Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / PORSCHE 911 GT3 (2013)

De vorige 911 GT3 staat in de top-3 van onze favorieten aller tijden. Een zware erflast voor de gloednieuwe editie van Porsche extreemste scheurijzer.

PORSCHE 911 GT3 (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

En, is de nieuwe even onversneden briljant als de oude?

Eerst en vooral: tijden veranderen. Die van Porsche waren het beu dat Nissan hen met de GT-R om de oren reed op de Nürburgring. De GT3 moest zo snel zijn als hij maar kon en daarom werd de manuele bak geofferd voor de gerobotiseerde PDK. Moord en brand op de internetforums maar de Duitsers houden het been stijf: 'wij houden er allemaal van om zelf te schakelen, maar we zijn nog veel liever de snelste', aldus projectleider Andreas Preuninger.

Ook nieuw is de vierwielsturing, die de achterwielen 1,5° laat meesturen, bij lage snelheden in tegengestelde richting voor meer agiliteit, bij hoge snelheden in dezelfde richting als de voorwielen voor extra stabiliteit. En ook de legendarische Mezger-motor ruimde plaats voor de direct ingespoten boxer van de Carrera's. Zij het dan zwaar hertekend voor circuitgebruik (nieuwe kop, drogecartersmering, injectie met hogere druk), en hier goed voor liefst 475 pk. De zevenbak kreeg ook kortere verzetten.

Sowieso is een GT3 gemaakt voor hard labeur tussen de kerbstones. Keramische remmen zijn een optie, er zijn extra koelsleuven en een grotere achterspoiler, op de stuurvelg zit alcantara en je kan het ding nog dichter naar je toe trekken, een rolkooi, brandblusser en kuipzetels met zespuntsharnas zijn gratis verkrijgbaar, enzovoort. Dit is het serieuze werk.

AX3P1137

Maar is het nog even plezant als je niet meer zelf kan schakelen?

Wij waren ook sceptisch toen we voor het eerst achter het stuur kropen. Nu niet meer. Het blijft inderdaad jammer dat Porsche geen manuele bak meer aanbiedt (al is dat in de toekomst niet 100% uitgesloten, zo kwamen we te weten). Maar na een dagje gassen in de Schwabische Alpen kunnen we niet anders zeggen dan dat we die versnellingspook eigenlijk niet gemist hebben.

Porsche heeft immers het toverstokje bovengehaald en de doorgaans beschaafde PDK opgezweept tot een hondsbrutale racetransmissie. Waanzinnig hoe dat ding blijf weet met de enorme krachtontplooiing en hoe heerlijk gewelddadig de zevenbak van verzet wisselt met de sportstand actief en de naald tot aan de rode zone. Bliksemsnel maar met een agressieve snok in je rug, alsof je met het mes tussen de tanden de Hunaudières opstuift. Meestal laten we de peddels al na enkele kilometers ongemoeid, in deze auto konden we er niet vanaf blijven. Al moet gezegd dat ook de sturing van de automatische stand bijzonder intelligent is.

Die rode zone. We praten hier niet over 7.600 opm zoals in de Carrera S, wel over liefst 9.000 omwentelingen. En het is dat laatste stukje bandbreedte dat het hele verschil maakt, niet zozeer qua prestaties (de pk's pieken op 8.250 opm), wel qua beleving. Het geluid dat die nauwelijks gedempte boxer tussen 8.000 en 9.000 uitkraamt is pure porno, een gans ander register dat qua timbre probleemloos een Eurosong-wedstrijdje kan aangaan met een Ferrari-V8. We krijgen er nog rillingen van...

P13_0186

En is de rest van de auto even ongeschikt voor gevoelige zielen?

Eén ding is echt jammer. Het exemplarische stuurgevoel van de hydraulische bekrachtiging uit de 997-generatie is in geen velden of wegen meer te bekennen in de elektrische unit van de 991. Er is al een verbetering tegenover de Carrera maar we hebben die essentiële GT3-eigenschap hier echt wel gemist, veel meer dan de manuele bak. Jammer dat ze voor deze hardcore-versie geen oude hydraulische unit opzij hebben gehouden, Opel doet het zelfs voor de OPC-versie van de Astra...

Verder is dit een brutus van het zuiverste water, al is het tegelijk verbijsterend hoe simpel deze straatracer zich laat mennen. Met de nieuwe 911-generatie werd het voorste spoor nog maar eens breder, waardoor de voortrein zelfzekerder dan ooit op de weg ligt. De vierwielsturing maakt de GT3 lenig als een kat, het actieve sperdifferentieel helpt bij het uitaccelereren en in stedelijk verkeer is de PDK zo zacht als een automaat. Net als de andere 991's is ook deze 911 neutraler en gebalanceerder dan ooit, met weinig onderstuur en evengoed een netjes in het gareel gehouden kont. De Michelins verteren G-krachten alsof die nooit zijn uitgevonden. Dit is een raket waarvan je elke laatste pk vlotjes kan exploiteren.

Het ESP is zoals het hoort: wanneer de achterwielen gaan spinnen gaat het niet de zaak helemaal lamleggen maar nog zoveel als mogelijk voorwaartse beweging te genereren.

En dan nog dit: kwestie van fanatieke drifters niet te moeten teleurstellen ontwikkelde Porsche de Paddle Neutral-functie. Je trekt beide peddels naar je toe en de bak ontkoppelt, waardoor je met je rechtervoet toeren kan maken, de koppeling weer dicht gooien en gezellig aan het glijden kan. Doe het met het ESP aan en er gebeurt weinig. Zet het ESP echter uit en de 911 toont zijn ware aard, met een kont die gewelddadig wegslaat en slechts door ervaren en getalenteerde menners nog in het gareel kan gehouden worden. De GT3 soft geworden? Denk gauw wat anders.

Nee, het is weldegelijk een ander soort scheurijzer geworden. Wat digitaler en gelaagder, minder rechttoe-rechtaan als de vorige generaties. Maar qua sensaties en prestaties hebben die van Porsche zichzelf tegelijk overtroffen. Top-3-materiaal? Jawohl.

_B9P0397

Motor: 3799 cc, H6 (benzine), 350 kW/475 pk bij 8250 opm, 440 Nm bij 6250 opm Transmissie: achterwielaandrijving, gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, actief sperdifferentieel Prestaties: 315 km/u, 0-100 km/u in 3,5 sec. Normverbruik: 12,8 l/100 km  CO2-uitstoot: 306 g/km Prijs: 140.844 euro

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Journalist AutoGids/AutoWereld