Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 911 Carrera GTS (2017)

Geschreven door op

Basisprijs meer info
129.567 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een purist met een zwak voor het cijfer 911, wacht op een GTS. Porsches fijne evenwichtsoefening tussen circuit en openbare weg.

Een GTS is voor Porsche een watervalletje van details dat de sportieve roeping van een 911 snediger, snoeiender en scherper maakt. De kunst altijd is om niet te vervallen in de uitgebeende racekolère van een GT3. Dit zijn de belangrijkste punten van verbetering:

  • Andere turbo's met hogere druk scheppen 30 pk extra op.
  • Spoorbreedte achteraan groeit met 44 millimeter.
  • Een spuitbus zwarte zijdelak kleurt de uiterlijke verschillen.
  • Track Precision App voor eigen telemetriemeting.
  • 4 seconden sneller op de Nürburgring dan gewone Carrera.
  • Beschikbaar op Carrera 2 en 4, zowel coupé als Cabriolet, en Targa 4.

Een techfest nemen we aan?

Het is als de overstap van een twee- naar een driesterrenrestaurant. Het gaat om de diepte van nuances, maar het blijven nuances. We bedoelen maar, 30 paarden extra, een paar inch grotere remschijven vooraan, een betere koeling, een 44 millimeter breder spoor achteraan, grotere wielmoeren - dat levert dixit Porsche meer contactoppervlak op voor de banden -, Pirelli UHP-banden voor circuituitjes, meer downforce door een hoger kruipende achterspoiler... vele beetjes maken inderdaad een geheel. Maar dit is niet zoals een Mercedes E 43 AMG die de 220 CDI in de vergeetput keilt. Dit zijn marges die vooral de fijnproever weet te appreciëren.

Fijnslijperij dus, dat vraagt om een gepaste setting, niet?

Weldegelijk. Op de openbare weg is de GTS een snoepje om te savoureren, een delicatesse die een gigantisch goede evenwichtsoefening tussen handelbaarheid en focus neerzet. Want snelle rondetijden neerzetten is niet makkelijk te verzoenen met het snel tackelen van slingerende landbaantjes. Op het ene moment grijpt de GTS de storm van een circuit aan, op het andere kabbelt hij rustig over het asfalt van een panoramische route. Hij schikt zich makkelijk naar beide, zomaar. 

Veel elementen werken mee aan die balans. Zoals bijvoorbeeld de actieve motorsteunen. Ze stellen zich hard op onder stress en meegaand over de oneffenheden van gebruikelijk wegdek. Die kerk in het midden houden kan Porsche buitengewoon goed. Alleen, een gewone Carrera 2 of 4 doet dat voor de normale sterveling ook al op een getalenteerde manier. Je vinger leggen op de winst op de openbare weg vergt wel wat tijd en onderzoek.

Op het circuit wordt het alweer een andere paar mouwen. Net als iedere andere 911 valt de GTS aan met een opzienbarende gretigheid, gedirigeerd door zijn lichte neus en zijn dwingend achterkant. Dwingend in de zin dat je vroeg op het gas in bochten voelt hoe de achterkant licht harkend zich een weg naar de buitenkant van de baan zoekt. Maar het is altijd supergecontroleerd. In de GTS is dat op een manier die je uitnodigt om steeds vroeger op het gas te gaan stampen. Je moet wel een drempel over om deze sportwagen tot het uiterste te drijven, want een 911 GTS is in de meeste gevallen competenter dan de man of vrouw achter het stuur. De remmen laten niks te wensen over, ronde na ronde, het stuur, nochtans elektrisch bekrachtigd, reageert overneutraal en de chassisbalans, op zijn qui-vive gehouden door die ultrabrede banden, torque vectoring, een nieuwe sportstabiliteitscontrole, een sper achteraan en het hier standaard sportchassis, valt op geen greintje twijfel te betrappen. Maar, om eerlijk te zijn, die 30 pk extra worden je niet op een dienblad aangeboden. Daarvoor moet je een 911 zonder en mét afkorting achter zijn naam onmiddellijk na elkaar rijden.

 

Francorchamps zou een perfecte biotoop zijn voor het blootleggen van die nuances, de kortere en tragere omloop die Porsche voor de presentatie had uitgekozen was simpelweg een maat te min. De GTS heerste er moeiteloos zonder zijn volle potentieel te kunnen ontvouwen. Maar het is zijn kracht. Dit is de brug tussen de Carrera (openbare weg) en de GT3 (circuit). En dat de technische ingrepen hun stempel zetten illustreert Porsche met de Nürburgringtijd die 4 seconden winst oplevert naast een gewone Carrera.

Let wel, de ene GTS is de andere niet. Door de mechanische sper achteraan en het nog eens 10 millimeter lager en excusief voorbehouden chassis is de coupé sowieso de ultieme uitdraai (de andere versies doen het met een elektronische sper) en een en ander hangt ook af van de gekozen hebbedingetjes. Het Sports Chrono Pack is sowieso standaard op elke GTS, maar daarnaast kun je nog een reeks opties aanvinken die de tractie verder verbeteren en de snelheid oppoetsen. Veel van het lekkers op de GTS kan je trouwens ook op een gewone Carrera bestellen.  

Volgens Porsche zoekt 80% van zijn GT-klanten het circuit op, af en toe. Voor hen heeft het een app, Porsche Track Precision, ontwikkeld die telemetriegegevens opslaat. Wereldwijd zijn 130 omlopen vooraf geïnstalleerd, er is lap timing, referentiechrono's, een video-opname, en je kan je eigen stuurbewegingen en remacties analyseren om je rijvaardigheid bij te spijkeren. Downloaden zouden we zeggen. Voor een keer dat Porsche iets gratis aanbiedt.

Hoe pluk je ze visueel uit het verkeer?

Ook dat is een zaak van detailwerk. Koolzwarte mascara, waarvan een deel - rarara - optioneel is, zet de toon. Spotters moeten zich concentreren op zwarte wieldoppen, zwarte logo's, een zwarte spoilerlip vooraan en op de flanken, verduisterde achterlichten (en eventueel donkergerookte led's in de koplampen vooraan) en een - yip - zwarte verbindingsstrip voor de achterste lichtblokken op de tweewielaangedreven versies. Op de 4 blijft die gewoon rood, maar gaat het om een Targa, dan heb je wel weer een unieke zwarte beugel. Hoe dan ook, we vergeten hier nog wel een paar stekjes waar Zuffenhausen zijn bus gothicverf op heeft leeggespoten.

Daarbovenop zijn er ook functionele extraatjes, zoals die hoger oprijzende achterspoiler voor meer downforce en grotere luchtinlaten aan de voorzijde voor meer koeling.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Op de vierdeursmodellen van Porsche is de GTS-kuur een shot adrenaline recht in je hersenstam. Pure opwinding die lijkt te zijn ontstaan uit een drang van de chassisjongens om de auto te bouwen zoals zij die zelf, zonder klantenbemoeienis, voor ogen hebben. Maar op de Cayenne, Macan en toekomstige Panamera is er nu eenmaal een groter verschil dat kan worden dichtgereden. De 911 is aan de basis al zo'n dijk van een sportwagen dat de GTS-kuur minder blatant is. Een GTS is gewoon een iets hogere dijk van een sportwagen. Met zwarte voegen, dat is ondertussen wel duidelijk.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911