Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

IAA-Autosalon Frankfurt 2017 - ontdek hier het laatste nieuws ...

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 911 GT3 (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
156.671 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat extra paardjes én opnieuw een manuele versnellingsbak voor Porsches extreemste scheurijzer. AutoWereld dook tussen de kerbstones met de nieuwe 911 GT3.

Wat is dit?

Simpel: één der heilige gralen van autoland. De Porsche 911 GT3 is altijd al van het allerpuurste geweest dat de fijnproevers onder hun kont konden schuiven. Stuttgart is nu klaar met zijn halftijdse opknapbeurt, dit is wat die om het lijf heeft:

  • Nieuwe motor, 500 pk sterk
  • PDK standaard, manuele bak gratis optie (vanaf september)
  • Extra neerwaartse druk
  • Vernieuwde multimedia
  • Tot 9.000 opm!

Aha, weer een manuele bak?

Inderdaad, met het invoeren van de 991-generatie van de GT3 in 2013 dachten ze bij Porsche dat de PDK-bak dit circuitijzer het best zou passen, wegens rapper. Blijkbaar was er toch nog vraag op de markt voor een ouderwetse manuele variant (zo illustreerde ook de razendsnel uitverkochte R-variant), en die is er nu dus terug. Een zesbak, geen zevenbak zoals de andere 911’s.

Het is een gratis optie, maar door enkele vertragingen bij de leverancier wordt die wel pas ingebouwd vanaf september. Nog even geduld dus.

We kunnen ons voorstellen dat deze verzamelaarswaarde zal hebben. Tenslotte is de GT3 de enige overblijvende Porsche in het hele gamma met atmosferische motor. Gezien de productie van dit model sowieso al beperkt is in tijd, is de oplage beperkt en door de latere start zal de versie met manuele bak in nog kleinere aantallen gebouwd worden. De beleggers zijn bij deze op de hoogte dat ze er maar beter snel bij zijn voor deze ultrapure variant.

Al zou het tegelijk zonde zijn een GT3 onaangeroerd op stal te houden puur om de waarde te vermeerderen. Dit is tenslotte het neusje van de zalm voor wie van stevige stuurarbeid smult.

Vertel ons alles.

Welja, moeten we er meer woorden aan vuil maken dan dat de 4 liter opnieuw doorgaat tot 9.000 opm? Met de uitlaat in zijn luide stand klinkt dat laatste stukje tot aan de rode zone werkelijk infernaal, alsof er iemand met een boormachine door je trommelvlies gaat. Hemelse herrie.

Dat was al zo bij de vorige GT3, ook al is dit een gans andere motor. Je zou denken dat ze gewoon die van de R of de RS ingebouwd hebben, zoveel doen de specificaties althans vermoeden. Deze 4 liter-zescilinderboxer is evenwel weer grondig anders.

Het ganse smeersysteem is bijvoorbeeld vernieuwd, per minuut is het oliedebiet doorheen de motor bijna gehalveerd, wat de frictie danig vermindert. Verder zijn de voornaamste nieuwigheden een nieuwe kleppentrein, een betere bekleding van de zuigerkamers en een hertekende inlaat met twee kleppen.

Het resultaat: 500 pk en 460 newtonmeter, wat je vooral in het middenbereik voelt. Daarmee spuit hij van 0 naar 100 in 3,4 seconden (een tiende rapper dan de vorige). Met de manuele bak doe je daar 3,9 tellen over, logisch gezien de langere schakeltijden.

De PDK-variant doet het met een elektronisch gestuurd differentieel, de manuele variant heeft een klassieke mechanische sper. Daarmee kan de oliepomp van het differentieel overboord en alles samen scheelt dat 17 kilo.

En de rest?

Kleine veranderingen. Zoals de grotere achterspoiler, uit carbon, die 20% extra neerwaartse druk genereert. Ook de nieuwe voorspoiler zorgt voor meer druk, zonder de weerstand te verhogen.

Verder is de afstelling van de voortrein wat gewijzigd, met iets stijvere veren en dempers. De achtertrein kreeg geïntegreerde hulpveren voor meer controle bij het ‘landen’ na een heuveltje.

Kilo’s werden gewonnen in de nieuwe voor- en achterbumber (polyurethaan) en de motorkap (carbon).

Gebleven zijn onder andere de vierwielsturing, adaptieve dempers en optionele koolstofkeramische remmen.

Hoe voelt de nieuwe Porsche 911 GT3?

Ach ja, dit is eens te meer één van de grootste karakters in autoland. Rijden met een GT3 blijft een unieke belevenis, ook al is het elektrische stuurgevoel dan nog steeds minder spectaculair dan bij de vroegere generaties (996 en 997). In de plaats komt nog meer rijgemak, met een ESP dat zodanig subtiel ingrijpt dat het je het gevoel geeft dat je zelf de held bent en een stabiliteit die maakt dat je je weinig zorgen hoeft te maken. Opletten toch, op de limiet blijft het een 911, eens-ie weg is, moet je van goeden huize zijn om hem terug te halen.

De verschillen met de vorige zijn al bij al subtiel, het beklijvendst is de extra vuurkracht in het middenbereik van de toerenteller. Boven de 7.000 opm is het helemaal feest, de 4 liter sleurt dan zo hard aan de achtertrein dat je even vreest dat die uiteen zal spatten.

Alles verkeert in de hoogste staat van paraatheid, de minste beroering van gas, remmen of stuur lokt een onmiddellijke reactie uit. Het ding is extreem wendbaar en pivoteert bijzonder soepel rond korte bochten. Bij hogere snelheden plakt het tegelijk aan de weg.

En de manuele bak?

Die schakelt iets minder rigide dan bij de laatste 997 GT3, maar heeft nog steeds dat heerlijk mechanische pookgevoel, haast alsof je een machinegeweer op scherp zet. Doordat je via de Sport-knop ook een automatische tussengashulp kan inroepen, verloopt het spelletje gemakkelijker dan ooit.

Manueel of PDK?

Een moeilijke, deze. Natuurlijk zit je met die zelf te bedienen zesbak dichter op de actie, voor puur rijplezier op prettige wegen is het wat ons betreft de beste keuze. Voor circuitgebruik is de PDK beter, simpelweg omdat je het zelf zo rap niet kan. En al bij al mist een GT3 met slechts twee pedalen nou niet meteen spektakelwaarde. Een kwestie van goesting, is het ook.

Het AutoWereld-verdict?

Al bij al is de evolutie beperkt, met de terugkeer van de manuele bak als grootste nieuws, en vervolgens de 25 extra paarden. De Porsche 911 GT3 blijft een zeldzaam circuittuig, erg veel dichter bij een koersauto kan je nauwelijks geraken. Wat een machine.

En nu, nog één keer tot 9.000 toeren. Aah. We willen nog.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911