Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Cayenne Turbo Coupé (2019)

Is de Cayenne als Coupé een andere SUV? AutoWereld doet de test.

150.899 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

In essentie een sportiever gelijnde Cayenne die de handschoen op moet gaan nemen tegen de X6-en en GLE Coupé’s van deze wereld.

Een koetsvariant waar intern klaarblijkelijk wel wat over gedebatteerd is geweest. Uiteindelijk kwam men tot de consensus dat Audi een esthetisch dynamischere SUV mocht maken op de lange wielbasis van het MLB 2-platform (wat uiteindelijk de Q8 is geworden) en Porsche die eer kreeg voor de korte variant van dat chassis (een onderbouw die de Cayenne enkel deelt met de Touareg).

Wat je voorts nog dient te onthouden:

  • Technisch is de Coupé identiek aan de gewone Cayenne. Zelfde motoren, zelfde elektronica en zelfde mechanische assistenten. Het verschil zit dus voornamelijk in de stijl en uitrusting.
  • Standaard komt de coupé met één van de grootste (vaste) panoramische daken van zijn segment, optioneel kan je dat inwisselen voor een exemplaar uit koolstofvezel.
  • Er zit een gigantische opklappende spoilerlip verwerkt in de kofferklep die komt met zowel een aerodynamische als een vormelijke functie.

Hoe bedoel je ‘met een vormelijke functie’?

Anders dan de concurrentie wilde Porsche niet eindigen met een gezette kont. Gezien het slanker uittekenen van de achtersteven wel wat aerodynamische consequenties heeft, dienden die gevolgen opgevangen te worden. Tada, een tot 13,5 centimeter uitklappende spoilerlip!

Nu is de vleugel nogal contradictorisch. Enerzijds zijn we blij dat Porsche met deze oplossing is gekomen omdat de Coupé, in stilstand, inderdaad veel homogener en eleganter oogt dan de voornoemde concurrenten.

Alleen, strekt het ding zich effectief – een manoeuvre dat zich vanaf 90 km/u voltooid – dan verknoeit die alsnog de esthetische balans. Nu goed, daar hoef jij je geen zorgen om te maken, gezien zich dat vanachter het stuur niet laat zien.

Nog even terugkomend op het design van de Coupé. Da’s dus echt het enige onderscheid met de gewone Cayenne, hé?

Yep. Tot aan de A-stijl zijn beide modellen trouwens identiek. Vanaf daar werd er wel wat gesneden en geplakt waardoor er uiteindelijk 30 procent aan andere onderdelen nodig waren om de normaal gelijnde SUV te tunen tot een soort Panamera op hoge poten.

Er kwam ook 1,8 centimeter bij voor het spoor achteraan, wat resulteerde in een bredere (en dus stoerdere) schouderpartij. Verder hoor je te weten dat de Coupé 1;3 centimeter langer is en evenzeer 2 centimeter lager. Je raadt waarschijnlijk zelf wel hoe dat laatste zich heeft weten manifesteren.

Uiteindelijk zijn dat geen wereldschokkende verschillen waardoor het niet hoeft te verbazen dat binnenin ook alles min of meer hetzelfde is gebleven. Zowel naar uitzicht als plaatsaanbod trouwens. Porsche levert zijn Coupé wel standaard met een tweezitsbank, al kan je die kosteloos laten vervangen door de traditionele set-up met drie plekken.

Geen toegift qua ruimte? Hoe is Porsche daar dan in geslaagd?

Door bijvoorbeeld de achterbank 3 centimeter lager te leggen. Waarmee vooral het probleem naar hoofdruimte toe werd voorkomen.

Ook dat panoramische dak is een toegift. Niet zozeer qua omvang, met 2,16 m² - waarvan 0,92 m² effectief ook transparant is – behoort het tot de grootste glazen daken van het segment. Alleen is er geen mogelijkheid een deel ervan open te schuiven. De bijkomende infrastructuur die dat vergt, zou de 3 centimeter winst van daarnet opnieuw te niet doen. Vandaar dus dit compromis.

Wie trouwens niet zo’n fan is van rijdende veranda’s (we rekenen onszelf tot dat deel van de populatie), kan altijd nog zijn heil zoeken in het optionele Light Sport Pack dat, naast specifieke 22 duimers, een speciale retrostof voor de zetels en, in het geval van onze Turbo, een sportuitlaatsysteem, ook voorziet in een 22 kilo lichtere dakconstructie uit koolstofvezel.

Heb je dat Light Sport Pack nodig wil je het maximale halen uit de V8 biturbo?

Niet echt. Al kan het zeker geen kwaad wat aan de kilo’s te schaven. De Coupé Turbo zet namelijk vlot 2,2 ton op de weegschaal wat, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, zwaarder is dan een gelijkgemotoriseerde Cayenne.

Niet dat de 4 liter-biturbo-V8 daar ook maar een sikkepit om geeft. Met 550 pk en 770 Nm heeft die meer dan genoeg inhoud om dat gewicht aan een rotvaart richting einder te katapulteren. Of iets concreter: in 3,9 seconden sta je aan 100 km/u, toppen doe je bij 286 km/u.

Hoe doet de Cayenne Turbo Coupé het dan in het bochtenwerk?

Gezien ze technisch identiek zijn, is ook de rijvaardigheid inwisselbaar tussen beide Cayenne’s. Hoeft geen blamage te zijn, we weten tot wat de Cayenne in staat is, capaciteiten die er in deze klasse maar weinig weten te evenaren.

Daar moet wel aan toegevoegd dat de Coupé komt met een rijkere uitrusting wat betreft rijhulpsystemen. Zo zijn adaptieve dempers standaard, net als het Power Plus Steer, het Porsche Chrono Package en, alweer specifiek voor de Turbo, luchtvering.

Een aanvalslinie die je desgewenst verder kan versterken met vierwielsturing, actieve stabilisatorstangen (Porsche Dynamic Chassis Control of PDCC) of het 100 procent variabele differentieel op de achteras dat vervat zit in het Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).

Of je dat allemaal nodig hebt? Minder dan bij de concurrentie, want zelfs in zijn standaardtrim rijdt de Coupé als een uit de kluiten gewassen hot hatch. Voor alle duidelijkheid, da’s een compliment.

We geven wel nog even mee dat de testrit met de Cayenne S Coupé ons het meest bevallen is. Die moet met zijn 440 pk wel wat toegeven op de Turbo, al countert hij dat direct door een gewichtswinst van 200 kilo. En dat laat zich duidelijk voelen.

Als hij dan zoveel gemeen heeft met de gewone Cayenne, mogen we er dan ook vanuit gaan dat hij evenveel kost?

Dat had je gedacht! We zitten bij Porsche en dat betekent traditioneel dat, hoe minder auto je krijgt, hoe meer die moet kosten. Onze Coupé Turbo begint bij 150.378,80 euro wat ongeveer 3.000 euro meer is dan een gelijk uitgevoerde Cayenne Turbo.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

We hebben het wel voor het technische kunnen van de Cayenne. Altijd gehad trouwens. Alleen qua looks wist de SUV ons nog niet volledig te overtuigen. Tot nu.

De capaciteiten van de grote Porsche hebben nu eindelijk een gepast stilistische verlengstuk gekregen, een design dat bovendien geen praktische compromissen vergt.

Dat maakt dat de echte vraag in deze niet zozeer is of de Coupé een gepaste aanvulling is, maar wel of het nog de moeite loont te kiezen voor de originele Cayenne.

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Geschreven door op