Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Cayenne E-Hybrid (2018)

Er geldt eventjes een technische onderbreking voor de hybride versie van de Cayenne. Tot eind januari 2019. Niet getreurd, als hij daarna terugkeert, zal hij niet drastisch verschillen van het testmodel dat wij op de korrel namen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat hakken ze erin, die nieuwe WLTP-regels. Ook voor Porsche is het hommeles. Het sportwagenmerk uit Stuttgart ziet zich genoodzaakt al zijn hybrides de wacht aan te zeggen, omdat ze bij gebrek aan een roetfilter niet conform de normeringen zijn. Daar wordt nu volop aan gewerkt, zodat de stekkermodellen eind januari 2019 hun plek in het gamma terug kunnen innemen. Technisch zal er voor het overige niet veel veranderen aan de wagens.

Porches benzines met stroomondersteuning winnen steeds verder aan belang, want door de heibel rond NOx-uitstoot heeft Stuttgart zijn diesels het nekschot gegeven. Zuinigaards (ook een manier om geld te verdienen voor de afbetaling van je Porsche) moeten zich dus juist vooral wenden tot de plug-inhybrides van het merk.

Na de Panamera bedient de Cayenne E-Hybrid zich van de tweede generatie van het systeem. Een entente tussen stroom en benzine waarvoor Porsche graag verwijst naar zijn ervaringen met de 918 Spyder. Het objectief? Langer rijden én snellere tijden. In afwachting van een superhybride, op basis van de Turbo, presenteert de E-Hybrid alvast dit klinkende rapport:

  • Op één na krachtigste Cayenne (462 pk)
  • Elektrische autonomie van 44 km
  • Eenderde meer batterijcapaciteit (14,7 kWh)
  • Meer op sportiviteit gericht
  • Gemiddeld testverbruik van 8,6 l/100 km
  • CO2-uitstoot van 72 g/km
  • Trekhaak mogelijk

Minder naar de pomp?

Zo je wil, kan je volelektrisch met deze Cayenne bollen. En verder dan voordien. Het 30% sterker geworden batterijenpakket kan een periferie op stroom van 44 kilometer aan. Van de rand van Antwerpen naar voorstedelijk Brussel behoort dus tot de mogelijkheden.

In theorie toch. Want als je op de A12 120 km/u begint te zoemen, wat de Cayenne in zijn EV-modus kan, dan slinkt dat rijbereik natuurlijk zienderogen. Al met al hou je beter rekening met een rijbereik van zo'n 30 kilometer.

De verbruiksvork is uiteindelijk bijzonder wijd. Op zijn best haalden we 1,2 liter per 100 kilometer, op zijn slechts ging het vlotjes over 12 liter. Gemiddeld verbruikten we 8,6 liter, wat gezien het aanzienlijke deel autosnelwegverkeer en de lange afstanden een aanvaardbaar resultaat is. Het stroomverbruik krijg je maar moeilijk onder 20 kWh geduwd. Porsche geeft een CO2-uitstoot van 72 g/km op.

Het is dus een valse hybride?

Inderdaad. De strengere berekeningsvoet wordt pas vanaf 2020 toegepast, maar zal wel retroactief gelden voor plug-inhybrides gekocht vanaf 1 januari 2018. Ook deze Cayenne heeft het dus vlaggen. Weliswaar beantwoordt hij aan de grens van 0,5 kWh batterijcapaciteit per 100 kilogram, hij blijft nog een eind steken boven de minstens zo doorslaggevende bodemgrens van 50 g/km CO2.

Het technische intermezzo van de Cayenne Hybrid zal daar weinig aan veranderen. Die concentreert zich, zoals gezegd, vooral op de montage van een roetfilter.  

Voor de aftrekbaarheid zal Vadertje Staat dus over anderhalf jaar het equivalent van de versie met enkel verbrandingsmotor nemen. Zonder elektrische hulp stoot de 3 liter-benzine in de Cayenne 205 g/km uit, ofwel een aftrekbaarheid van 60%. Het is dus maar best dat Porsche de hybride versie ook als sportievere keuze naar voren schuift. Zo heeft op zijn minst je adrenalinespiegel nog iets aan die meerprijs van dik 15.000 euro.    

Wat zit er in de doos?

