Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Panamera 4S Diesel (2016)

Generatie twee van de Porsche Panamera, tjokvol snufjes en met een nieuwe V8 de snelste diesel ter wereld. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Porsche grossiert al een tijdje niet meer enkel in sportwagens, nu ook in SUV's en berlines. Die laatste heet Panamera en dit is generatie twee. Het belangrijkste op een rijtje:

  • Volledig nieuw platform (MSB)
  • Subtiel hertekend design, heel wat eleganter
  • Nieuwe V8-biturbodiesel van 422 pk en achttraps-PDK
  • Hyperintelligent gestuurd chassis
  • Verse infotainment

Heel wat te melden, dus?

Jawohl. Je ziet het er in de eerste oogopslag niet aan, maar werkelijk alles is nieuw aan de Panamera. Wat ongebruikelijk is, doorgaans laten constructeurs hun modellen immers twee cycli van 7 jaar doorlopen alvorens ze van een wit blad herbeginnen, om de ontwikkelingskosten afgeschreven te krijgen.

Zoals een VW Golf op het MQB-platform staat, neemt deze Porsche een nieuwe bouwdoos in gebruik, MSB genaamd. Ook de volgende generatie Bentleys zal die gebruiken.

De Panamera zelf werd iets langer, breder en hoger, maar heeft achteraan wél een lager dak. Het helpt de proporties enorm, de vorige was met zijn potvispostuur niet meteen een lingeriemodel. Let verder ook op de breder uitgebouwde heupen, de lagere kont, de rankere zijruiten en de iets scherpere neus. Je herkent hem nog steeds onmiddellijk, maar hij werd op subtiele wijze een heel stuk eleganter.

Een nieuwe V8-diesel?

Inderdaad, gelijkaardig aan die van de Audi SQ7 TDI, maar dan zonder de elektrische turbo. De 4 liter heeft twee klassieke exemplaren die in sequentie werken, plus variabele kleppentiming rondom. Hij genereert 422 pk en liefst 850 Nm aan trekkracht, met een spurt van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden is dit de snelste personwagendiesel ter wereld. Vierwielaandrijving en een nieuwe achttraps-PDK zijn standaard.

Het ding is zo verfijnd dat je denkt met een benzinemotor op pad te zijn. In de verte hoor je slechts een stille grol. Het heeft natuurlijk niet de ambiance van de atmosferische V8-benzine van weleer, in ruil krijg je wel een gemiddeld verbruik van zo'n 8 à 9 l/100 km en met de optionele 90 liter-tank een autonomie van meer dan 1.000 kilometer.

Het is allicht wel een zwaarlijvig geval?

Goed 2 ton weegt deze 4S Diesel. Rechtdoor voel je dat alvast niet, dankzij de potige motor en dito remmen. Maar ook in het kronkelen verstopt de Panamera dat alles wonderwel. Met dank aan een chassis dat bulkt van de spitstechnologie. Adaptieve dempers met desgewenst luchtvering, vierwielsturing, een gestuurd achterdifferentieel en actieve rolstangen zijn standaard of optioneel aanwezig, en het werkt allemaal zo nauw samen dat hij veel kleiner en lichter aanvoelt dan hij is.

De stuurfeedback is goed, de grip eindeloos en de wendbaarheid verbijsterend. Je moet alleen opletten dat je met dat brede lijf nergens tegenaan schurkt. Weer straffe kost van Porsche.

Hoe zit het binnenin?

Ruimte voor vier is er genoeg, je zit laag, waardoor zelfs achteraan hoofdruimte voor rijzige volwassenen geen probleem is. Idem voor de beenruimte, een versie met lange wielbasis is desgewenst verkrijgbaar.

Herkenbaar in de cockpit is de centrale analoge toerenteller en de brede en hoge middentunnel. Maar de invulling errond is nieuw. In de tellerpartij zien we twee grote kleurenschermen, op de middenconsole een aanraakscherm van 12,3 duim, met een volledig hertekende interface. Jet is even zoeken tussen alle snufjes en mogelijkheden, maar je vindt er je weg wel in.

Hier en daar bezondigt Porsche zich aan overengineering. Zoals de via het scherm te bedienen centrale ventilatiesleuf. Die ligt enkele centimeters daaronder en zou perfect met de vingers bediend kunnen worden, zoals we het altijd gewend waren. Dat bespaart op gewicht, centen en het is duurzamer. Dito voor de platte knopjes met trilfeedback, die bovendien minder duidelijk zijn dan klassieke knoppen en rap vol vingervet staan. We zien trouwens nogal veel goedkoop blinkende zwarte plastic in de verder wel zeer keurig aangeklede cockpit.

Vertel eens wat meer over de snufjes?

De lijst is eindeloos, en gaat van draadloos internet over matrixkoplampen tot een actieve motorkap (voor ongevallen met voetgangers), massagezetels voor- en achteraan, een Burmester-stereo met 20 luidsprekers, nachtzicht en semi-autonome technologieën zoals adaptieve cruise control of actieve rijvakhulp.

In dat laatste genre is er ook InnoDrive, verkrijgbaar vanaf januari, dat op basis van gps-gegevens en zelf verzamelde data tot 3 kilometer ver kan kijken en de sturing van de versnellingsbak, motor en remmen aanpast voor een optimale werking. Het vergt enige rekenkracht en als je er niet op let, voel je er niets van. Zoals het hoort.

Het klinkt wel als een duur grapje?

Dat natuurlijk wel, de diesel heb je niet voor minder dan 120.000 euro. Liefst 40.000 meer dan de vorige generatie, maar dat was natuurlijk slechts een V6.

Naast de 4S Diesel is er ook nog de 4S (V6-biturbobenzine, 440 pk) en natuurlijk de Turbo (550 pk). Gauw volgt ook de plug-in hybride.

Het AutoWereld-oordeel?

Porsche doet wat je ervan verwacht, met een van in- tot uitlaat hertekende auto, tot de nok vol spitstechnologie. Opvallende verbeteringen zijn de grotere spreidstand tussen sportief en comfortabel, een adembenement capabel chassis en de veel elegantere snit. De V8-diesel is bovendien een zachtaardige beul. Imposant op nagenoeg elk vlak dus, een vijfdeurs zijn familienaam waardig.

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Geschreven door op