Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 911 GT2 RS “Weissach “ (2018)

De Porsche 911 regeert niet alleen in Le Mans, maar ook op de Nürburgring. AutoWereld doet de tests met de GT2 RS met Weissach-pakket.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit? 

De GT2 RS geldt als de wildste der Neunelfers. Porsche vertrekt van een 911 Turbo, maar transformeert de vliegensvlugge sportwagen in een onvervalste straatracer. Op de Nordschleife van de Nürburgring mag hij zich de snelste seriewagen ter wereld noemen, een ronderecord dat hij de Lamborghini Huracan Performante afhandig maakte met een tijd van 6.47,3. 

Video: Ringrecord GT2 RS

De eerste GT2 zag Porsche eigenlijk als homologatiemodel voor de 24 Uur van Le Mans. Die op de 993-generatie gebaseerde super-911 kreeg al gauw een kwalijke reputatie omdat hij zo moeilijk te mennen bleek. Het recept van woest blazende turbo’s, 450 aan de teugels snokkende paarden en enkel achterwielaandrijving leverde hem de bijnaam “widowmaker” op.

Ook de huidige 911 GT2 RS houdt het bij achterwielaandrijving. En de nu variabele turbo’s blazen nog steeds als een bezetene. Liefst 700 pk ontwikkelt deze Porsche tegenwoordig. Maar anno 2018 houdt het Porsche Safaety Management (PSM) wel een oogje in het zeil.

  • 3,8 liter-boxermotor, dubbele turbo met variabele geometrie
  • 700 pk en 750 Nm sterk, 0-200 km/u in 8,9 seconden
  • Achterwielaandrijving met actief sperdifferentieel (PTV Plus), actieve vierwielsturing
  • Geen handbak, schakelen doe je met de gerobotiseerde PDK-zevenbak
  • Koolstofkeramische remmen (PCCB), Dunlop Sport Maxx Race 2-banden
  • Zowel geometrie ophanging als downforce spoilers instelbaar
  • Uitgebreid dieet van koolstofvezel en gorillaglas druk gewicht tot 1.470 kg
  • Basisprijs van 297.707 euro, Weissach-pakket kost nog eens 32.476 euro
  • Productie beperkt tot 1.000 exemplaren, die intussen allemaal verdeeld zijn

(Lees verder onder de foto)

Porsche 911 GT2 RS Weissach

De GT2 RS mag dan straatlegaal zijn, valt er naast het circuit nog wel mee te rijden?

Dat valt best mee. Natuurlijk is de met actieve dempers gezegende ophanging van de 911 GT2 RS been- en beenhard. En natuurlijk moet je oppassen met verkeersdrempels, want de met een splitter getooide neuspartij schuift maar net boven het asfalt. Porsche lost dat op met een hydraulisch liftsysteem op de vooras, maar daarvoor tel je wel weer dik 3.000 euro neer. 

Ook de verregaande ingrepen om gewicht te besparen, hebben een invloed op het geboden comfort. Zo doet de 911 GT2 RS het zonder achterbank en zonder geluidsisolatie, wat er samen met de uit gorillaglas opgetrokken zijruiten voor zorgt dat je trommelvliezen het zwaar krijgen. Tijdens snelwegritten hoor je de wind voortdurend rond het koetswerk suizen, de brede banden rollen en de boxermotor grommen.

Bijzonder krachtig, maar heeft die blazende biturbo nog een ziel?

Natuurlijk klinkt de atmosferische, pas bij 9.000 toeren tegen het rood lopende 4 liter-motor uit de GT3 RS beter. Dit drukgevoede 3,8 liter-boxerblok houdt het reeds bij 7.200 omwentelingen bij bekeken. De door een titanium uitlaatlijn versterkte soundtrack is helemaal anders, dieper, donkerder en dreigender. 

