Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 911 Speedster (2019)

We willen allemaal eindigen op een climax. Voor de Porsche 911 van de 991-generatie is dat met deze Speedster, eigenlijk een dakloze GT3 waarvoor de verzamelaars over elkaar rolden om er eentje te bemachtigen. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het is best wel een anomalie. Terwijl de nieuwe 911 - generatie 992 - volop de publiciteitsposters én de showrooms vult, komt er plots nog een exemplaar van de vorige reeks tussenfietsen: de Speedster. Het is een laat geschenk voor Porsches zeventigste verjaardag vorig jaar en een echte evergreen met roots die helemaal teruggaan tot de gelijknamige 365 uit 1952. Met - vanzelfsprekend -  een double bubble boven de boxermotor reikt deze sportwagen naar het onverzoenbare: de cabrio met racepedigree. Dit maakt hem:

  • Atmosferische 4 liter-boxer van 510 pk
  • Manuele handbak
  • Gelimiteerd op 1.948 stuks
  • Sportdifferentieel en vierwielsturing
  • 0-100 km/u in 4,0 seconden
  • Gebaseerd op GT3

Zie, een ouderwetse maar vaste traditie.

Niet helemaal. Gewis, de Speedster is een icoon uit de Porsche-annalen, maar de traditie is vaak onderbroken geweest. De allereerste 911’s, alsook de 996, bleven ervan verstoken. En van de 993 bestaan er niet meer dan twee, waarvan eentje op maat werd gemaakt voor de Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld.

Tegenwoordig zijn speciale series echter zo’n torenhoog succes voor Zuffenhausen dat het wel krankjorem zou zijn géén Speedstervariant op de planning te zetten. Maar alvorens je begint te dromen, de 1.948 exemplaren (een symbolisch getal dat verwijst naar het geboortejaar van de allereerste productie-Porsche, de 356 Roadster) zijn stuk voor stuk besproken. Het prijskaartje van 276.399 euro heeft dus weinigen tegengehouden. In de wandelgangen circuleren zelfs geruchten dat de Duitsers al bestellingen hebben genoteerd voor de toekomstige Speedster, op basis van de huidige 992.

Hoe steil de prijs ook, toch zijn er nog opties. Het meest tot de verbeelding sprekende is het Heritage Package. Het combineert een zilverkleurig lijf met een witte snoet, installeert cognackleurige kuipstoelen, schrijft Speedster in gouden letters en verft de zadels van de carbonkeramische schijven gitzwart. Op de flanken prijken dan racenummers die de klant zelf kan kiezen. Mag ook wel voor dik 24.200 euro extra.

Racestickers? Op een cabrio?

Spuwen in het wijwatervat, we weten het. Maar het is in essentie wat de Speedster is: een koersmachine zonder dak. Een ideetje dat, niet geheel verwonderlijk, uit Amerika kwam overgewaaid. Een Californiër met benzine door zijn aderen, en de nodige dollars op zijn bankrekening, wil zichzelf en zijn bolide nu eenmaal graag in het zonnetje zetten. Het is automobiele surf-and-turf, al levert dat de Speedster ook authenticiteit op.

Die amputatie van het dak mag je tamelijk letterlijk nemen. Een elegant uitgewerkt cabrioballet komt er niet aan te pas. Je moet het canvasdak manueel opplooien en in de koffer stoppen. Het enige verschil met de vorige Speedster is dat het dak en de tonneaucover nu automatisch ontgrendelen.

Jammer dat je de double bubbles dan niet meer ziet!

De meest markante decolleté uit de automobielgeschiedenis is al vaak verveld tot een verplichte, onsensuele bochel. Maar de 991 behoort tot de geslaagdere edities. Porsche: ‘Het is een van de meest complexe componenten uit met plastic versterkt koolstofvezel die we ooit hebben gefabriceerd.’

Carbon is een weerkerend thema, want zijn atletische aspiraties put de Speedster uit zoveel mogelijk lichtheid. Ook de motorkap is eruit gebakken. Uiteindelijk topt de Speedster af op 1.456 kilogram, wat zo’n 30 kilogram zwaarder is dan een GT3. Niet slecht. Veel aerodynamische attributen, zoals de spoiler achterop en het bumperschild, neemt de Speedster over van de 911 GT3 Touring Package.

Het interieur speelt gevat met nostalgie. De deurklinken werden vervangen door lintjes, de deurbakken door nethouders en tamelijk recht zittende kuipzetels - ook uit koolstofvezel - houden je torso op zijn plek. Behoor je ook tot de gewichtsmaniakken? Dan kan je het multimediasysteem verwijderen. Ook geinig: de tellerpartij werd opgesmukt met groene tellers, een knipoog naar de 356 Speedster van weleer.

Maar hoe weemoedig is zijn hart?

