Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

De YOUNGTIMERS RALLY? De voorinschrijving is nog open! Let’s do it !

nu inschrijven

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Macan S (2018)

Alle schijnwerpers staan bij Porsche op de nieuwe 911 gericht. Toch is de facelift van de Macan minstens zo gewichtig. Het boter en het brood, weet je wel.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Als de Macan onder het mes gaat, dan gebruikt Porsche liever een scalpel dan een botte bijl. Met net geen 100.000 verkochte stuks in zijn topjaar, ofwel dubbel zoveel als er bij de start werd ingeschat, is dit immers de bestverkochte Porsche van de familie. Een veroveraar ook die een flink deel nieuwe klanten met het bekende sportwagenmerk liet kennismaken. Dit is wat er werd aan veranderd:

  • 3D-vormige achterlichten
  • Groter en beter infotainment
  • Leds voor alle modellen
  • Nieuwe 3.0 V6T voor de S-versie
  • Laatste Porsche met gerobotiseerde zevenbak
  • Geen diesel meer
  • Traffic Jam Assist

Geen verschillen vooraan?

Toch wel, met led-kijkers vooraan voor het ganse gamma en een steviger voorbumper. Maar het zijn inderdaad die zwembrilvormige achterlichten die de nieuwe Macan vooral onderscheiden van de oude. Dat, en enkele kekke lakjes zoals Miami Blue, Crayon Grey of Mamba Green Metallic. Ofwel Technicolor voor de Porsche-rijder.

Functioneler zijn de verbeteringen binnenin. Daar begroeten we nu het aanbevelenswaardige GT Sports-stuurwiel met zijn kleinere diameter. Geleend van de andere Porsches heeft de Macan nu ook dat wieltje voor de rijmodi, en in het midden de Sport Response-knop, in dat stuur ingebed. De middenconsole is grotendeels onveranderd gebleven. Nog geen aanraakgevoelige panelen hier, maar klassieke knoppen.

Nu draait het dezer dagen vooral om infotainment.

Dan verrast het niet dat we als nieuwigheid ook het Porsche Communication Management (PCM) aantreffen met zijn diameter van 10,9 duim. Ziet er chique uit, al blijft het soms wat puzzelen met de menustructuur. Wel verbeterd is de zoekfunctie voor de navigatie die via een nieuwe finderfunctie het ingeven van een bestemming vergemakkelijkt.  

Nog een ander gemak is het debuut van het Traffic Jam Assist. Naast zelf zijn afstand bewaren tot de voorligger en het rijvak aanhouden kan de Macan nu ook zelfstandig aanschuiven in de file. Het is één manier om je zonder zorgen wat verder te verdiepen in het PCM, al is het schier belangrijker dat de Macan zijn semi-autonome daden met zin voor nuance verricht.

Rijdt de nieuwe Macan anders?

Amper. Aan het chassis werd niet geraakt. Weliswaar zitten er verschillende rij-ervaringen in. Afhankelijk van of je hem optuigt met torque vectoring of adaptieve demping groeit zijn talent. Maar dat talent is er altijd, zelfs in de basisversie.

Onderweg word je er nooit aan herinnerd dat deze Porsche meer dan één moer en vijs met de Audi Q5 deelt. Ook geen sof hoor, maar de Macan bijt gretiger, reageert agieler en spreidt een beter uitgedokterd evenwicht tentoon. Het begint al bij de zitpositie, die in de Porsche veel meer weg heeft van een cockpit in plaats van een woonkamer. Hoe je het ook draait of keert, voor een BMW X4 of Mercedes GLC blijft het achtervolgen. Die voorsprong blijft behouden.

Dat de Macan een actieheld is die zijn naam en strepen alle eer aandoet, kunnen we dus alleen maar bevestigen met deze facelift. Alleen is niet de van bij Volkswagen geleende 2 liter van 245 pk de uitverkoren aanjager. Traag gaat het allerminst, maar dit is wel de enige Porsche waarin je voelt dat de motor tot het uiterste moet werken voor hernemingen de badge waardig.

Zou de versie met 300 paarden geen uitkomst bieden?

Zo denken wij er ook voor. Echter, omdat de motor vanuit zijn dwarse positie in de lengte wordt gelegd, lukt dat niet volgens Porsche. Toch niet zonder te hoge investeringen in een nieuw uitlaatsysteem én een andere turbo.

De S biedt uitkomst. Die kan sinds de facelift bogen op de geblazen 3 liter uit de Panamera en Cayenne en die zorgt met o.a. een spurt van 0 naar 100 km/u in 5,1 tellen voor spetters. Je vergeet zelfs dat hij het in deze compacte SUV met een trap minder moet rooien. In rijervaring scheelt dat weinig. De gerobotiseerde zeventraps met dubbele koppeling reageert net zo alert, en desnoods schichtig in de sportstand, alleen zou het verbruik nog kunnen dalen met een extra trap.

Dat het weggedrag tijdens de testrit een hard randje ophoestte, was voornamelijk te wijten aan de banden. Met 21-duimsvelgen rondom liepen we op laag profiel. Snedig, maar je betaalt het voor een stukje in comfort. Een stukje, omdat de (optionele) luchtvering een en ander compenseert.

Komt er ook nog een GTS van deze 3 liter?

Een GTS zeker wel. Maar of het ook deze motor wordt? Met 260 kW zit de 3 liter immers op het plafond van zijn ontwikkeling volgens de ingenieurs. Er volgt dus nog iets anders, allicht. Stroomassistentie wordt het niet. Een plug-inhybride Macan komt er pas bij de volgende generatie. Die zal de bres moeten opvullen ontstaan uit Porsches beslissing niet langer diesels aan te bieden.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Bij de pakken was de concurrentie niet blijven zitten. BMW opende zelfs onverdoezeld het vuur op deze Macan toen het zijn nieuwe X4 voorstelde. En toch zal het een bijzonder harde noot blijven om te kraken. Bijgevijld in de nodige hoekjes staat de Macan sterker dan ooit. Met moderne connectiviteit, een vlammende S-versie, een dynamiek die uitblinkt in homogeniteit en bakken talent. Daarvoor hoefde Porsche geeneens het chassis bij te timmeren. Als het goed zit aan de basis, mag je nadien doen wat je wil.

 

In dit artikel : Porsche, Porsche Macan

Geschreven door op