Test: Porsche 911 GT3 RS

De variabele turbo’s zorgen ervoor dat de zespitter kort aan het gas hangt, terwijl de vermogensopbouw bijzonder lineair verloopt. Jaag de toerenteller richting rood en je voelt dat de Porsche 911 GT2 RS steeds meer haast krijgt, waardoor je diep in de lichtgewicht kuipjes gedrukt wordt.

Het cijfermateriaal maakt indruk. Een vermogen van 700 pk voor een maximaal koppel van 750 Nm, een topsnelheid van 340 km/u (de GT2 RS kan sneller, maar de banden volgen niet), 0 tot 100 in 2,8 en tot 200 km/u in 8,3 seconden... Toch blijft deze Porsche haast even bruikbaar als elke andere 911. Met dank aan de gewillige PDK-transmissie, jawel.

(Lees verder onder de foto)

Porsche 911 GT2 RS Weissach

Waar maakt de GT2 RS dan het verschil?

Naast de toegenomen motorkracht heb je het aanzienlijk verlaagde gewicht en de doordachte aerodynamica. Zowel de splitter als die gigantische achterspoiler zijn verstelbaar, waardoor de genereerde downforce varieert. Deze Porsche 911 is ook een van de eerste supersportwagens waarbij we die neerwaartse druk ook echt gewaar werden. Vraag ons niet bij welke snelheid dat dan was.

De GT2 RS vertrouwt op een ophanging die zogeheten uniballgewrichten combineert met actieve dempers (met twee standen: hard of harder) en met actieve motorsteunen. De geometrie is volledig instelbaar. Deze Porsche 911 vertrouwt tevens op een actief meesturende achteras, die extra beweeglijkheid bij lage paart aan extra stabiliteit bij hogere snelheden.

Wat voegt dat Weissach-pakket nog toe?

Je begint eigenlijk bij het Clubsport-pakket, een gratis optie die een rolkooi, een zespuntsharnas (voor de bestuurder) en een brandblusinstallatie omvat. Daarna komt het dik 500 euro kostende Sport Chrono-pakket, dat je toelaat om rondetijden te meten. Toch blijft het peperdure Weissach-pakket onontbeerlijk.

Dat Weissach-pakket brengt het Porsche-opschrift op de achtervleugel, speciale stiksels op de sportzetels en een logo op het dashboard, maar staat eigenlijk voor een extra gewichtsbesparing van nog eens 27 kilogram. Met dank aan de uit magnesium vervaardigde velgen (20 duim voor- en 21 achteraan), de uit titanium opgetrokken rolkooi en dan in koolstofvezel opgetrokken schakelpeddels.

(Lees verder onder de foto)

Porsche 911 GT2 RS Weissach

Valt er ook rijplezier te rapen?

Aanvankelijk boezemt de GT2 RS je vooral angst in. Niet alleen door zijn reputatie als “widowmaker” of met zijn enorme krachtreserves of vervaarlijke spoilerwerk. Maar met de directheid waarmee het chassis communiceert. 

Maar die feedback blijkt meteen de grootste troef van deze Porsche te zijn, want daardoor voel je mooi aan wat deze 911 allemaal hebben kan. Want de limieten liggen stukken verder dan wat een normale bestuurder als veel en veel te snel zou bestempelen. Het is die nauwkeurigheid in handelen die ervoor zorgt dat je vol vertrouwen naar de volgende bochtencombinatie stormt.

De GT2 RS blijft een 911. In korte bochten loert onderstuur en bij plotse lastwissels voel je het pendeleffect van de achter de achteras gepositioneerde motor. Maar listig wordt het nooit, toch zolang je respect het voor het enorme prestatiepotentieel en zolang je een zuivere rijstijl hanteert. Hooligans krijgen het deksel vroeg of laat op de neus.

Het verdict

De 911 heeft al zoveel evoluties gekend, toch weet deze GT2 RS de lat weer wat verder te leggen. Dat waanzinnige vermogen en die haast gewelddadige prestaties spreken tot de verbeelding, toch is het niet de spierkracht maar de lenigheid waarmee deze Porsche indruk maakt. Ze doen het opnieuw.

 

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Geschreven door op