Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 718 Cayman GT4 (2019)

De vorige Cayman GT4 was een thriller en dat moet de nieuwe onder de vlag 718 ook worden. Dankzij nog meer downforce, nog meer uithouding en nog meer kracht. AutoWereld doet de test in Schotland, op het circuit van Knockhill.

99.075 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Instapper klinkt wat oneerbiedig, toch is de GT4 het kleinere broertje van Porsches circuitmachines, de ongenaakbare GT3 en machtige GT2 RS. Tegenover zijn stalgenoten kan de Cayman de efficiëntere ligging van zijn middenmotor uitspelen. En eer de goden dat Porsche deze keer geen viercilinder koos, maar teruggreep naar een zescilinder, eentje van de atmosferische soort. Daarnaast is de Cayman in een vat vol competitietechnologie gevallen. Zoals:

  • 30 mm lager chassis
  • Vaste spoiler en einddiffusor
  • 50% meer downforce
  • Manuele zesbak
  • Hoogtoerige zescilinder-boxer van 420 pk...
  • ...met cilinderuitschakeling en partikelfilter
  • Top boven 300 km/u, 0-100 km/u in 4,4 seconden
  • Vooras van de GT3
  • Omgekeerde Bilstein-dempers op achteras

Testlocatie:

Het circuit van Knockhill, de enige door FIA goedgekeurde omloop van Schotland.

Banden:

Michelin Pilot Sport Cup 2, vooraan: 245/35 ZR20, achteraan: 295/30 ZR20

Specificaties testvoertuig:

Kleur: Guards Red

Opties: Chrono Package, Ceramic Composite Brakes, 20-duimers in platinum, bixenonlichten, Club Sport Package, cruise control, gele 12-uurmarkering, kuipzetels, Apple CarPlay, Navigatie, decoratief interieurstiksel in contrastkleur.

De concurrentie:

Euh… Een voor het circuit geprepareerde coupé met atmosferische zescilinder en manuele zesbak voor minder dan 100.000 euro? Dan blijft er een Exige Cup over die je bij specialist Lotus kan shoppen, of - al iets verder af - een BMW M2 Competition Package.

Leuke weetjes:

  • De vorige GT4 was populairder dan Porsche ze in elkaar kon draaien. Voor de huidige heeft het daarom zijn tooling aangepast. De productie kan de vraag deze keer volgen.
  • Dankzij meer grondeffect legt de huidige GT4 een rondje Nürburgring tien tellen sneller af dan vroeger. Zijn tijd van 7’28” is zelfs beter dan die van de Carrera GT indertijd. Vooruitgang, heet dat.

 

 

Hoeveel specialer is de GT4 naast een GTS?

Grinta te over, vooral dankzij die vaste achtervleugel uit carbon. Hij wekt 20% meer downforce op dan vroeger en illustreert dat Porsche zich vooral toegelegd heeft op aerodynamica. Zonder dat het de stroomlijn aantast, wekt de huidige versie de helft meer grondeffect op.

Dat voel je niet alleen op circuit, je ziet het er ook aan. Die spoiler werkt samen met een nieuw ontworpen splitter vooraan en een diffusor onder de achterbumper die er met één centraal kanaal geen twijfel over laat bestaan dat hij functioneel is, niet esthetisch. De 20-duimsvelgen maken het plaatje af. Als je deze Cayman ziet op de openbare weg dan is hij op weg naar een circuit.

Net zoals bij zijn voorganger neemt de GT4 de vooras van de 911 GT3 over. De ophanging is instelbaar en achteraan zitten op hun kop gedraaide racedempers van Bilstein. Maar de ster van het verhaal zit achter de voorzetels: een - jawel - zescilinder-boxer, 4 liter groot.

Aha, ook die komt dus uit de GT3?

Nope, dan had die gekeerd moeten worden en aanpassingen ondergaan. Bovendien is de Cayman te klein om de aparte tank van de drogecartersmering te huisvesten. ‘Zo’n performante motor downchippen zou ook karaktermoord zijn’, volgens verantwoordelijk ingenieur Fabian Zink. Porsche besloot voor een nieuwe motor.

Het team van Zink boog zich lange tijd over een tot 400 paarden opgevoerde versie van de 2 liter-turbo, een piste die het na rijp beraad heeft verlaten. Gelukkig maar. Zo heeft de Cayman eindelijk weer een zescilinder achterin. Dat alleen al is een gegronde reden hem boven de andere Caymans te verkiezen.

De zescilinder komt uit dezelfde familie als in de 911, maar dan zonder turbo ‘en met geen enkel uitwisselbaar onderdeel’ volgens Zink. Vergeleken met zijn voorganger haalt de 4 liter nu 35 pk meer (420 pk), terwijl het koppel van 420 newtonmeter gelijk bleef. Maar het psychopathische zit natuurlijk in die begrenzer die pas aan 8.000 toeren tussenbeide komt. Handig van Porsche dat het in een submenuutje van de boordcomputer een waarschuwingslampje voor het schakelen heeft ingebouwd. Er is natuurlijk ook een toerenteller, maar als het snoeihard gaat, helpt niets beter dan zo’n rood flikkerende bol. En met snoeihard bedoelen we een top van meer dan 300 km/u en een spurt van 0 naar 100 in 4,4 seconden.

Drogecartersmering via een pomp is er ook. Ze zit onderaan het motorblok geïntegreerd.

Raakt zo’n atmosferisch blok nog door de emissienormen?

