Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Panamera GTS (2018)

Nee, de GTS heeft geen atmosferische V8 meer. Toch is zijn aantrekkingskracht overeind gebleven.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat het Double Black Label is voor Johnnie Walker, dat zijn de letters GTS voor Porsche. Een pittiger eindproduct dankzij een andere ingrediëntenmix. Tevens verkrijgbaar als Sport Turismo wil de Panamera met de smoorzwarte letters boven zijn achterbumper comfort bieden naar het circuit en de benodigde atletiek erop, desnoods met vier aan boord. Werkelijk? Dit is hoe hij dat doet:

  • V8-biturbo, 460 pk
  • Uitklapspoiler van de Turbo
  • Vierwielaandrijving en (optionele) vierwielsturing
  • Luchtvering met adaptieve demping standaard
  • Specifieke afstelling van het sportchassis
  • Alcantarakuur, zwarte schminkbeurt
  • Introduceert personaliseerbaar head-updisplay
  • In 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u

Oké, dit is een rijdersauto. Shoot!

Dit is twee ton luxe die dat gewicht bijzonder goed weet te maskeren. Op de openbare weg voel je vooral in de stuurbekrachtiging, en in de (optionele) keramische remmen, dat er een strakker netje rond de auto spant. Echter zonder dat de rit onrustig wordt of de demping metten begint uit te delen. Of de 21-duimsvelgen (een maatje minder is standaard) dat gevoel kunnen overeind houden op onze Belgische wegen, valt nog te bezien. Het hangt ervan af wat die luchtvering met zijn drie kamers kan aanvangen. Maar onze ervaringen met de normale Panamera zijn op dat vlak positief.

Sonorisch is de GTS geen kanon dat de ganse buurt bij elkaar buldert. De sportuitlaat hoort bij de beleving, maar het is eerder een diep gerommel in de verte dan een roofdier dat vanop het zitje van de copiloot zijn muil openzet.

Porsche is eropuit om het zijn bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken, een streven dat naast het circuit tot uiting komt in semi-autonome rijhulp. Tussen de kerbs moet je het natuurlijk grotendeels zelf beredderen.

Tot je peentjes zweet?

Nope. De GTS moet je niet trotseren. Hij pakt de zaakje glashelder aan en probeert zijn bestuurder niet als een bruut uit het zadel te lichten. Daardoor is er meteen vertrouwen en kan je je al snel concentreren op zaken als een ideale lijn en rempunten. Tegen de limiet gedreven valt vooral op hoe evenwichtig en onverstoord de Panamera blijft onder het knallen van een klappende zweep. Word je te enthousiast, dan wijst hij je kordaat maar nooit bruusk terecht.

De grote overwinning schuilt echter in het behouden van die balans. Zeker voor een auto van deze proporties. De Panamera waarmee we op het circuit van Bahrein mochten loos gaan was weliswaar uitgerust met bij te betalen lekkers als de stabilisatorstang van 48 volt en torque vectoring. Hulpjes die resulteren in een behoorlijk imposante aanvalspose als je op volle snelheid de bocht induikt. Zoals wij dat deden op het Bahrain International Circuit.

Als we na de lange rechte extreem hard moeten aanremmen voor de Schumacherbocht, dan rispen de kilo’s toch. Je voelt de koets wiegelen tot zelfs een stap opzijzetten. Maar geef daarna volgas en er volgt een vloeiende laterale versnelling die bulkt van zelfverzekerdheid en je helemaal mee op sleeptouw neemt.

Tijdens de lange snelle maar venijnige waaierbochten op dit circuit (de apexen en de billen nijpen samen toe) komt dat samenspel tussen balans en focus goed van pas. Dan valt het op dat deze bijna 5 meter tellende limo - want zo kan je hem ook beschouwen - in z'n flow zit op een omloop. Hij walst niet. Hij voelt stijf aan. Hij behoudt zijn controle. En dat stuurgevoel, dat is om duimen en vingers bij af te likken.

Legt de Sport Turismo het anders aan boord?

In rijgevoel zit er amper verschil op beide modellen. Buiten een paar aanpassingen in de marge zijn ze net hetzelfde afgesteld.

Er is ook nog die spoiler. Op de normale Panamera goed voor 60 kilo downforce, het speciaal ontwikkelde exemplaar op de Sport Turismo, dat zich naar de rijmodi in drie standen (‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Sport Plus’) kan richten, tekent voor 50 kilogram.

Hoe doet de V8 zijn duit in het zakje?

Vergeleken met de vorige GTS is de achtcilinder 20 paarden krachtiger geworden. Vooral het koppel, dat met 100 newtonmeter is gegroeid, schiet de hoogte in. Dat krijg je dan als je dat atmosferische blok delete en in de plek twee knoerten van twinscrollturbo’s bovenop de cilinderbanken monteert. De clinderinhoud bedraagt 4 liter.

De mojo van Porsche komt ook weer om de hoek loeren. Want er is opvallend weinig vertraging bij het induwen van het gaspedaal, terwijl de motor progressief blijft doorklimmen tot hoog in de toeren. Als een atmosferisch blok, zowaar. We zagen dit trucje eerder al op de GTS-versie van de 911 en ook nu weer werkt dit vermommingsspelletje grandioos.

Voorzien van een roetfilter voldoet de motor ook aan de Euro 6d-Temp-normen. Niet onbelangrijk, want dat kleinood zorgt ervoor dat het tot eind januari 2019, samen met de Turbo, de enige Panamera is die je kan bestellen.

Welke oorlogsstrepen draagt hij?

Zoals typisch voor een GTS gaat het om een flink bad in de zwarte verf. De GTS-logo’s, de schort onder de voorbumper, de kaders rond de ruiten, de dubbele uitlaatpijpen, de gefumeerde achterlichten, alles ziet er een paar graden somberder uit.

Los van het standaard alcantara van het sportstuur en het analoge klokje van het Sports Chrono Pack kan je een interieurpakket bestellen dat gordels in koetswerkkleur, GTS-logo’s in de hoofdsteunen en contrasterend stiksel voorziet. Het kan maar af zijn, nietwaar?

Ten slotte moeten we ook nog de head-updisplay vermelden, helemaal nieuw voor de Panamera. In het multimediasysteem is het tamelijk eenvoudig te personaliseren via een sleepbeweging met icoontjes. Snelheid, chrono’s, rondetijden, g-krachten kunnen pront op de ruit worden geprojecteerd, naast reguliere info zoals navigatie of afstand tot je voorligger.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Rationaliseer hem en je komt tot de conclusie dat de GTS een door de ingenieurs handig gespeeld puzzelwerkje is met opties waarvoor de normale Panamera evenmin verstoken blijft. De vierwielsturing noch de 48-voltstang zijn unieke gimmicks. Zelfs de gefumeerde achterlichten noch de alcantara bekleding zijn dat. Eigenlijk is alleen de afstelling en de kracht hem eigen.

Maar rij ermee en het is moeilijk om niet bedwelmd te geraken door deze GTS-versie en de prestaties die hij vermag. Als Porsche beweert dat hij de luxe van een limo met de circuitkunsten van een sportwagen verzoent, dan krijgen we daar amper een speld tussen. Dit ding rockt.

Geschreven door op