraat ook voldoende delicaat.

Bovendien zorgen het sperdifferentieel en de vierwielsturing voor wat meer marge bij het afbakenen van de dynamische grenzen, waardoor het sport- en spelplezier inderdaad toeneemt. Toch blijft het een verhaal van stijl over inhoud. Van een belofte die niet helemaal waargemaakt wordt. Misschien hadden ze de budgetkaart moeten trekken en er echt een uitgepuurde 911 van moeten maken. Een Carrera CS.

Porsche 911 Carrera T

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Geschreven door op