Hybride rijders met een Cayenne droegen al eens de reputatie hun draad op te rollen en die in een verweerde kast van hun garage doelmatig te vergeten. Theoretisch kunnen ze volharden in die schijnvertoning, want in de brandstoftank van de huidige E-Hybrid kan je een zeer bruikbare 75 liter benzine vullen. Zelfs zonder opgeladen batterijpack geraak je daar best een eind mee.

Maar dat is de bedoeling niet. Porsche geeft daarom standaard een universele lader mee waarop je twee soorten netkabels kunt aansluiten, eentje voor een huishoudelijk stopcontact en een tweede voor een industriële stekker (vervangen door een Mennekes of Shuko is kosteloos). Kom dus achteraf niet zeggen dat ze op de duur te betalen optielijst stonden.

Wel op die optielijst staat de boordlader van 7,2 kW, standaard gebruikt de Cayenne een half zo snel exemplaar van 3,6 kW. Reken op respectievelijk twee tot vier uur om het zaakje helemaal onder spanning te zetten.

Zie ginds komt de stroomboot?

Verre van. Verrassend hoe de bijna 2,3 ton wegende Cayenne overweg kan met het surplusgewicht van de batterijen. Tijdens het remmen voel je meer weerbarstigheid in het pedaal, omwille van de kinetische energierecuperatie, maar dat is zowat het enige dat de hybride genese nog verraadt. Voor het overige duikt deze E-Hybrid net zo happig de bocht in als een gewone Cayenne. Alleen dat hij sneller weer oppikt tijdens het uitaccelereren, de stroommodule draait de gaskraan namelijk ogenblikkelijk open. Dan gaat het harder dan je voor mogelijk acht bij een SUV en wordt het gevoel versterkt dat die powerdome op de motorkap daar niet voor niets staat.

Dat trekje is ook nieuw. Nu kan de stekker-Cayenne altijd en overal op een boostreserve teren, want in eender welke rijmodus houden de batterijen nog een slag om de arm. Onder de tip van het gaspedaal zit dan 700 newtonmeter klaar en die blijven verre van onopgemerkt. Met een spurt van 0 tot 100 km/u in 5 seconden rond is dit daardoor, na de Turbo, de snelste van het lot. De stroominput duwt ook de topsnelheid nog een stukje hoger, naar 253 km/u. Het maakt deel uit van het Sport Chrono-pakket, een standaardcadeautje van Porsche.

En wat als het asfalt begint te draaien?

Naast de Maserati's Levante en hoger boven het asfalt scherende M's bekleedt de Cayenne een benijdenswaardige positie. Door zijn fijne besturing, door zijn cockpitgevoel, door een rondom uit multilinks opgebouwd chassis dat erin slaagt die uit de kluiten gewassen postuur twee maten te doen verschrompelen. De vorige hybride Cayenne voerde die kwaliteiten niet even hoog in het vaandel als zijn stalgenoten. In de huidige blijft de dynamiek wél bewaard en geeft de elektrohulp ze zelfs nog een extra push. Knap van Zuffenhausen dat ze een wagen met luchtvering toch zoveel grinta hebben ingepeperd.

We hebben veel lol beleefd aan deze Cayenne. Eigenlijk meer dan we terecht vinden voor een SUV, in wezen een recept voor een antidynamisch stel wielen. Er is weinig koetswerkrol en de Cayenne reageert spitser dan je intuïtie aangeeft. Zeker in de stand 'Sport Plus' waar alle zintuigen vlijmscherp worden gezet. Leuk nog is de Sport Response-knop die de Cayenne 20 seconden in superfocus houden. Klaart elk inhaalmanoeuvre in een wenk.

En niet onbelangrijk: deze generatie van de hybride Cayenne kan 3,5 ton aan zijn achterbumper hangen. Zijn voorganger bedankt nog feestelijk voor een trekhaak.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De eerste hybride Cayenne illustreerde vooral hoeveel voorsprong de Toyotagroep als hybride specialist had opgebouwd. Maar met de tweede generatie weten de Duitsers zichzelf en de concurrentie te overtreffen. Niet alleen is het rijgedrag van de E-Hybrid het Porsche-embleem waardig geworden, de auto heeft een interessant rijbereik op elektriciteit en weet zijn dubbele natuur ook prestatiebevorderend uit te buiten.

Win-win op alle vlakken? Ja, ware het niet dat het weggevallen afschrijvingsvoordeel bijzonder hard zal knagen aan de populariteit van deze stekker-Cayenne.  

Geschreven door op