Je staat er versteld van dat zo’n compromisloze boxer dezer dagen met start-stop komt, een partikelfilter draagt - obligaat natuurlijk, maar toch - en zelfs over cilinderuitschakeling beschikt, waarbij een van de banken inactief wordt onder lage belasting. Het Adaptive Cylinder Control wisselt na 20 seconden ook van bank om te verhinderen dat de katalysatoren (een boxermotoren heeft er één aan elke zijde) zouden afkoelen.

Om het verbruik verder te drukken, gebruikt de GT4 solenoïde injectoren in plaats van piëzo-elektrische. Een primeur. Of de atmosferische 4.0 van de nieuwe 911 GT3 ze ook gaat krijgen, is volgens Zink nog onzeker, omdat vijf inspuitingen in de inlaatslag al zo’n huzarenstukje was aan 8.000 toeren. De GT3 gaat nog eens 1.000 opm verder.

Genoeg techniek, aan de rol ermee!

Over de openbare weg kunnen we helaas nog geen uitspraken doen, omdat we de GT4 alleen op een gesloten omloop konden rijden. Al zal het rijgedrag, en dan de toch nog bewaarde soepelheid in de demping, niet zo gek veel verschillen van de erop gebaseerde 718 Spyder die we hier testten.

Nu had Porsche met het circuit van Knockhill een passende omloop gekozen. Noem het de Schotse miniatuurversie van de Nürburgring, met veel hoogteverschil, een uitdagende portie negatief camber en een handvol blinde draaiers. In deze zwierton wordt de stabiliteit van elke auto behoorlijk op de proef gesteld.

De Cayman laat zich echter niet makkelijk van de wijs brengen. Dankzij een chassis van de bovenste plank en genadige reacties. De fouten die je tijdens de eerste snelle verkenning van dit circuit maakt, laat hij je met minimale stuurcorrecties weer rechtzetten. Hard labeur is het niet om na een korte gewenning oerend hard te gaan, mede omdat bovenin de toeren - een lange sectie van de omloop jakker je onder ingrijpende lastwissels hoog in derde af - het rijgedrag blijft uitblinken in stabiliteit. Die prima windgeleiding onder de bodemplaat mist zijn effect niet. Dat, en de speciaal ontwikkelde UHP-banden (Ultra High Performance).

De voortrein heeft meer bijtkracht en gewilligheid dan je verwacht, de bak schakelt - missen kan niet - kort en gericht door het rooster, terwijl de torque vectoring en de mechanische sper achteraan de achterkant zo progressief de bocht in duwen dat hun tussenkomsten niet altijd merkbaar zijn. Geen moment probeert de Cayman je bij je nekvel te pakken, ook niet in het begin van de grijze zone. Porsche stond echter niet toe dat we de stabiliteitscontrole uitschakelden. Nu zijn de semislicks wel progressief, we voorspellen dat het terughengelen van een uit zijn gripzone gegleden GT4 toch een stel goede reflexen vraagt. Maar wat een efficiëntie en plezier om chrono’s mee te klokken. Een leer- en speelkameraad van de beste soort denkbaar.

Wil je de reacties van het chassis nog wat aanscherpen, dan kan je voor een hardere stand van de demping kiezen. Wil je de stembegeleiding wat korzeliger, dan duw je op het knopje van de sportuitlaat.

Zijn er zwakke puntjes?

Amper. De elektromechanische stuurbekrachtiging kan nog een stukje communicatiever en tweede versnelling staat ook wel behoorlijk lang afgesteld voor een goede 0-100-tijd waarvoor je niet naar derde moet. ‘Al komt ze ook van pas op de Nürburgring’ aldus Zink.

Zit-ie dik in de uitrusting?

De GT4 kost net geen 100.000 euro, toch is hij nog niet compleet. Dat de personalisatie extra duiten vraagt, is nogal wiedes. Keramisch remmen op de optielijst? Twijfel. Sneu is het zeker dat sportieve must-haves als een 12-uurmarkering, het Chrono-pakket of de kuipstoelen om opleg vragen, die zaken zijn inherent aan het concept. Zonder meerkost kan je wel de volledige multimediaconsole eruitgooien voor minder gewicht. ‘Maar dat maakt je geen zucht sneller, hoor.’ De woorden zijn niet van ons, wel van Porsche-ambassadeur Walter Röhrl.

Tenslotte zullen puristen blij zijn dat er ook een Club Package op die optielijst staat met een rolkooi, kuipstoelen, zespuntsgordel voor de bestuurder en een brandblusser.

Wat is het AutoWereld-verdict?

Vanwege zijn uitgesproken circuithonger is dit geen spek voor ieders bek. Ook al is Porsche erin geslaagd vergevingsgezinheid in deze ragger te steken, zijn ware aard is koersen. Als je geen met trackdays gevulde agenda hebt, zullen de Cayman GTS of T wellicht een genoegzamer compromis tussen sport en langeafstandsritten opleveren.

Als ronderidder kan deze GT4 een benijdenswaardig talent voorleggen, waarbij hij zowel een beginner de hand reikt zonder de ervaren piloot teleur te stellen. Dat die middenmotorformule zo verslavend werkt in samenwerking met een manuele bak en een atmosferisch karakter, wisten we al, maar dat de Cayman GT4 nog krasser en uitgekookter kon worden, is dan weer een aangename verrassing.

In dit artikel : Porsche, Porsche 718

Geschreven door op