Er zitten geen turbo’s op, dus de 4 liter - bekend van alweer de GT3 en zijn afgeleides - ademt vrijuit. Dezer dagen mag je dat evengoed als een vervlogen genoegen afserveren. Klakkeloos werd de krachtbron niet overgenomen. De nieuwe Euro 6dTemp-regels in acht genomen werden er twee partikelfilters gemonteerd.

Bovendien levert de krachtbron aan 8.400 toeren (!) 10 paarden meer in vergelijking met de GT3 - 510 dus. Dat ligt niet aan de filters, wel aan de hogere druk van de injectoren, met een betere verneveling in de cilinders, mede geholpen door een aangepast inlaatsysteem met één gasklep voor elke cilinder. Het copy-pasten bij Porsche ondergaat altijd een grondige ingenieurscheck, inclusief enkele verbeteringen. Met een wandeling door het park maken de Duitsers er zich nooit vanaf.

Raggen!

En hoe. De manier waarop de boxermotor eerst makjes, dan boenderend en tenslotte supersonisch naar zijn plafond jakkert is ons niet onbekend. Het speelt zich af zoals in de jongste GT3. Ook dit is een hemelbestormer van een kaliber zoals ze nog maar zelden worden gemaakt. Vanaf 5.000 toeren steekt de 4 liter een donderpreek af, vanaf 7.000 toeren (een schier onmogelijk regime op de openbare weg) plakken je hersens integraal tegen je achterhoofd. De 4 liter krijst als een arend.

Focus houden wordt cruciaal en de snoeiharde acceleratie maakt dat je rechterhand nu nerveuzer naar de volgende gang grabbelt. Focus houden! Toch neemt de Speedster het nooit van je over. Het is een barbaar met een opvoeding.

Jubel, applaudiseer en juich, want er is maar één set-up. De Speedster is wie hij is en bedankt voor rijmodi die hem een schaapsvacht of een trainingspak pogen aan te trekken. Wat wel kan, is de demping verstrakken (al voelt deze sportcabrio zelfs in zijn normale doen bijzonder stijf en pezig aan) en de bassige stem van de uitlaat wakker maken. Maar dat laatste voegt weinig noten toe. Ze zijn ook niet gewenst, want zo zonder turbo is dit de enige 911 met een ronduit magistrale motorsymfonie. Kippenvel en rechtopstaande haren staan gelukkig niet op de optielijst. Ben je een van de puristen die de multimediaconsole eruit heeft geflikkerd, dan ga je de radio niet missen. We garanderen het.

Kan-ie ook dansen?

In bochten surft de Speedster probleemloos verder op zijn talent. Die gebochelde achterkant werkt bijzonder meegaand mee en vergeeft zijn bestuurder een occasioneel foutje zoals bijvoorbeeld te enthousiast te vroeg op het gas stampen.

Hier is dan ook een boel technologie aan het werk, gaande van achterwielsturing over een sportdiff tot torque vectoring. Samen met de Pilot Sport-banden van Michelin eigenen die zich het asfalt toe als was het TEC-7.

Het voornaamste verschil met de normale GT3 schuilt in de gasrespons, die in de Speedster nog directer, scherper en genuanceerder verloopt. Vloer het (in de juiste versnelling) en de spurt wordt een bloedstollende thriller. Het doet de recordnummertjes van sommige EV’s gewoonweg generisch overkomen. En dan is er nog die manuele zesbak, zo stilaan ook een oude manier van doen. Hij ligt superkort, superfijn en kreeg evengoed een opvoeding. Schakel ‘Autoblip’ in en een afgemeten scheut tussengas zorgt voor naadloze ‘downshifts’. Uit balans zal je hem niet schakelen.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

We kijken ervan op hoe de GT3 tot een familie is uitgegroeid. Een beetje zoals de 500 voor Fiat, wat we minder oneerbiedig bedoelen dan het klinkt. Er is de echte (met een bouwstelling als achterspoiler), er was de zwaar overhypete R (zonder achtervleugel, maar met een speculantenprijs die snel na de onthulling vijf keer de originele waarde oversteeg), toen kwam het Touring Package (zonder spoiler, mét manuele bak én discrete looks) en nu is er het verzamelobject, de Speedster (zonder dak).

We kunnen er alleen maar net zo lyrisch over zijn als over de GT3, die we op de redactie als laatste der mohikanen vaak tot onze favoriete 911 bombarderen. Atmosferisch plezier is met uitsterven bedreigd. En dat is ten onrechte. Wat een bakkes heeft die Speedster, wat een stuwkracht en wat een bochtengretigheid. Zelfs zonder dak blijft het een precisieraket.

Je zou kunnen opperen dat het prijskaartje te exotisch is voor zijn naam, maar daar bleek geen klant een moer om te geven. De McLarens en de Ferrari’s die je ook voor dit geld hebt, staan sowieso al in de garages van die 1.984 gefortuneerden. Maar doen het niet meer zonder turbo en dat maakt zeker iets uit.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Geschreven door op